Kauppakamarien vientijohtajakysely: Suomalaiset vientiyritykset eivät laske menestystään vain Kiinan varaan – 27 prosenttia vähentämässä Kiina-riippuvuuttaan

Kauppakamarien tuoreimmasta vientijohtajakyselystä selviää, että suomalaiset vientiyritykset ovat heränneet Kiinan kasvaviin riskeihin. Kaikista kyselyyn vastanneista vientiyrityksistä 27 prosenttia on joko vähentänyt tai aikeissa vähentää Kiina-riippuvuuttaan. Kysely osoittaa, että yritykset tarkastelevat nyt kriittisesti tuotanto- ja arvoketjujaan ja työ niiden monipuolistamiseksi on aloitettu. Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakan mukaan Kiina-riski on syytä pitää hallittuna, mutta ovia ei kannata sulkea kokonaan, sillä suomalaista osaamista tarvitaan Kiinassa erityisesti korkeaan teknologiaan, digitalisaatioon, ympäristöön ja ilmastoon liittyvillä toimialoilla.

Keskuskauppakamarin johtaja Lenita Toivakka. Kuva: Liisa Takala

Suomalaiset vientiyritykset ovat heränneet Kiinan kasvaviin riskeihin. Kaikista kyselyyn vastanneista vientiyrityksistä 27 prosenttia on joko vähentänyt tai aikeissa vähentää Kiina-riippuvuuttaan. Yrityksistä, joilla on liiketoiminnan kannalta kriittisiä Kiina-riippuvuuksia, 45 prosenttia vastasi vähentäneensä tai olevansa aikeissa vähentää Kiina-riippuvuuttaan.

Kyselyn mukaan 41 prosentilla vastanneista ei ole liiketoiminnan kannalta kriittisiä Kiina-riippuvuuksia.

“Yritysten liiketoimintaympäristö on jo pitkään vaikeutunut Kiinassa. Maan sääntely-ympäristö on kiristynyt, protektionismi kasvanut ja pitkään jatkuneet kovat koronarajoitukset vaikeuttavat liiketoimintaa. Lisäksi poliittiset riskit ovat vahvassa kasvussa. Myös Suomessa yritykset ovat selkeästi heränneet monipuolistamaan tuotanto- ja arvoketjujaan ja täten vähentämään kriittistä Kiina-riippuvuuttaan. Se on pitkäjänteistä ja vaikeaakin työtä, koska koko läntinen maailma on vähentämässä samaan aikaan Kiina-riippuvuuttaan", sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka.

Toivakka korostaa, että tuotanto- ja arvoketjujen monipuolistaminen yrityksissä on erityisen tärkeää ja riskit on syytä pitää hallittuina, mutta ovia ei kannata sulkea kokonaan. Kiinan markkinat ovat valtavat ja niissä piilee suomalaiselle osaamiselle valtavasti potentiaalia erityisesti puhtaan teknologian, bio- ja kiertotalouden edistämisen parissa.

“Erityisesti puhtaat teknologiat ja muu ilmastonmuutoksen hillitsemiseen liittyvä osaaminen ovat toimialoja, joissa suomalaiset yritykset voisivat laajentua Kiinassa. Kiina on yksi Suomen tärkeimmistä vientimaista, mutta myös monen suomalaisen yrityksen tuotantoa sijaitsee Kiinassa. Riskit on pidettävä hallittuina Kiinassa, mutta ovia ei kannata, eikä voi sulkea kokonaan”, sanoo Toivakka.

Tuotanto- ja toimitusketjuja siirretään muualle

Kyselyssä kysyttiin myös, kuinka yritykset ovat vähentäneet tai aikeissa vähentää Kiina-riippuvuuttaan. Avoimissa vastauksissa yritykset kertovat siirtävänsä tuotanto- ja toimitusketjuja muualle, etsivänsä raaka-aineille vaihtoehtoisia toimittajia, ohjaavansa alihankintaa vahvemmin muille alueille ja välttämällä aktiivista rahoituskohteiden hankintaa Kiinasta.

Yritykset, jotka ovat vähentäneet tai aikeissa vähentää Kiina-riippuvuuttaan (27%), ovat kyselyn mukaan siirtämässä toimintoja tai tuotantoa erityisesti Eurooppaan. Myös Intia, Vietnam ja Indonesia kiinnostavat markkina-alueina.

“Vaihtoehtoisten raaka-aine tai muiden tavaratoimittajien löytyminen on hyvin hidasta, mutta kysely osoittaa, että työ on aloitettu. Kiina-riippuvuuden vähentäminen ei tapahdu hetkessä ja moni edelleen selvittää tapoja vähentää riippuvuuttaan geopoliittisesti haastavien maiden toimittajista. Työtä vaikeuttaa myös tavarantoimittajiin ja toimitusketjun osiin kohdistuvien vastuullisuusvaatimusten lisääntyminen”, sanoo Toivakka.

Kauppakamarien vientiyritysten johtajille suunnattu kysely tehtiin 14.–16.11.2022. Kyselyyn vastasi 123 yritystä. Vastanneet yritykset olivat merkittäviä vientiä harjoittavia työnantajayrityksiä eri puolilta Suomea.

Linkki: Vientijohtajakyselyn tulokset

Keskuskauppakamarin johtaja Lenita Toivakka. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari: Julkinen sektori ei voi tukahduttaa yksityisten yritysten toimintaa ja kilpailua – alkoholilainsäädännön vapauttamista jatkettava25.1.2023 09:16:19 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari jatkaisi alkoholilainsäädännön vapauttamista, jonka seurauksena mahdollistetaan mietojen alkoholijuomien myynti vähittäiskaupoissa, luovutaan alkoholin myynnin kellonaikaa koskevista rajoituksista ja kevennetään anniskeluun liittyvää sääntelyä. Markkinoiden toimivuus, yrittäjyyden edistäminen ja kasvu vaativat, että yksityisten yritysten kilpailua ja toimintaa markkinoilla ei tukahduteta julkisen sektorin toimesta, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Kauppakamarit: Venäjälle myönnettyjen alkuperätodistusten määrä pudonnut rajusti vuodessa – merkittävä pudotus ensimmäisen pakotepaketin jälkeen25.1.2023 06:52:00 EET | Tiedote

Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan EU:n ulkopuolelle suuntautuvassa viennissä tarvittavien alkuperätodistusten määrä vuonna 2022 tippui 17 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. Pudotus johtuu pääasiallisesti Venäjän alkuperätodistusten määrän vähenemisestä. Tuoreiden tilastojen mukaan viime vuonna eniten alkuperätodistuksia myönnettiin Turkkiin, Kiinaan ja Saudi-Arabiaan. Vielä vuonna 2021 Venäjä oli vientiasiakirjatilastoissa sijalla kolme Turkin ja Kiinan jälkeen, mutta viime vuonna Venäjä tippui kuudennelle sijalle. Myös Kiinaan viime vuonna myönnettyjen alkuperätodistusten määrä oli kokonaisuudessaan laskusuuntainen.

Keskuskauppakamari: Osaamistason nosto seuraavan hallitusohjelman ytimeen – Keskuskauppakamari esittää korjaussarjaa24.1.2023 06:52:00 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää korjaussarjaa osaamistason laskuun ja vaatii, että seuraavan hallituksen ohjelman yhtenä kärkenä pitää olla osaamistason kääntäminen takaisin nousu-uralle. Suomessa tarvitaan suunnanmuutos, joka saadaan aikaan vahvistamalla perustaitojen opetusta, panostamalla oppimiseen tukeen, kehittämällä yksilöllisempää koulutuspolkua ja varmistamalla perusopetuksen riittävät resurssit. Keskuskauppakamari haluaa Suomen takaisin koulutuksen kärkimaaksi.

Keskuskauppakamarin talous- ja hallintojohtajaksi Yvonne Backas, johtavaksi veroasiantuntijaksi Tomi Viitala19.1.2023 15:38:50 EET | Tiedote

Keskuskauppakamarin talous- ja hallintojohtajaksi on valittu kauppatieteiden maisteri Yvonne Backas. Johtavaksi veroasiantuntijaksi on valittu kauppatieteiden tohtori Tomi Viitala. Molemmat aloittavat Keskuskauppakamarissa maaliskuun aikana. Sekä Backas että Viitala palaavat tuttuun taloon, sillä molemmilla on työhistoriaa Keskuskauppakamarista jo aiemmin.