Kauppakamarikysely: Yritykset näkevät valoa tunnelin päässä – konkurssiriski silti yhä lähes neljäsosalla yrityksistä

Maailmanlopun tunnelma alkaa yrityksissä olla takanapäin, vaikka edelleen eletään vaikeita ja poikkeuksellisia aikoja. Kauppakamarien koronakriisin alusta lähtien tekemien seurantakyselyjen perusteella näkyvissä on uskoa parempaan.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Liisa Takala

”Odotukset esimerkiksi liikevaihdon kehityksestä ovat optimistisia. Viime vuoden huhtikuussa vain 12 prosenttia yrityksistä odotti liikevaihdon pysyvän ennallaan, kun nyt helmikuussa näiden yritysten osuus oli peräti 38 prosenttia”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo.

Hyvä uutinen on myös se, että suurten haasteiden edessä olevien yritysten eli yli 50 prosenttia liikevaihtoa menettäneiden yritysten osuus on alentunut huhtikuun 21 prosentista nykyiseen 10 prosenttiin. Myös aikaisempaa pienempi osa yrityksistä vastaa koronaviruksen vaikuttavan yrityksen liiketoimintaan; 14 prosenttia vastanneista kokee, ettei koronakriisi ole vaikuttanut yrityksen liiketoimintaan ollenkaan.

”Samalla on kuitenkin pidettävä mielessä, että vaikka keskimääräinen kehitys olisi hyvää, niin tietyillä toimialoilla tilanne on äärimmäisen tukala niin kauan, kun koronavirus jyllää keskuudessamme”, Kotamäki muistuttaa.

Konkurssiriski edelleen lähes neljäsosalla yrityksistä

Kauppakamarien uusin koronakysely yrityksille tehtiin 2.2. ja siihen vastasi yli 3000 jäsenyritystä. Kyselyä on tehty lähes vuoden ajan ja viime vuoden huhtikuusta lähtien siinä on toistettu samaa kuuden kysymyksen sarjaa.

Tuoreesta kyselystä selviää, että myös yritysten konkurssin riski on laantunut sitten kriisin alun. Yhä edelleen kuitenkin 23 prosenttia vastanneista yrityksistä koki konkurssin riskin nousseen merkittävästi koronavirusepidemian takia. Maaliskuussa luku oli 34 prosenttia.

”Tämäkin mittari on siis tullut trendinomaisesti parempaan suuntaan. On silti muistettu, että 23 prosenttia on edelleen hyvin korkea luku”, Kotamäki muistuttaa.

Arviot henkilöstön määrän kehityksestä ovat samalla tasolla kuin huhtikuussa eli parannusta siinä ei ole vielä nähtävissä. Positiivinen kulma on kuitenkin se, että jättilomautusten tai -irtisanomisten sijaan toteutuneet vähennykset ovat olleet hieman maltillisempia.

”Yritysten silmissä lähitulevaisuus näyttää usein paremmalta kuin nykyhetki. Vastanneista yrityksistä kaksi kolmasosaa aikoo pitää henkilöstön määrän ennallaan tai peräti kasvattaa sitä, kun vastaava luku oli noin 40 prosenttia viime vuoden huhtikuussa”, Kotamäki sanoo.

Kotamäen mukaan kyselyn tuloksista voi tulkita, että koronatilanne on normalisoitunut.

”Voisi sanoa, että tavattoman epänormaalista tilanteesta on tullut arkipäiväisempi. Sekä yritykset että kuluttajat ovat oppineet elämään pandemian aikaa”, Kotamäki pohtii.

Kyselyn tulokset ovat antaneet kerta toisensa jälkeen himpun verran uskoa tulevaan. Kotamäki muistuttaa, että kyselytulosten positiivinen trendi ei kuitenkaan tarkoita, etteikö tilanne olisi edelleen päällä tai etteikö asioita voisi tehdä paremmin.

”Nyt on kriittiset hetket rokotteiden suhteen. Uusia maailmanmarkkinoita jaetaan jo ja suomalaisten yritysten olisi tärkeää olla etunenässä avittamassa myyntiä. Kaikkien hyvinvoinnin näkökulmasta olisi tavattoman tärkeää, että rokotusprojekti saataisiin maaliin mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti”, Kotamäki sanoo.

Keskuskauppakamari julkaisi torstaina 4.2. kyselyn rokotuksia koskevan osion. Siihen voi tutustua täältä.

Kauppakamarien kysely tehtiin 2.2.2021. Kyselyyn vastasi 3134 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen sekä kaiken kokoisista yrityksistä.  Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu 16.-17.3, 30.3, 20.4, 4.5, 18.5, 1.6, 23.6, 2.9, 8.10. ja 1.12. Vastaukset ja tiedotteet aiemmista kyselyistä löytyvät osoitteesta www.kauppakamari.fi

Liitteet:

Helmikuussa 2021 tehdyn kyselyn taustatiedot ja tulokset

Kauppakamarien koronakyselyjen aikasarjat 3/20 - 2/21

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari: Hallituksen sulkupäätös on raju isku yrityksille – menetykset korvattava25.2.2021 14:18:13 EETTiedote

Erityisen vakava tilanne on hotelli- ja ravintola-alalla sekä tapahtuma-alalla, joita pitkittynyt kriisi on kohdellut raskaasti. Hallituksen päätös sulkea ravintolat 8.-28.3. on viimeinen isku monelle ravintola-alan yrittäjälle. Hallituksen on välittömästi tehtävä päätös sulun aiheuttamien menetysten korvaamisesta ravintoloille, vaatii Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamari: Päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tehtävien toimien sovittava yhteen19.2.2021 15:13:17 EETTiedote

Liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttaminen vuoteen 2030 mennessä tulee vaatimaan paljon toimia niin kansalaisilta kuin yrityksiltäkin erittäin nopeassa aikataulussa. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, miten useiden eri toimien viidakko, liikenteen vero- ja maksu-uudistus, fossiilittoman liikenteen tiekartta, valtioneuvoston periaatepäätökset meri- ja ilmaliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä ja 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma saadaan toimimaan yhteen niin että kansalaiset ja yritykset uskaltavat investoida.

Keskuskauppakamari: Osaajapula torjutaan maahanmuutolla ja koulutukseen liittyvän sääntelyn keventämisellä10.2.2021 08:30:00 EETTiedote

Olemassa olevan osaamisvajeen umpeen kurominen vaatii yhteiskunnalta merkittäviä uusia panostuksia. Nopein ratkaisu osaajapulan lievittämiseen on osaamisperusteisen maahanmuuton lisääminen, mutta se yksin ei riitä. Myös koulutukseen liittyvää sääntelyä on purettava ja annettava järjestelmän ohjautua vahvemmin työ- ja elinkeinoelämän tarpeen mukaan, toteaa Keskuskauppakamari Ratkaisuja osaamisvajeeseen -julkaisussaan.