Kauppakamari: Uskottavuus pelissä WTO-kokouksessa

Uskottavuuden säilyttäminen on Maailman kauppajärjestö WTO:n ministerikokouksen keskeinen tavoite, Keskuskauppakamarin johtaja, Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori arvioi kansainvälisen kaupan tilannetta. “Tahmea talouskasvu johti useissa maissa protektionismiin ja kaupan esteisiin. Tämä kehitys tuntuu jatkuvan talouden nousukaudesta huolimatta, vaikka kaupan esteiden määrä on puolittunut”, toteaa Vuori.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

WTO:n tuoreiden tilastojen mukaan kuluvan vuoden aikana on WTO-maissa havaittu 108 uutta kaupan rajoitusta, mikä on 50 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Vapaakaupan perinteisen tukijan, USA:n muuttunut kauppapolitiikka voi Timo Vuoren mukaan aiheuttaa erityistä huolta.

“Samoin esimerkiksi Kiinassa, Venäjällä, Brasiliassa ja Intiassa ulkomaiset yritykset, suomalaiset mukaan lukien, voivat kohdata yllättäviä uusia, syrjiviä kaupan rajoituksia, joiden selvittämisessä WTO on usein viimeinen hätäapu”, muistuttaa Vuori. Vuori osallistuu 10.–13.12. Buenos Airesissa, Argentiinassa pidettävään WTO-ministerikokoukseen ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkäsen johtamassa Suomen valtuuskunnassa.

Vuoren mukaan WTO-kokous on onnistunut, jos kaikki WTO-maat, mukaan lukien G20-maat, Brasilia, USA, Intia ja Kiina, ilmaisevat sitoutumisensa kansainvälisen kaupan sääntöjen noudattamiseen ja niiden kehittämiseen kansainvälisessä yhteistyössä. “Viime vuosina ollaan jo totuttu tuloksettomiin WTO-kokouksiin, vuoden 2013 Balin kauppamenettelysopua lukuunottamatta.”

Parempi markkinoillepääsy, ennakoitavat säännöt Suomen tavoitteena

Ministerikokouksessa pyritään löytämään yhteisymmärrystä vuonna 2001 käynnistetyn Dohan kauppaneuvottelukierroksen (Doha Development Agenda) auki olevista aiheista sekä saamaan selkeyttä jatkotyölle Genevessä. Buenos Airesissa pyritään neuvottelutulokseen kalastustuista, elintarvikkeiden vientirajoitusten läpinäkyvyydestä sekä pysyvään ratkaisuun elintarvikkeiden varastoinnista ruokaturvan tarpeisiin.

Sen sijaan maatalouden kotimaisissa tuissa tavoitellaan kokouksen jälkeistä työohjelmaa. Keskusteluissa ovat myös palvelujen kotimainen sääntely, kehitysmaiden erityis- ja erilliskohtelu, sähköinen kauppa ja investointien helpottaminen.

Suomen kannalta tärkeitä teemoja ovat erityisesti sähköinen kauppa, sääntelyn läpinäkyvyyden parantaminen sekä investointien helpottaminen. Suomea kiinnostaviin aiheisiin kuuluvat myös markkinoillepääsyn parantaminen teollisuuden eri sektoreilla, mutta näitä ei Buenos Airesissa käsitellä.

Timo Vuori osallistuu kokouksen yhteydessä myös kansainväliseen Business Forum tapahtumaan, jonka yhtenä järjestäjänä toimii Kansainvälinen kauppakamari ICC.

Timo Vuori / Kuvaaja: Roni Rekomaa, Lehtikuva
Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Helsinki Brand Summit: Tulevaisuuden kuluttaja vaatii brändeiltä yllätyksellisyyttä ja uusia ratkaisuja7.2.2018 09:11Tiedote

Tulevaisuus tuo mukanaan yhä vaativampia kuluttajia, mikä korostaa brändien merkitystä, uskoo Keskuskauppakamarin järjestämässä Helsinki Brand Summit -tilaisuudessa lähes sadalle yritysjohtajalle ja asiantuntijalle puhunut hallitusammattilainen Marina Vahtola. Hän kannustaa suomalaisyrityksiä nostamaan brändistrategian keskeiseksi osaksi liiketoiminnan kehittämistä.

Lautakunnan suositus kirjallisista sopimuksista ja sopimusten yksipuolisesta muuttamisesta7.2.2018 06:00Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on antanut suosituksen 23.1.2018. Lautakunta suositti, että elintarvikeketjun sopimussuhteissa lähtökohtana on oltava kirjallinen sopimus. Etenkin silloin, kun liikesuhde on ajallisesti pitkä, sopijaosapuolten välillä tulee aina laatia kirjallinen sopimus. Tällaisissa tapauksissa kirjallinen sopimus on tehtävä, vaikkei toinen osapuoli osaisi sellaista vaatiakaan. Lisäksi lautakunta korosti, että sopimus on koko arvoketjun perusta ja sisältää kaupallisen riskin jakamisen. Näiden syiden vuoksi lautakunta suositti, että alan toimijat kiinnittävät huomiota siihen, ettei sopimuksia muuteta yksipuolisesti.

Suomi tarvitsee toimia työllisyyden parantamiseksi vastakkainasettelun sijasta31.1.2018 15:38Tiedote

Uutiset parantuneesta taloustilanteesta ja aktiivimallin aiheuttama kuohunta ovat peittäneet alleen Suomen karun tilanteen. Väestön ikääntyminen aiheuttaa suuria paineita jo ennestään velkaantuneelle julkiselle taloudelle. “Riitelyn ja lakkoilun sijaan on löydettävä rakentava tapa yhdessä pohtia muutoksia, joilla vahvistamme työllisyyttä ja turvaamme yhteisen tulevaisuuden”, Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa kehottaa.

Iranin tilanne vaatii yrityksiltä riskienhallintaa4.1.2018 15:20Tiedote

Iranin kasvava epävarmuus vaatii nyt suomalaisyrityksiltä osaavaa riskienhallintaa, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Menestyäkseen yritysten on jatkuvasti otettava huomioon eri maiden muuttuvat poliittiset ja taloudelliset riskit. Markkinoiden jättäminen on aina viimeisin keino reagoida kasvaviin riskeihin. Iranille ei kuitenkaan vielä kannata kääntää selkää, mutta tilannetta on syytä seurata tarkasti", toteaa Vuori.

Keskuskauppakamarin viisi keinoa työllisyysasteen nostamiseksi2.1.2018 10:31Tiedote

Työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin tulee Keskuskauppakamarin mukaan asettaa Suomen keskeisimmäksi tavoitteeksi vuonna 2018 ja viiden vuoden tähtäimellä 80 prosenttiin. Ilman uudistuksia vanheneva väestö ei pysty tulevaisuudessa pitämään yllä nykyisiin odotuksiin perustuvaa hyvinvointiyhteiskuntaa. Keskuskauppakamari on laatinut listan keskeisistä rakenteellisista toimenpiteistä työllisyysasteen nostamiseksi.