Kauppakamarikysely: Liki 80 prosenttia varsinaissuomalaisista jäsenyrityksistä uskoo työhön liittyvien ajokilometrien vähenevän

Työhön liittyvä automatkustaminen tulee laskemaan rajusti, vaikka koronaeristäytyminen loppuu. Kauppakamarien jäsenkyselyyn vastanneista yli 71 prosenttia kertoi työhön liittyvän automatkustaminen vähenevän joko merkittävästi tai jonkin verran. Varsinais-Suomen alueella lähes 79 prosenttia arvioi ajokilometrien vähenevän. Työajon lisääntymiseen ei uskonut kyselyyn vastanneista varsinaissuomalaisista yrityksistä yksikään.

Kuva: Adobe Stock

”Työmatka-autoilun vähenemiseen isoimpana syynä on etätyön lisääntyminen ja digitalisaation yhä suurempi hyödyntäminen. Kaikista kyselyyn vastanneista yrityksistä 76 prosenttia uskoi etätyön lisääntyvän ja 71 prosenttia digitalisaation vauhdittuvan koronan jälkeisessä työelämässä”, kertoo Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.

”Työelämä on kokenut suuren muutoksen koronapandemian takia. Työmatka-autoilun väheneminen on asia, jota ei ole osattu vielä täysin ottaa huomioon, kun mietitään esimerkiksi päästövähennystavoitteita. Kyselymme tulos toivottavasti herättää päättäjiä”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Kysely tehtiin 14.9 ja siihen vastasi noin 2000 kauppakamarien jäsenyritystä. Yksinyrittäjiä vastaajista oli 6,5 prosenttia eli suurin osa oli työnantajayrityksiä. Varsinais-Suomesta kyselyyn vastasi 203 yritystä.

Henkilöstömäärä kasvaa tai pysyy ennallaan

Koronapandemialla on ollut rajuja vaikutuksia yritysten henkilöstömääriin. Laajoista lomautuksista ja irtisanomisista on kuitenkin jo päästy. Kyselyyn vastanneista yrityksistä nyt jo 84 prosenttia kertoi henkilöstömääränsä kasvavan tai pysyvän ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Varsinais-Suomen osalta henkilömäärän kasvua odottaa 87,4 prosenttia vastanneista. Yritysten kasvun esteenä on jo nyt pula osaavasta työvoimasta ja tilanne pahenee koko ajan.

Yritykset kertovat, että työelämän palautuessa koronan jälkeiseen normaaliin niiden tilantarve vähenee. Yrityksistä neljännes arveli tarvitsevansa vähemmän tilaa kuin ennen pandemiaa, joka kymmenes puolestaan arvioi tarvitsevansa lisää tilaa.

Kauppakamarien kysely tehtiin 14.9.2021. Kyselyyn vastasi 1994 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen sekä kaiken kokoisista yrityksistä.  Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu vuonna 2020 16.-17.3, 30.3, 20.4, 4.5, 18.5, 1.6, 23.6, 2.9, 8.10, 1.12 ja vuonna 2021 2.2, 16.3, 27.4 ja 16.6.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, Turun kauppakamari, puh. 040 556 6697, sähköposti: kaisa.leiwo@turku.chamber.fi

Kuva: Adobe Stock

Embargo 22.9.2021 klo 00.01 // Turun kauppakamari ja Varsinais-Suomen Yrittäjät: Väyläverkon investointiohjelman rahoitustaso on täysin riittämätön 22.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Nykyisellä rahoitustasolla useita yhteiskunnallisesti merkittäviä väylähankkeita tulee jäämään investointiohjelman ulkopuolelle. Lausuntokierroksella olleesta Väyläverkon vuosien 2022–2029 investointiohjelmasta puuttuu joukko Varsinais-Suomen alueelle keskeisiä hankkeita, huomauttavat Turun kauppakamari ja Varsinais-Suomen Yrittäjät.

EMBARGO 11.8.2021 KLO 00.01// Turun kauppakamarin jäsenkysely: Lähes 90 prosenttia varsinaissuomalaisista yrityksistä kannattaa koronapassia11.8.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Turun kauppakamarin jäsenyritysten selvä enemmistö 88,4 % haluaa koronapassin käyttöön. Kyselyssä 7 % vastanneista arvioi, ettei koronapassia tarvita ja 4,6 % ei ota asiaan kantaa. Jopa 68 % vastanneista arvioi, että koronapassista olisi hyötyä omalle liiketoiminnalle. Kyselyyn vastasi 285 varsinaissuomalaista jäsentä. Koronapassin rinnalla myös mm. pikatestaus sai yrityksiltä kannatusta.

Varsinais-Suomen yrityksissä kaivataan nyt osaavia tekijöitä pandemian jälkeiseen aikaan 21.6.2021 06:17:56 EEST | Tiedote

Yritykset toivovat uusien kuntapoliitikkojen panostavan kunnissa ja kaupungeissa erityisesti osaavan työvoiman saatavuuteen sekä yritysten ja oppilaitosten yhteistyön kehittämiseen. Valtiolta yritykset puolestaan toivovat työn verotuksen keventämistä sekä paikallisen sopimisen vapauttamista. Yrityksillä on suuri huoli osaavan työvoiman saatavuudesta, kun yritykset ponnistavat kasvuun pandemian jälkeen.

Miljoonainvestoinnit viivästyvät kunnissa hitaan kaavoitusprosessin takia8.6.2021 07:42:55 EEST | Tiedote

Kaavoituksen ja luvituksen hitaus on merkittävin syy kuntiin tehtävien investointien viivästymiseen. Kauppakamarien tekemässä kyselyssä 10 prosenttia vastanneista yrityksistä kertoi, että kaavoitus- ja luvitusprosessi on hidastanut investointeja merkittävästi. Viivästyneistä hankkeista 30 prosenttia oli arvoltaan yli 5 miljoonan euron investointeja. Turun kauppakamarin jäsenistä 11,9 prosenttia kertoi yritysten investoinnin viivästyneen tai peruuntuneen viranomaislupiin liittyneiden syiden vuoksi. Varsinais-Suomen alueella viivästyneistä hankkeista 37,5 prosenttia oli yli 5 miljoonan euron investointeja. Erityisesti rakennusluvat aiheuttavat päänvaivaa.

Ennustettavuus on minimivaatimus: Suomen tapahtuma-ala odottaa edelleen tietoa kohtalostaan26.5.2021 15:12:23 EEST | Tiedote

Tapahtuma-alalta on evätty toimintaedellytykset jo 14 kuukauden ajan eikä tietoa tulevasta ole. Tapahtumia ei edelleenkään päästä järjestämään, vaikka jo lähes puolet suomalaisista on rokotettu. Yhden elinkeinon estäminen koettelee paitsi alaa myös yleistä oikeustajua. Kesän lisäksi myös tapahtumasyksy tulee näyttämään hyvin synkältä, mikäli toimijoille ei anneta edes arviota siitä, milloin tapahtumia päästään taas järjestämään. Tuloksellisen liiketoiminnan harjoittaminen on hyvin vaikeaa.