Kauppakamarikysely: Kolmasosa varsinaissuomalaisista yrityksistä on rekrytoinut osaajia ulkomailta

Embargo 12.1. kello 8.30// Kauppakamareiden kyselyn mukaan 36 % varsinaissuomalaisista jäsenyrityksistä on rekrytoinut viimeisen viiden vuoden aikana osaajia ulkomailta. Hieman suurempi osa, noin 38 % vastaajista, aikoo tulevaisuudessa rekrytoida ulkomailta. Keskeisin syy kyselyn mukaan ulkomaiseen rekrytointiin on, ettei Suomesta ole löytynyt tarvittavaa työvoimaa. Ulkomaisilla rekrytoinneilla halutaan myös vahvistaa henkilöstön monimuotoisuutta.

Ulkomaisiin rekrytointeihin ollaan pääsääntöisesti tyytyväisiä – noin kaksi kolmasosaa (60 %) vastaajista on tyytyväinen ulkomaiseen rekrytointiinsa. (Kuva: Adobe Stock)

Ulkomaisiin rekrytointeihin ollaan pääsääntöisesti tyytyväisiä – noin kaksi kolmasosaa (60 %) vastaajista on tyytyväinen ulkomaiseen rekrytointiinsa ja vain noin 10 % varsinaissuomalaisista vastaajista ilmoittaa olleensa tyytymätön. Rekrytoinneista hieman yli puolet (55 %) tulee Euroopan Unionin alueelta.

”Suurimpia haasteita ulkomaisissa rekrytoinneissa ovat vastaajien mukaan kielitaidon puute erityisesti palvelualoilla sekä pula sopivista työntekijöistä”, kertoo Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Satu Lindén.

”Samalla 60 % vastaajista kertoo kärsivänsä työvoimapulasta. Kaikki keinot niin koti- kuin ulkomaisten rekrytointien tehostamiseen on siis otettava käyttöön. Tarvitsemme lisää tekijöitä, että pääsemme uuteen kasvuun varsinkin, kun koronakin asettaa edelleen haasteita useilla toimialoilla”, jatkaa Lindén.

Yksi ulkomaalaisten osaajien rekrytoinnin ongelmakohdista on hankalaksi koettu oleskelulupaprosessi. Kyselyyn vastanneista yrityksistä vain kuusi prosenttia vastasi työperäisen oleskelulupaprosessin olevan sujuva. Lähes 45 prosentin mielestä prosessi on kankea tai erittäin kankea.

Noin 40 prosenttia ulkomaalaisia osaajia rekrytoineista yrityksistä on käyttänyt apunaan ulkopuolista kumppania, kuten henkilöstöpalvelualan yritystä.

”Kokemuksemme mukaan yritykset ovat toden teolla heränneet ulkomaisen työvoiman tarpeeseen, mutta osaamisen ja kokemuksen puute jarruttavat kansainvälisiä rekrytointeja. Mekin pyrimme entistä enemmän lisäämään asiakkaidemme ja yritysten tietoisuutta siitä, että asioita ei tarvitse tehdä yksin. Mitä paremmin rekrytointiprosessi ja relokaatio on suunniteltu ja toteutettu, sen varmemmin tulija myös jää tänne ja tuo myös perheensä”, palveluyhtiö Baronan globaalista rekrytoinnista ja työvoimasta vastaava johtaja Elina Koskela kertoo.

Saatavuusharkinta poistettava

Kauppakamarit ovat esittäneet lukuisia toimenpiteitä osaajien maahanmuuton vauhdittamiseksi. Yksi niistä on saatavuusharkinnan poistaminen. Viime vuosina työn perusteella haetuista oleskeluluvista hieman yli puolet on ollut saatavuusharkinnan piirissä.

“Kyselyn tulosten perusteella tarve saatavuusharkinnan poistamiselle on ilmeinen. Myös duunareiden maahanmuuton pitää olla sujuvaa ilman toimimattoman saatavuusharkintajärjestelmän tuomaa byrokratiaa”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava osaamisasiantuntija Mikko Valtonen.

Valtonen muistuttaa, että hallituksella on avaimet kädessään osaajien maahanmuuton helpottamiseksi.

“Kysymys on lähinnä siitä, löytyykö poliittista tahtoa ja halua käyttää kaikkia työkalupakissa olevia työkaluja. Tätä mitataan tekojen ja tulosten, ei puheiden kautta”, painottaa Valtonen.

