Kauppakamarikysely: Matkustusrajoitusten tiukentaminen, ravintoloiden toiminnan lisärajoitukset ja koulujen sulkeminen yritysten pahimmat pelot hallituksen rajoitustoimista

Koulujen ja päiväkotien sulkeminen, nykyisten matkustusrajoitusten tiukentaminen sekä ravintoloiden toiminnan lisärajoitukset ovat kauppakamarien kyselyyn vastanneiden yritysten mielestä haitallisimmat toimet, joita hallitus voi tehdä koronaepidemian ehkäisemisen nimissä. Nämä kolme rajoitustoimea saivat kaikista eniten mainintoja, kun yrityksiltä kysyttiin haitallisista rajoituksista.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Kysely tehtiin 8.10. ja siihen vastasi lähes 3000 kauppakamarien jäsenyritystä useilta eri toimialoilta ympäri Suomen. Vastanneista kahdeksan prosenttia oli yksinyrittäjiä, loput olivat työnantajayrityksiä.

Avoimissa vastauksissa yritykset viestivät, että talous ei tule kestämään tiukkoja koronarajoituksia pitkään ja että hallituksen olisi tehtävä kaikkensa, että yritykset pysyvät toimintakykyisinä.

”Yritykset pyytävät vain johdonmukaisia, hyötysuhteeltaan parhaita toimia siten, että yritysten toiminta pystytään takaamaan koronaoloissakin. Vain näin Suomi pärjää - tarjoamalla työtä ja työllistämällä suomalaisia”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Romakkaniemen mukaan hallituksen pitäisi tehdä kaikki muut toimenpiteet koronaviruksen ehkäisemiseksi ennen kuin se alkaa rajoittamaan elinkeinovapautta tai kansalaisoikeuksia haitaten vakavasti yritysten toimintaa.

”Ensin on siis saatava jäljitys ja eristys tehokkaaksi, koronavilkun ongelmat kuntoon ja maskipakko liikennevälineisiin ja sellaisiin tilanteisiin, joissa turvavälejä ei voi pitää. Vasta sen jälkeen tarvittaessa muut toimet”, Romakkaniemi sanoo.

Yrityksiltä kysyttiin myös, mitkä olisivat ne keinot, joilla hallitus voisi helpottaa yritysten selviämistä yli koronakriisin. Paikallinen sopiminen ja ansiotuloverojen laskeminen nousivat edelleen suosituimmiksi vaihtoehdoiksi. Samaa viestiä yritykset ovat kertoneet keväästä lähtien.

”Yritykset näkevät, että ansiotuloverojen eli työn verotuksen alentaminen ovat suoria tukia tehokkaampaa elvytystä koko Suomelle. Työn verotuksen alentaminen kertautuu joka paikassa yhteiskunnassa, niin työntekijöiden ostovoimassa, tuotteiden hintojen halpenemisessa, yritysten hankintakustannuksissa kuin työllistämisessäkin”, Romakkaniemi sanoo.

Kyselyyn vastanneista yrityksistä 25 prosenttia vastasi, että konkurssin uhka on noussut merkittävästi koronaepidemian takia. Luku on pienempi kuin keväällä, mutta kesän jälkeen taas pienessä nousussa.

Yritykset toivoivatkin myös, että lomautusten ja yt-neuvottelujen lyhyempiä aikarajoja jatkettaisiin.

”Näillä toimilla pelastetaan työpaikkoja. Lyhyemmät aikarajat, kuten myös paikallisen sopimisen helpottaminen auttaisivat yrityksiä pitämään rajoituksista huolimatta yrityksen toiminnassa ja takaisi näin työpaikan mahdollisimman monelle suomalaiselle. Konkurssin tehnyt yritys ei työllistä”, Romakkaniemi sanoo.

Kauppakamarien kysely tehtiin 8.10.2020. Kyselyyn vastasi 2929 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen sekä kaiken kokoisista yrityksistä.  Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu 16.-17.3, 30.3, 20.4, 4.5, 18.5, 1.6, 23.6 ja 4.9.

Liite: Kyselyn taustatiedot ja tulokset

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Työttömyys kasvaa, työllisyystavoite karkaa – ”Vähintä, mitä hallitukselta on syytä odottaa, olisi reilu, läpinäkyvä ja kokonaisvaltainen vaikutusarviointi”20.10.2020 09:01:51 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki on huolissaan työttömien määrän kasvusta vuoden takaiseen verrattuna. Nyt kaivattaisiin selkeää viestintää työllisyystoimista epävarmuuden hälventämiseksi. Toistaiseksi sekä hallituksen alkuperäinen työllisyystavoite että päätösperäisten työllisyystoimien päätökset näyttävät karkaavan hallituksen ulottumattomiin.

Kiinteistöarvioijien (AKA) määrä kasvoi 17 arvioijalla - koronatilanne ei vähentänyt kiinnostusta kokeeseen13.10.2020 10:00:00 EESTTiedote

Suomalaisella kiinteistöalalla kaikkein vaativimpia arvonmäärityksiä tekevien auktorisoitujen kiinteistöarvioijien (AKA) määrä kasvoi 17 arvioijalla Keskuskauppakamarin kiinteistönarviointilautakunnan järjestämässä kokeessa. AKA-arvioijien asiantuntemusta kiinteistöjen arvonmäärityksessä käytetään etenkin vaativissa kohteissa, haasteellisessa markkinatilanteessa tai erityistä puolueettomuutta edellyttävissä tehtävissä, kuten riitatilanteissa.