Kauppakamarikysely: Kolmasosa varsinaissuomalaisista yrityksistä on rekrytoinut osaajia ulkomailta
Ulkomaisiin rekrytointeihin ollaan pääsääntöisesti tyytyväisiä – noin kaksi kolmasosaa (60 %) vastaajista on tyytyväinen ulkomaiseen rekrytointiinsa ja vain noin 10 % varsinaissuomalaisista vastaajista ilmoittaa olleensa tyytymätön. Rekrytoinneista hieman yli puolet (55 %) tulee Euroopan Unionin alueelta.
”Suurimpia haasteita ulkomaisissa rekrytoinneissa ovat vastaajien mukaan kielitaidon puute erityisesti palvelualoilla sekä pula sopivista työntekijöistä”, kertoo Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Satu Lindén.
”Samalla 60 % vastaajista kertoo kärsivänsä työvoimapulasta. Kaikki keinot niin koti- kuin ulkomaisten rekrytointien tehostamiseen on siis otettava käyttöön. Tarvitsemme lisää tekijöitä, että pääsemme uuteen kasvuun varsinkin, kun koronakin asettaa edelleen haasteita useilla toimialoilla”, jatkaa Lindén.
Yksi ulkomaalaisten osaajien rekrytoinnin ongelmakohdista on hankalaksi koettu oleskelulupaprosessi. Kyselyyn vastanneista yrityksistä vain kuusi prosenttia vastasi työperäisen oleskelulupaprosessin olevan sujuva. Lähes 45 prosentin mielestä prosessi on kankea tai erittäin kankea.
Noin 40 prosenttia ulkomaalaisia osaajia rekrytoineista yrityksistä on käyttänyt apunaan ulkopuolista kumppania, kuten henkilöstöpalvelualan yritystä.
”Kokemuksemme mukaan yritykset ovat toden teolla heränneet ulkomaisen työvoiman tarpeeseen, mutta osaamisen ja kokemuksen puute jarruttavat kansainvälisiä rekrytointeja. Mekin pyrimme entistä enemmän lisäämään asiakkaidemme ja yritysten tietoisuutta siitä, että asioita ei tarvitse tehdä yksin. Mitä paremmin rekrytointiprosessi ja relokaatio on suunniteltu ja toteutettu, sen varmemmin tulija myös jää tänne ja tuo myös perheensä”, palveluyhtiö Baronan globaalista rekrytoinnista ja työvoimasta vastaava johtaja Elina Koskela kertoo.
Saatavuusharkinta poistettava
Kauppakamarit ovat esittäneet lukuisia toimenpiteitä osaajien maahanmuuton vauhdittamiseksi. Yksi niistä on saatavuusharkinnan poistaminen. Viime vuosina työn perusteella haetuista oleskeluluvista hieman yli puolet on ollut saatavuusharkinnan piirissä.
“Kyselyn tulosten perusteella tarve saatavuusharkinnan poistamiselle on ilmeinen. Myös duunareiden maahanmuuton pitää olla sujuvaa ilman toimimattoman saatavuusharkintajärjestelmän tuomaa byrokratiaa”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava osaamisasiantuntija Mikko Valtonen.
Valtonen muistuttaa, että hallituksella on avaimet kädessään osaajien maahanmuuton helpottamiseksi.
“Kysymys on lähinnä siitä, löytyykö poliittista tahtoa ja halua käyttää kaikkia työkalupakissa olevia työkaluja. Tätä mitataan tekojen ja tulosten, ei puheiden kautta”, painottaa Valtonen.
Baronalla on jo pitkään rekrytoitu työntekijöitä myös kolmansista maista ja saatavuusharkinnan nähdään hankaloittavan toimintaa merkittävästi.
”Selvää on, ettei yksikään yritys lähde etsimään osaajia kolmansista maista ja siinä mielessä prosessi on täysin turha. Kun vielä huomioidaan se, että saatavuusharkinnan tarve vaihtelee rajustikin eri alueilla eikä ajantasaista tietoa ole kovin helppo löytää, on prosessi tällä hetkellä todella mutkikas ja byrokraattinen”, Koskela toteaa.
Kauppakamarien kysely tehtiin 8.-13.12.2021. Kyselyyn vastasi 1184 kauppakamarien jäsenyritystä, joista 86 on Turun kauppakamarin jäseniä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta sekä kaiken kokoisista yrityksistä siten, että Turun kauppakamarin aineistossa noin 28 % vastauksista on teollisuudesta ja 9 % palveluista. 8 % vastaajista on yksinyrittäjiä ja 20 % työllistää yli 250 henkilöä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaisa Leiwo, toimitusjohtaja, Turun kauppakamari, puh. 040 556 6697, kaisa.leiwo@turku.chamber.fi
Mikko Valtonen, johtava asiantuntija, Keskuskauppakamari, puh. 040 867 8250, mikko.valtonen@chamber.fi
Elina Koskela, johtaja, Globaali työvoima, Barona, puh. 040 757 9227, elina.koskela@barona.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä, ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Turun kauppakamari
Turun Messukeskuksen johtoon Päivi Rytsä8.3.2024 11:01:06 EET | Tiedote
Turun Messukeskus Oy:n toimitusjohtajaksi on kutsuttu KTM Päivi Rytsä. Rytsä aloittaa heti tehtävässään nykyisen toimitusjohtajan Marja Pekkasen siirtyessä uusiin tehtäviin.
Vuoden 2024 ICT-teosta palkittu Ote-säätiö osallistaa nuoria teknologian pariin7.3.2024 10:30:00 EET | Tiedote
Turun kauppakamarin ICT-teko-tunnustus myönnettiin Sosiaalipalvelusäätiö Ote sr:lle ansioistaan erityisesti nuorten työllistymisen ja teknologisen osaamisen edistämiseksi. Tunnustus luovutettiin ICT 2024 -tilaisuudessa 7.3.
Joka kolmas varsinaissuomalainen yritys hyödyntää jo tekoälyä7.3.2024 00:01:00 EET | Tiedote
Varsinaissuomalaisissa yrityksissä on kykyä hyödyntää tekoälyä, mutta esimerkiksi resurssit ja turvallisuuteen liittyvät seikat ovat haasteita. Turun kauppakamarin helmikuussa tekemään kyselyyn vastasi 143 jäsenyrityksen toimitusjohtajaa.
Vuoden kaupan ja palvelun teko -tunnustus Lindström Oy:lle28.2.2024 15:00:00 EET | Tiedote
Turun kauppakamarin kaupan ja palvelun -valiokunta on myöntänyt Lindström Oy:lle Vuoden kaupan ja palvelun teko -tunnustuksen. Yritys on yksi Euroopan johtavista tekstiilipalveluyrityksistä, ja sen Lounais-Suomen toimipiste sijaitsee Turussa. Tunnustus jaettiin Kaupan ja palvelun aika -tilaisuudessa 28.2.2024.
Varsinaissuomalaisia yrityksiä mukana valtakunnallisessa ilmasto-ohjelmassa22.2.2024 07:03:00 EET | Tiedote
Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on vahva halu tehdä ilmastotoimia. Keskuskauppakamarin organisoimaan ja LähiTapiolan mahdollistamaan ilmasto-ohjelmaan haki 300 yritystä, joista noin 200 valittiin mukaan. Ilmasto-ohjelmaan osallistuvat yritykset saavat koulutusta, työkaluja ja asiantuntija-apua organisaation hiilijalanjäljen laskentaan sekä opastusta vaikuttavien päästövähennystoimien tekemiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme