Kauppakamarikysely: Liki 80 prosenttia varsinaissuomalaisista yrityksistä kannattaa rokotepassin käyttöönottoa

Embargo 28.1.2022 // klo 00.01 // Varsinaissuomalaiset yritykset kannattavat vahvasti laajennetun rokotepassin käyttöönottoa mahdollistamaan yhteiskunnan avaamisen. Vastanneista Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä 78,6 prosenttia oli sitä mieltä, että rokotepassi on tarpeellinen keino normaaliin pääsemiseksi.

”Tämä on yrityksiltä ja elinkeinoelämältä vahva viesti hallituksen suuntaan: rokotepassia tarvitaan, jotta yhteiskuntaa voidaan avata ja palata lähemmäksi normaalia. Kolme rokotusta edellyttävä rokotepassi vauhdittaisi myös rokotusten ottamista, joka puolestaan edesauttaisi koronan selättämistä. Hallituksen ykköskeino tartuntojen leviämisen estämiseksi on ollut rajoitukset ja sulut. Muitakin keinoja olisi, jos ne vain haluttaisiin ottaa käyttöön, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.”

Kauppakamarien kysely tehtiin 25.1. ja siihen vastasi yli 2800 yritystä, joista 243 Varsinais-Suomesta.

Sairastumiset ja karanteenit aiheuttaneet ongelmia yrityksissä

Omikron-variantin leviäminen on aiheuttanut yrityksissä ongelmia muun muassa työvoiman saatavuuden suhteen. Peräti 76 prosenttia varsinaissuomalaisista yrityksistä kertoo omikronista johtuvien sairastumisten ja karanteenien vaikeuttaneen yrityksen toimintaa. Katkeruutta monissa aiheuttaa se, että karanteenien kustannukset lankeavat yrityksille. Yksi vastaajista kuvaa tilannetta seuraavasti:

”Tämänhetkinen Omikron-tilanne käy työnantajille raskaaksi, kun poissaoloja tulee paljon ja ne ovat pitkäkestoisia. Työt jäävät suorittamatta ja asiakkaille joudutaan hyvittämään myöhästyneitä töitä. Covid-19 ei ole enää poikkeuksellinen tilanne, jonka varjolla saisi myöhästymistä anteeksi, kun epidemia on kestänyt kaksi vuotta”, arvioi kyselyyn vastannut.

Tilanne heikentää paitsi yritysten taloutta myös osaajapulaa, kuten eräs vastaaja toteaa kyselyssä:

”Koronasta johtuvien sairauspoissaolojen kustannukset kuormittavat yrityksiä ja karanteenien poistuminen kaataa sairauspoissaolokustannukset yrityksille. Yritysten taloudellinen tilanne tulee heikkenemään ja entisestään vaikea osaajapula ei helpotu. Palvelujen tuottaminen käy entistäkin vaikeammaksi ja yrityksiä tulee kaatumaan.

Tilanne on luisumassa siihen, että yritykset maksavat covid-19 aiheuttamia kustannuksia, eikä valtio, kuten enemmän tai vähemmän on tiedotettu. Toki yritykset ja yksityishenkilöt maksavat lopulta verojen muodossa tämän koko pandemian kustannukset.”

Rajoitusten epäselvyys ja ennakoimattomuus haittaavat yrityksiä

Yritykset vaativat nyt yhteiskunnan avaamista ja turhiksi kokemiensa rajoitteiden nopeaa poistamista.

Vastauksista kuuluu selvä väsymys rajoitteisiin – mm. näin tilannetta kommentoivat varsinaissuomalaiset vastaajat:

”Kaikki rajoitukset pitäisi nyt poistaa mieluiten heti ja hallituksen pitäisi alkaa suunnittelemaan, miten tulevan syksyn pandemian voimistumisesta selvitään yhtään ainuttakaan rajoitustointa.”

”Viesti päättäjille: korona on jo kausiflunssan kaltainen ja yhteiskunnan pitäisi avautua. Pois teatraaliset ’leikkitoimenpiteet’ joista on enemmän haittaa kuin hyötyä.”

