Kaunokirjallisuuden suuret naiset keskiössä Tammen 75-vuotisjuhlaseminaarissa

Kustannusosakeyhtiö Tammi juhlii 75-vuotista taivaltaan juhlaseminaarilla. Tammen perustamispäivänä 6. toukokuuta järjestettävässä kaikille avoimessa seminaarissa lavalle nousevat Tammen suuret naiskirjailijat, muun muassa Kaari Utrio, Märta Tikkanen ja Saara Turunen. Juhlavuoden aikana luvassa on myös ulkomaisia kirjailijavieraita, joista keväällä Suomeen saapuvat Marian Keyes ja Kim Leine.

Tammen 75-vuotisjuhlapäivää vietetään sunnuntaina 6. toukokuuta Kaunokirjallisuuden suuret naiset -juhlaseminaarilla Töölön kirjastossa. Seminaarissa esiintyvät Kaari Utrio, Märta Tikkanen, Saara Turunen, Anna Kortelainen, Kristiina Vuori ja Essi Kummu.

Juhlavuoden klassikkojulkaisuina keväällä ilmestyvät Kaari Utrion Kirstin-esikoisromaanin 50-vuotisjuhlapainos sekä Märta Tikkasen Vuosisadan rakkaustarinan 40-vuotisjuhlapainos, molemmat tekijöiden esipuheilla varustettuna. Tikkasen tuotantoa aletaan julkaista juhlavuoden aikana myös ääni- ja e-kirjoina.

Juhlavuoden kunniaksi Tammi tuo ulkomaisia kirjailijavieraita Suomeen. Keväällä suomalaiset lukijat pääsevät tapaamaan irlantilaisen huippusuositun Marian Keyesin, joka esiintyy Tammen ja Marimekon yhteisessä kirjailijaillassa 8. toukokuuta sekä Helsinki Lit -kirjallisuusfestivaalille 25. ja 26. toukokuuta saapuvan tanskalais-norjalaisen Kim Leinen. Marimekon tilaisuudessa esiintyvät Keyesin lisäksi Maria Veitola, jonka Veitola-nimisen kirjan Johnny Kniga julkaisee keväällä, ja Saara Turunen.

Tammi on Suomen johtava lastenkirjakustantaja, mikä näkyy myös juhlavuoden tapahtumissa. Keväällä Timo Parvelan Ella ja kaverit valloittavat Musiikkitalon Helsingin kaupunginorkesterin koko perheen tarinallisessa Ella ja kaverit konsertissa -esityksessä 11. ja 12. huhtikuuta.

Kustannusosakeyhtiö Tammi

Kustannusosakeyhtiö Tammi on yksi Suomen suurimmista kirjankustantajista. Tammi julkaisee korkeatasoista kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjallisuutta lapsille, nuorille ja aikuisille.

Tammi tunnetaan erityisesti vuonna 1954 perustetusta Keltaisesta kirjastostaan, joka on Suomen pitkäikäisin ja tunnetuin kirjasarja. Keltaisessa kirjastossa on tähän mennessä ilmestynyt 489 teosta, joiden joukossa peräti kolmenkymmenen kirjallisuuden Nobel-palkinnon saajan teoksia.

Kansainväliseen Bonnier-konserniin vuodesta 1996 kuuluneen Tammen perustivat 6. toukokuuta 1943 Kulutusosuuskuntien Keskusliitto, Osuustukkukauppa, Elanto, Kansa, Ammattiyhdistysten Keskusliitto ja Työväen Sivistysliitto. Tammen ensimmäisenä toimitusjohtajana toimi kirjailija Kaari Utrion isä Untamo Utrio.

Kaikkiin juhlavuoden kirjoihin painetaan Tammen alkuperäistä logoa hyödyntävä 75-vuotisjuhlalogo.

Arvostelukappaleet Tammen teoksista:
tiedotus@tammi.fi

Lisätiedot ja kirjailijavieraiden haastattelupyynnöt:
Ari Elo | tiedottaja | Kustannusosakeyhtiö Tammi
ari.elo@tammi.fi

Tammen 75-vuotisjuhlalogo.

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Tammi

Neljännen Dekkarifestivaalin ohjelma on julkistettu14.8.2018 10:00Tiedote

Syyskuun 22. järjestettävän neljännen Dekkarifestivaalin lavaohjelma on julkistettu. Festivaalin keskusteluissa esiin nousevat muun muassa suosittujen dekkarihahmojen elämä ja teot ja eri maiden järjestäytynyt rikollisuus kirjoissa. Kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien lisäksi festivaalilla esiintyy neljä kansainvälistä tähtivierasta: ruotsalaiset Jonas Bonnier, Arne Dahl ja Martin Österdahl sekä tanskalainen Jens Henrik Jensen. Dekkarifestivaali järjestetään lauantaina 22.9.2018 Helsingin Pörssitalolla. Festivaalilauantaina järjestetään myös ensimmäinen Lasten dekkarifestivaali yhteistyössä Kallion kirjaston kanssa.

Hel-YA! kokoaa maamme kiinnostavimmat young adult -kirjailijat ja nuoret lukijat Gloriaan31.5.2018 09:30Tiedote

Suomen ensimmäinen ja ainoa nuorten aikuisten kirjallisuuteen keskittyvä tapahtuma Hel-YA! järjestetään toisen kerran 29.9.2018 Gloriassa. Esiintyjinä nähdään muun muassa Salla Simukka, Elina Rouhiainen, Aleksi Delikouras, Magdalena Hai, Erika Vik sekä Karri ”Paleface” Miettinen ja Kaisa Happonen. Trilleristi Max Seeck kirjoittaa tapahtuman aikana yleisön avustuksella somessa julkaistavan live-romaanin.