Kauppakamarikysely: Työntekijöiden liikkuvuus vähenee merkittävästi koronan seurauksena

Työhön liittyvä automatkustaminen tulee laskemaan rajusti, vaikka koronaeristäytyminen loppuu. Kauppakamarien jäsenyrityksille tekemään kyselyyn vastanneista yli 71 prosenttia kertoi työhön liittyvän automatkustaminen vähenevän joko merkittävästi tai jonkin verran. Työajon lisääntymiseen ei uskonut juuri kukaan.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Työmatka-autoilun vähenemiseen suurena syynä on etätyön lisääntyminen ja digitalisaation yhä suurempi hyödyntäminen. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 76 prosenttia uskoi etätyön lisääntyvän ja 71 prosenttia digitalisaation vauhdittuvan koronan jälkeisessä työelämässä.

”Työelämä on kokenut suuren muutoksen koronapandemian takia. Työmatka-autoilun väheneminen on asia, jota ei ole osattu vielä täysin ottaa huomioon, kun mietitään esimerkiksi päästövähennystavoitteita. Kyselymme tulos toivottavasti herättää päättäjiä”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Kysely tehtiin 14.9. ja siihen vastasi noin 2000 kauppakamarien jäsenyritystä. Yksinyrittäjiä vastaajista oli 6,5 prosenttia eli suurin osa oli työnantajayrityksiä.

Romakkaniemen mukaan kysely osoittaa, että tieliikenteen päästöt todennäköisesti alenevat nopeammin kuin on osattu arvata. Tieliikenteen sähköistymisen lisäksi ihmisten käyttäytymisen muutokset, kuten työmatka-autoilun väheneminen tulevat nopeuttamaan päästövähennystavoitteisiin pääsemistä.

”Emme tämänkään takia tarvitse kansallista päästökauppaajärjestelmää päällekkäin EU:n järjestelmän kanssa. Toivoisin päättäjiltä laajempaa visiota tulevaisuuden liikenteen näkymistä ja niiden vaikutuksista päästöihin”, Romakkaniemi sanoo.

Henkilöstömäärä kasvaa tai pysyy ennallaan 84 prosentissa yrityksistä

Koronapandemialla on ollut rajuja vaikutuksia yritysten henkilöstömääriin. Laajoista lomautuksista ja irtisanomisista on kuitenkin jo päästy. Kyselyyn vastanneista yrityksistä nyt jo 84 prosenttia kertoi henkilöstömääränsä kasvavan tai pysyvän ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Huhtikuussa näin ajatteli 75 prosenttia yrityksistä.

”Yritysten kasvun este on jo nyt pula osaavasta työvoimasta ja tilanne pahenee koko ajan. Budjettiriihessä sovitut toimet työperäisen maahanmuuton lisäämiseksi ovat oikeansuuntaisia mutta eivät alkuunkaan riittäviä. Muut työllisyyttä lisäävät toimet jäivätkin hallitukselta tekemättä, vaikka niiden tarve olisi ollut suuri myös työvoimapulan näkökulmasta”, Romakkaniemi sanoo.

Yritykset kertovat, että työelämän palautuessa koronan jälkeiseen normaaliin niiden tilantarve vähenee. Yrityksistä neljännes arveli tarvitsevansa vähemmän tilaa kuin ennen pandemiaa, joka kymmenes puolestaan arvioi tarvitsevansa lisää tilaa.

Vastaajista 27 prosenttia näki työympäristön viihtyvyydellä olevan entistä enemmän merkitystä. Sen sijaan työpaikan sijainnin merkitys nähtiin vähäiseksi.

Kauppakamarien kysely tehtiin 14.9.2021. Kyselyyn vastasi 1994 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen sekä kaiken kokoisista yrityksistä.  Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu vuonna 2020 16.-17.3, 30.3, 20.4, 4.5, 18.5, 1.6, 23.6, 2.9, 8.10, 1.12 ja vuonna 2021 2.2, 16.3, 27.4 ja 16.6.

Liite: Kyselyn taustatiedot ja tulokset

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Keskuskauppakamari: Suomi tarvitsee lisää maahanmuuttoa – Hallituksen D-viisumiesitystä korjattava ja työntekijöiden perheenyhdistämistä helpotettava20.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari vaatii hallitusta edistämään kaikin käytettävissä olevin keinoin työhön ja koulutukseen perustuvaa maahanmuuttoa. Eduskunnassa käsittelyssä olevaa D-viisumiesitystä tulee korjata siten, että sillä olisi aidosti maahantuloa nopeuttava vaikutus. Myös työn perässä Suomeen muuttaneiden perheenyhdistämistä pitää helpottaa, jotta osaajat eivät karkaa pois Suomesta.

Keskuskauppakamari: Rahtiongelmat ovat nyt yritysten riesana, ja siksi kustannustaakka on saatava kuriin18.10.2021 09:51:08 EEST | Tiedote

Yritysten logistiikkaongelmat sekä vaikeudet tuotanto- ja hankintaketjussa ovat kasvaneet viime keväästä. Perimmäinen syy on globaalin pandemian aiheuttama tavaravirtojen seisokki, kun kysyntä hiipui ja satamia suljettiin. Siitä seurannut kysynnän nopea käynnistyminen on vaikuttanut siihen, että laivat seisovat nyt satamissa ja hinnatkin ovat räjähtäneet. Yritysten kustannustaakkaa ei pidä enää kasvattaa, toteaa Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamari: Suomen löydettävä arktisen alueen markkinat14.10.2021 15:50:44 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin mukaan Suomen on tartuttava arktisen alueen kestävyyden turvaamiseen, jota ilmastonmuutos tällä hetkellä uhkaa. Arktisen alueen liikenne, infra ja saavutettavuus ovat Suomelle merkityksellisiä, kun kilpailu alueella kovenee. Lisäksi arktisen alueen markkinat tarjoavat useita mahdollisuuksia suomalaiselle osaamiselle. Esimerkiksi pk-yrityksille arktisen alueen lähimarkkinat ovat turvallinen tapa aloittaa kansainvälinen kauppa.

Muistutuskutsu 14.10: Keskuskauppakamarin Suuri Kiinteistönarviointipäivä13.10.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa Keskuskauppakamarin Suureen Kiinteistönarviointipäivään, joka järjestetään 14.10.2021 Clarion Hotel Jätkäsaaressa (Tyynenmerenkatu 2). Puhujina muun muassa europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, NREP Oy:n Jan Vapaavuori, Suomen Pankin Meri Obstbaum ja KTI:n Hanna Kaleva. Seminaarin juontaa toimittaja Jussi-Pekka Rantanen. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa joko paikan päälle tai etäyhteyden kautta.