Yritysten näkökulmasta on kohtuutonta, että viranomaiset kiistelevät jo muutenkin monitulkintaisista ja vaikeasti ennakoitavista rajoituksista ja niiden tulkinnasta julkisuudessa.

”Päätökset liiketoiminnan rajoituksista ja sulkemisista tulevat edelleen kohtuuttoman lyhyellä varoitusajalla ja ovat monitulkintaisia, vaikka koronan kanssa on eletty jo 22 kuukautta”, ihmettelee Turun kauppakamarin yhteyspäällikkö Olli Hakala.

”Rajoituksista tiedottaminen tulisi tehdä keskitetysti ja selkeästi. Rajoituspäätös aiheuttaa yrityksille valtavasti haittaa kun töitä järjestellään uusiksi, tilauksia perutaan ja toimintaa muutetaan. Yritykset ovat juuri rekrytoimassa tulevan kesän kausityöntekijöitä, mitä epävarmuus tehokkaasti vaikeuttaa”, summaa Hakala muun muassa Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan jäsenten kokemuksia.

Kauppakamarien kysely tehtiin 25.1.2022. Kyselyyn vastasi 2821 kauppakamarien jäsenyritystä, joista 243 Turun kauppakamarin jäseniä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen sekä kaiken kokoisista yrityksistä. Varsinaissuomalaisista vastaajista 4,9 % on yksinyrittäjiä ja 25,1 % työllistää yli 50 henkeä. 22,6 % vastaajista edustaa teollisuutta, 9,1 % kauppaa ja 26 % palveluja (sisältäen IT-palvelut sekä sote-alan palvelut).  Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu vuonna 2020 16.-17.3, 30.3, 20.4, 4.5, 18.5, 1.6, 23.6, 2.9, 8.10, 1.12 ja vuonna 2021 2.2, 16.3, 27.4, 16.6 ja 14.9.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio.

Lounais-Suomen kauppakamarit selvittivät yritysten varautumista: Lisää yhteistyötä ja tukea yritysten varautumiseen tarvitaan12.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Embargo 12.5. kello 00.01// Tapahtumat Ukrainassa ovat nostaneet varautumisen ja huoltovarmuusasiat yritysten agendalle uudella tavalla. Lounaissuomalaiset yritykset toivovat kriiseihin varautumiseen yhteiskunnan ja muiden verkostojen apua. Erityisesti sähkön saannin turvaaminen sekä tietoliikenneyhteyksien varmistaminen herättävät yrityksissä huolta. Myös talousveden ja polttoaineiden jakelun turvaaminen kriisitilanteissa mietityttää alueen yrityksiä.

Vientiasiakirjat kertovat idänkaupan vähentyneen selvästi5.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Tämä näkyy myös Varsinais-Suomen alueella. Sodan alettua kauppakamarien myöntämien alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainaan 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82 % verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Valtion infrainvestointiohjelma on hyvin tehty, mutta rahoitus jää kauas tarpeista – Varsinais-Suomen merkittäviä hankkeita puuttuu väyläverkon investointiohjelmaluonnoksesta2.5.2022 08:58:24 EEST | Tiedote

Väylävirasto on laatinut valtion väyläverkon investointiohjelman vuosille 2023–2030 osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimeenpanoa. Keskuskauppakamarin mukaan investointiohjelma ansaitsee ison kiitoksen selkeydestä ohjelman lähtökohdille ja valmisteluperiaatteille, mutta sellaisenaan ohjelma ei vastaa tarpeisiin.

Kauppakamarit aloittavat yhteistyön Startup Refugeesin kanssa ukrainalaisten työllistämiseksi11.4.2022 07:17:59 EEST | Tiedote

Turun kauppakamari ja kauppakamarit ympäri Suomen aloittavat yhteistyön maahanmuuttajia, turvapaikanhakijoita ja pakolaisia työllistymään auttavan Startup Refugeesin kanssa. Suomeen on tullut lyhyessä ajassa kymmeniä tuhansia ukrainalaisia, joista moni haluaa työllistyä mahdollisimman pian. Kauppakamarit saattavat yhteen työvoimaa kaipaavia jäsenyrityksiään, työpaikkoja välittävän Startup Refugeesin palvelu sekä työtä kaipaavia ukrainalaisia.