Kauppakamari: Uskottavuus pelissä WTO-kokouksessa

Uskottavuuden säilyttäminen on Maailman kauppajärjestö WTO:n ministerikokouksen keskeinen tavoite, Keskuskauppakamarin johtaja, Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori arvioi kansainvälisen kaupan tilannetta. “Tahmea talouskasvu johti useissa maissa protektionismiin ja kaupan esteisiin. Tämä kehitys tuntuu jatkuvan talouden nousukaudesta huolimatta, vaikka kaupan esteiden määrä on puolittunut”, toteaa Vuori.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

WTO:n tuoreiden tilastojen mukaan kuluvan vuoden aikana on WTO-maissa havaittu 108 uutta kaupan rajoitusta, mikä on 50 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Vapaakaupan perinteisen tukijan, USA:n muuttunut kauppapolitiikka voi Timo Vuoren mukaan aiheuttaa erityistä huolta.

“Samoin esimerkiksi Kiinassa, Venäjällä, Brasiliassa ja Intiassa ulkomaiset yritykset, suomalaiset mukaan lukien, voivat kohdata yllättäviä uusia, syrjiviä kaupan rajoituksia, joiden selvittämisessä WTO on usein viimeinen hätäapu”, muistuttaa Vuori. Vuori osallistuu 10.–13.12. Buenos Airesissa, Argentiinassa pidettävään WTO-ministerikokoukseen ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkäsen johtamassa Suomen valtuuskunnassa.

Vuoren mukaan WTO-kokous on onnistunut, jos kaikki WTO-maat, mukaan lukien G20-maat, Brasilia, USA, Intia ja Kiina, ilmaisevat sitoutumisensa kansainvälisen kaupan sääntöjen noudattamiseen ja niiden kehittämiseen kansainvälisessä yhteistyössä. “Viime vuosina ollaan jo totuttu tuloksettomiin WTO-kokouksiin, vuoden 2013 Balin kauppamenettelysopua lukuunottamatta.”

Parempi markkinoillepääsy, ennakoitavat säännöt Suomen tavoitteena

Ministerikokouksessa pyritään löytämään yhteisymmärrystä vuonna 2001 käynnistetyn Dohan kauppaneuvottelukierroksen (Doha Development Agenda) auki olevista aiheista sekä saamaan selkeyttä jatkotyölle Genevessä. Buenos Airesissa pyritään neuvottelutulokseen kalastustuista, elintarvikkeiden vientirajoitusten läpinäkyvyydestä sekä pysyvään ratkaisuun elintarvikkeiden varastoinnista ruokaturvan tarpeisiin.

Sen sijaan maatalouden kotimaisissa tuissa tavoitellaan kokouksen jälkeistä työohjelmaa. Keskusteluissa ovat myös palvelujen kotimainen sääntely, kehitysmaiden erityis- ja erilliskohtelu, sähköinen kauppa ja investointien helpottaminen.

Suomen kannalta tärkeitä teemoja ovat erityisesti sähköinen kauppa, sääntelyn läpinäkyvyyden parantaminen sekä investointien helpottaminen. Suomea kiinnostaviin aiheisiin kuuluvat myös markkinoillepääsyn parantaminen teollisuuden eri sektoreilla, mutta näitä ei Buenos Airesissa käsitellä.

Timo Vuori osallistuu kokouksen yhteydessä myös kansainväliseen Business Forum tapahtumaan, jonka yhtenä järjestäjänä toimii Kansainvälinen kauppakamari ICC.

Timo Vuori / Kuvaaja: Roni Rekomaa, Lehtikuva
Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Iranin kaupan epävarmuus vaatii yrityksiltä riskienhallintaa19.5.2018 08:00Tiedote

USA:n ilmoitus vetäytyä Iranin ydinsopimuksesta ja asettaa maa entistä tiukempaan kauppasaartoon luo epävarmuutta suomalaisissakin vientiyrityksissä, arvioi Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Suomalaisyritysten ja pankkien on oltava valppaana USA:n uusien sanktioiden kanssa ja hallittava riskinsä. EU:n kaavailemat vastatoimet eivät välttämättä poistaisi USA:n ja Iranin markkinoilla samanaikaisesti toimivilta suomalaisyrityksiltä kasvavaa liiketoiminnallista riskiä. Uhkana voi olla USA:n markkinoiden sulkeutuminen”, Vuori toteaa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa: Työllisyys ja koulutus ratkaisevat Suomen menestyksen17.5.2018 19:15Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi totesi juhlapuheessaan Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa 17.5.2018, että Suomen menestys edellyttää työmarkkinoiden, sosiaaliturvan ja koulutuksen uudistamista. Käytännön toimenpiteiksi Romakkaniemi ehdottaa muun muassa avointa sisäänpääsyä korkeakouluihin ja merkittävää lisäystä liikenneinvestointeihin. Työllisyysasteen nostaminen pohjoismaiselle tasolle mahdollistaisi uudistusten rahoituksen.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan kannanotto valikoimajaksoista7.5.2018 14:54Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on selvittänyt kaupan valikoimajaksojen pituuteen liittyviä kysymyksiä ja kuullut tasapuolisesti alan eri toimijoita. Asiassa on muun muassa tullut ilmi, että kaupan osittain pitkiksi katsottavat valikoima- ja hintajaksot koetaan elintarviketeollisuudessa ongelmallisiksi. Lisäksi ne vaikuttavat ainakin lihantuottajien asemaan. Toisaalta kaupan alan toimijat ovat kertoneet, että valikoimajaksoja on rajallinen määrä, koska valikoimien vaihdostyö kaupassa aiheuttaa kustannuksia. Valikoimajaksot myös vaihtelevat tuoteryhmittäin ja valikoima vaihtelee hinnoittelustrategian mukaan. Lisäksi eri kauppojen hinnoittelustrategiat eroavat toisistaan, toiset perustavat toimintansa kampanjoihin ja toiset korostavat pysyvästi edullisia hintoja. Kaiken kaikkiaan tuotevalikoima ja hinnoittelu ovat kiinteästi sidoksissa toisiinsa.

Pörssiyhtiöiden hallitukset päättävät jatkossakin toimitusjohtajan palkitsemisesta16.4.2018 13:19Tiedote

Valtiovarainministeriön osakkeenomistajien oikeudet -työryhmä on tänään antanut mietintönsä, joka sisältää muutoksia esimerkiksi institutionaalisten sijoittajien avoimuuteen ja toimitusjohtajan palkitsemiseen. Työryhmän ehdottamilla muutoksilla ei Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan olisi merkittäviä vaikutuksia suomalaisiin pörssiyhtiöihin.