Baronalla on jo pitkään rekrytoitu työntekijöitä myös kolmansista maista ja saatavuusharkinnan nähdään hankaloittavan toimintaa merkittävästi.

”Selvää on, ettei yksikään yritys lähde etsimään osaajia kolmansista maista ja siinä mielessä prosessi on täysin turha. Kun vielä huomioidaan se, että saatavuusharkinnan tarve vaihtelee rajustikin eri alueilla eikä ajantasaista tietoa ole kovin helppo löytää, on prosessi tällä hetkellä todella mutkikas ja byrokraattinen”, Koskela toteaa.

Kauppakamarien kysely tehtiin 8.-13.12.2021. Kyselyyn vastasi 1184 kauppakamarien jäsenyritystä, joista 86 on Turun kauppakamarin jäseniä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta sekä kaiken kokoisista yrityksistä siten, että Turun kauppakamarin aineistossa noin 28 % vastauksista on teollisuudesta ja 9 % palveluista. 8 % vastaajista on yksinyrittäjiä ja 20 % työllistää yli 250 henkilöä.

Kaisa Leiwo, toimitusjohtaja, Turun kauppakamari, puh. 040 556 6697, kaisa.leiwo@turku.chamber.fi

Mikko Valtonen, johtava asiantuntija, Keskuskauppakamari, puh. 040 867 8250, mikko.valtonen@chamber.fi

Elina Koskela, johtaja, Globaali työvoima, Barona, puh. 040 757 9227, elina.koskela@barona.fi

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä, ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen.

Työelämän vaihto-oppilasvuosi: Satu Lindén Turun kauppakamarin edunvalvontapäälliköksi13.1.2022 09:19:04 EET | Tiedote

Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkönä on aloittanut kasvatustieteiden maisteri Satu Lindén. Hän toimii Pauliina Forsmanin äitiysloman sijaisena. Lindénin pääasiallisena tehtävänä on edunvalvonta sekä vaikuttaminen. Työpöydällä ovat mm. osaavan työvoiman saaminen alueelle sekä saavutettavuuteen liittyvät teemat. Lindén hypähtää tehtävään vuoden ajaksi päätyöstään Isännöintiliiton koulutuspäällikön tehtävästä ja on innoissaan päästessään oppimaan näin uutta. ”Edessäni on tavallaan aikuisiän ”vaihto-oppilasvuosi”. Ensimmäiset päivät lupailevat uusia oivalluksia, oppia, näkökulmia ja innostusta. On hienoa päästä edistämään Varsinais-Suomen alueen elinkeinoelämää, hän sanoo.

Työmatkustamisen vähentymisen taustalla ovat Turun lentokentän heikentyneet yhteydet sekä koronapandemia15.12.2021 00:01:00 EET | Tiedote

Turun kauppakamarin toteuttamasta tuoreesta kyselystä selviää, että Varsinais-Suomen alueen elinkeinoelämä haluaa edelleen pitää Turun lentokentän elinvoimaisena. Lentokentän merkitys on talousalueen elinkeinoelämälle keskeinen. Noin 70 prosenttia vastanneista yritysten edustajista pitää vilkasta ja kansainvälistä lentoasemaa liiketoiminnalleen tärkeänä. Haasteena on kuitenkin mm. Turun lentoaseman heikko reittivalikoima.

Kysely: Digitalisaatiolla ja yhteistyöllä sujuvuutta rakennusvalvontaan26.11.2021 00:01:00 EET | Tiedote

Embargo 26.11.2021 klo 00.01// Turun rakennusvalvonnan asiakkaat ovat keskimäärin tyytymättömämpiä kuin naapurikunnissa. Tämä selviää lokakuussa tehdystä alueen rakennusvalvonnan palveluita selvittäneestä kyselystä, jonka toteuttivat jäsenilleen Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi, Talonrakennusteollisuuden Lounais-Suomen piiri, Varsinais-Suomen Yrittäjät sekä Turun kauppakamari. Vastaava kysely on tehty viimeksi marraskuussa 2019 Kiinteistöliiton jäsenille. Tällä kertaa kyselyyn saatiin yhteensä 130 vastausta, joista 85 koski Turkua ja 45 alueen muita kuntia.