Kauppakamarikysely: 75 prosenttia yrityksistä kannattaa rokotepassin käyttöönottoa

Kauppakamarikyselyyn vastanneet yritykset kannattavat vahvasti laajennetun rokotepassin käyttöönottoa mahdollistamaan yhteiskunnan avaamisen. Yrityksistä 75 prosenttia oli sitä mieltä, että rokotepassi on tarpeellinen keino normaaliin pääsemiseksi. Kymmenen prosenttia ei katsonut sitä tarpeelliseksi ja 14 prosentille asialla ei ole merkitystä.

”Tämä on yrityksiltä ja elinkeinoelämältä vahva viesti hallituksen suuntaan: rokotepassia tarvitaan, jotta yhteiskuntaa voidaan avata ja palata lähemmäksi normaalia. Kolme rokotusta edellyttävä rokotepassi vauhdittaisi myös rokotusten ottamista, joka puolestaan edesauttaisi koronan selättämistä. Hallituksen ykköskeino tartuntojen leviämisen estämiseksi on ollut rajoitukset ja sulut. Muitakin keinoja olisi, jos ne vain haluttaisiin ottaa käyttöön”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Kauppakamarien kysely tehtiin 25.1. ja siihen vastasi yli 2800 yritystä. Yksinyrittäjiä vastaajista oli noin kahdeksan prosenttia eli suurin osa oli työnantajayrityksiä.

Sairastumiset ja karanteenit aiheuttaneet ongelmia yrityksissä

Omikron-variantin leviäminen on aiheuttanut yrityksissä jonkin verran ongelmia muun muassa työvoiman saatavuuden suhteen. Peräti 74 prosenttia yrityksistä kertoo omikronista johtuvien sairastumisten ja karanteenien vaikeuttaneen yrityksen toimintaa. Katkeruutta monissa aiheuttaa se, että karanteenien kustannukset lankeavat yrityksille.

”Sairastumiset ja karanteenit ovat vaikeuttaneet yritysten toimintaa, aiheuttaneet uudelleenjärjestelyjä ja aiheuttaneet merkittäviäkin kustannuksia. Omikron-variantti aiheuttaa huomattavasti lievempiä oireita ja on lyhytkestoisempi, joten karanteeneista luopuminen siinä mittakaavassa, mitä ne ovat olleet, on ollut erittäin hyvä päätös”, Romakkaniemi sanoo.

Konkurssiriski taas hieman kasvanut

Yritysten yleisnäkymät ovat jälleen hieman huonontuneet syksystä. Syykuussa tehtyyn vastaavaan kyselyyn verrattuna yritykset näkevät, että sekä liikevaihdon että henkilöstömäärän kehitys hieman heikkenee seuraavien kahden kuukauden aikana.

Yrityksistä hieman yli puolet, 52 prosenttia uskoo, että liikevaihto kasvaa tai pysyy ennallaan tulevien kahden kuukauden aikana. Syyskuussa kasvuun uskoi 64 prosenttia yrityksistä. Henkilöstön määrän ennallaan pysymiseen tai kasvuun seuraavan kahden kuukauden aikana uskoi nyt 78,5 prosenttia, kun syyskuussa näin arvioi vielä 84 prosenttia yrityksistä.

Myös konkurssin riski koetaan nyt hieman useammassa yrityksessä nousseen kuin vielä syksyllä. Noin 21 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä kertoi konkurssin riskin kasvaneen, kun syyskuussa näin arvioi 18,4 prosenttia yrityksistä.

”Omikron-epidemia osoittautui onneksi huomattavasti lievempioireiseksi kuin aiemmat variantit. Senkin takia yhteiskuntaa pitäisi nyt aukaista. Samalla on välttämätöntä varautua taas uusiin variantteihin, mutta se ei ole syy pitää paikkoja varmuuden vuoksi kiinni ja estää normaalia elämää”, Romakkaniemi sanoo.

Etelä-Savossa kannatetaan laajennettua rokotepassia ja yhteiskunnan avaamista

Etelä-Savon osalta kyselyyn vastanneista yli 77 % prosenttia kannatti laajennetun rokotepassin käyttöönottoa, vain 10 % vastaajista ei pitänyt laajennettua rokotepassia tarpeellisena ja lopuille asialla ei ollut merkitystä. Etelä-Savosta vastaajia oli 80, joista 75 % totesi sairauspoissaolojen ja karanteenien vaikeuttaneen toimintaa joko merkittävästi tai jonkin verran.

Etelä-Savon vastaajat ottavat myös vahvasti kantaa yhteiskunnan avaamisen puolesta, jotta päästään normalisoimaan tilanne sekä yrityskentällä että muissa palveluissa. Tulisi panostaa enemmän ratkaisuihin, joiden myötä yhteiskunta päästään avaamaan ja tilanne normalisoimaan mahdollisimman pian. Epävarmuus ja epäselvät ohjeistukset vaikeuttavat yritysten toimintaa taloudellisesti ja henkisesti. Tilanteen pitkittyessä voi kyseeseen tulla myös laajemmat taloudelliset ja henkiset ongelmat niin yrityksissä kuin kansalaisissa. Lisäksi Etelä-Savossa ollaan huolissaan siitä, jääkö kustannukset lopulta yritysten katettavaksi, joka ajaa ne entistä ahtaammalle.

Kauppakamarien kysely tehtiin 25.1.2022. Kyselyyn vastasi 2821 kauppakamarien jäsenyritystä, joista 80 oli Etelä-Savosta. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen sekä kaiken kokoisista yrityksistä.  Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu vuonna 2020 16.-17.3, 30.3, 20.4, 4.5, 18.5, 1.6, 23.6, 2.9, 8.10, 1.12 ja vuonna 2021 2.2, 16.3, 27.4, 16.6 ja 14.9.

Kauppakamarit aloittavat yhteistyön Startup Refugeesin kanssa ukrainalaisten työllistämiseksi11.4.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarit ympäri Suomen aloittavat yhteistyön maahanmuuttajia, turvapaikanhakijoita ja pakolaisia työllistymään auttavan Startup Refugeesin kanssa. Suomeen on tullut lyhyessä ajassa kymmeniä tuhansia ukrainalaisia, jotka haluavat työllistyä mahdollisimman pian. Kauppakamarit saattavat yhteen työvoimaa kaipaavia jäsenyrityksiään, työpaikkoja välittävän Startup Refugeesin palvelut sekä työtä kaipaavat ukrainalaiset.

Kauppakamarikysely: Yrityspäättäjät kannattavat Suomen Nato-jäsenyyttä – komponenttien ja raaka-aineiden toimitusvaikeudet ja kohonneet hinnat aiheuttavat vaikeuksia23.3.2022 09:31:18 EET | Tiedote

Suomalaisista yrityspäättäjistä 73,5 prosenttia haluaisi Suomen liittyvän puolustusliitto Naton jäseneksi, selviää kauppakamarien jäsenyrityksilleen tekemästä kyselystä. Kyselyyn vastanneista yrityspäättäjistä jäsenyyttä vastustaa 7,1 prosenttia ja 19,4 prosenttia ei osaa sanoa. Yrityspäättäjien tuki Nato-jäsenyydelle on siis vielä suurempi kuin tuoreiden mielipidemittausten mukaan kansalaisten tuki Nato-jäsenyydelle.