Kaupallinen radio teki jälleen kaikkien aikojen mainosmyyntiennätyksen vuonna 2019 - kasvua jo kuusi vuotta peräkkäin
Koko vuoden 2019 myyntituloksen kruunasi päättynyt joulukuu, jonka myynti ylitti kaikki historian aikaisemmat joulukuut. Radioiden mainosmyynti joulukuussa kasvoi edellisvuoteen nähden 9,1 % ollen nyt 5,5 miljoonaa euroa.
Ennätyksellisten kuuden viimeisen vuoden aikana radioiden vuosittainen mainosmyynti kasvoi Suomessa yhteensä 32,3 %. Radiota myös kuunnellaan hyvin aktiivisesti: vuoden 2019 aikana 90,8 % suomalaisista (4,5 miljoonaa suomalaista) kuunteli radiota viikoittain (yli 9-vuotiaat suomalaiset, lähde Finnpanel, KRT vuosiraportti 2019)
Radioiden uusi kymmenvuotinen toimilupakausi alkoi vuoden 2020 alussa. Uudessa toimiluparatkaisussa on annettu tilaa useille uusille toimijoille ja painotettu erityisesti jatkuvuutta ja kykyä pitkäjänteiseen toimintaan. Pitkä toimilupakausi lupaa myös hyvää pitkäjänteiselle mainosmyynnin kehittämiselle.
”Kaupallinen radio teki vuonna 2019 hienon tuplahattutempun ylittämällä nyt kuudetta kertaa peräkkäin edellisen vuoden mainosmyynnin”, kommentoi Stefan Möller, RadioMedian toimitusjohtaja. ”Vauhdilla etenevän digitalisaation mukanaan tuomat uudet radioiden kuuntelumahdollisuudet, mediatalojen vahvistuneet sisältöpanostukset ja ylipäätään audion suosion kasvu ovat kaikki olleet tärkeitä mainosmyynnin kasvun mahdollistajia. Uskon, että tämä pitkäjänteinen kasvu jatkuu myös tulevaisuudessa uudella historian pisimmällä radiotoimilupakaudella.”
Ennätysvuoden 2019 radiomainonnan parhaita töitä nähdään ja palkitaan keväällä 2020 Kaiku-radiomainontakilpailussa, johon ilmoittautuminen on käynnissä 27.1.2020 asti. Kilpailun short-lista julkistetaan maaliskuussa ja palkinnot jaetaan 24.4.2020 kaupallisen radion 35-vuotisjuhlavuoden RadioGaala-tapahtumassa.
Tietoa RadioMediasta:
RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat, kuten RadioGaalan ja Kaiku-radiomainoskilpailun. Vuosi 2019 oli radiomainonnan kuudes perättäinen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 6,1 % ja radiomainontaa ostettiin 69,74 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista.
www.radiomedia.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Stefan Möller, toimitusjohtaja, RadioMedia, 0400 508 877, stefan.moller@radiomedia.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Johnny L
Niko Saarinen on jälleen vuoden radiojuontaja! RadioGaalassa palkittiin viime vuoden parhaat radiotekijät ja -teot12.4.2024 23:31:58 EEST | Tiedote
Suomen parhaat radiojuontajat, -ohjelmat sekä teot ja tekijät palkittiin tänään RadioGaalassa. Kaikkien aikojen suosituimmassa yleisöäänestyksessä NRJ:n aamushow oli voitokas: juontaja Niko Saarinen palkittiin vuoden valtakunnallisena radiojuontajana, ja NRJ Aamu vuoden radio-ohjelmana. Ammattilaispuolen Vuoden radio -pystit ojennettiin tänä vuonna Radio Pookille ja Radio Porille.
Kaiku-audiomainoskilpailu: vuoden paras audiomainos on Nollalinjan Silent night, violent night13.3.2024 22:14:59 EET | Tiedote
Suomen ainoan audiomainonnan kilpailun voittajat julkistettiin tänään KaikuGaalassa. Yhteiskunnallinen-kategorian voittaja Nollalinjan Silent night, violent night sai myös kilpailun Grand Prix -palkinnon. Vuoden mainostajan tittelin pokkasi OP Ryhmä ja uuden Vuoden korvamato -erikoispalkinnon vei Todella HK.
Kaiku-kilpailun shortlista julki: tässä ovat ehdokkaat viime vuoden parhaiksi audiomainoksiksi16.2.2024 08:31:07 EET | Tiedote
Suomen ainoan audiomainonnan kilpailun Kaikun shortlista julkistettiin tänään. Ehdokasmäärä kasvoi edellisvuosista ja nyt kisan yhdeksään kategoriaan ilmoitettiin yhteensä 159 audiomainosta, joista shortille pääsi 29. Voittajat palkitaan KaikuGaalassa 13.3.2024.
Mikä on Suomen paras audiomainos? Uudistunut Kaiku-audiomainonnan kilpailu alkaa tänään4.12.2023 09:19:36 EET | Tiedote
Suomen ainoa audiomainonnan kilpailu Kaiku alkoi tänään. Radiomainoskilpailusta audiomainoskilpailuksi muuttuneeseen Kaikuun voi tänä vuonna osallistua äänimainoksilla, jotka on kuultu kotimaisten radiokanavien lisäksi radioyhtiöiden omistamilla alustoilla viimeisen vuoden aikana.
Teknologiayhtiö Jollan entinen johto ostaa Jolla Oy:n liiketoiminnan27.11.2023 15:00:05 EET | Tiedote
Käyttöjärjestelmiin ja autoalan ohjelmistoihin erikoistuneen Jolla Oy:n koko liiketoiminta ja henkilöstö siirtyy uuteen yhtiöön, kun yhtiön entinen johto ostaa Jollan liiketoiminnan. Jollan omistusrakenteessa olevasta venäläisomistuksesta tuli Ukrainan sodan myötä välitön ongelma henkilöstölle ja asiakkaille, mikä ajoi yhtiön lopulta keväällä 2023 yrityssaneeraukseen. Asia saatiin ratkaistua Pirkanmaan käräjäoikeuden 24.11.2023 vahvistettua yrityssaneerausohjelman, joka velvoittaa yhtiön myymään sen liiketoiminnan kokonaisuudessaan toiseen yhtiöön.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme