Kauppakamarikysely: Yrityksiltä tuki voimakkaalle veroelvytykselle

Voimakkaat verotoimenpiteet, kuten tuloveron alennukset, kotitalousvähennyksen kasvattaminen ja ravintolaruoan ja anniskelun tilapäinen alv-alennus ovat kauppakamarien jäsenyritysten mielestä tehokkaat elvytyskeinot, kun koronan jäädyttämää taloutta yritetään polkaista taas käyntiin. Myös tiestön ja raideliikenteen korjaus- ja parannusinvestoinnit saivat kyselyyn vastanneilta myönteisen tai erittäin myönteisen arvion.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Kyselyyn vastasi lähes 3400 kauppakamarien jäsenyritystä useilta eri toimialoilta ympäri Suomen. Vastanneista noin kahdeksan prosenttia oli yksinyrittäjiä, loput eli reilut 3000 olivat työnantajayrityksiä.

”Kyllä tämä selvin sanoin osoittaa sen, että yritykset odottavat hallitukselta nyt voimakkaita verotukseen liittyviä elvytystoimenpiteitä. Toivon, että hallitus luottaa siihen, että yritykset tietävät, miten ja millä keinoin kulutuskysyntä ja sitä myöten koko talous saadaan Suomessa nousuun”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Myönteisesti tai erittäin myönteisesti kotitalousvähennyksen kasvattamiseen ja omavastuuosuuden puolittamiseen suhtautui kyselyyn vastanneista noin 80 prosenttia. Lähes yhtä moni, 78 prosenttia, piti ravintolaruuan ja anniskelun arvonlisäveron alentamista väliaikaisesti kymmeneen prosenttiin myönteisenä tai erittäin myönteisenä elvytyskeinona. Ansiotuloveronalennus sai 74 prosentin kannatuksen ja nopeat panostukset tiestön korjaukseen saivat yli 70 prosentin kannatuksen yrityksiltä.

”Kyselyn vastauksista hallitus saa hyvän pohjan lisätalousarvioneuvotteluihin ensi viikolle. Nyt hallituksen on oltava rohkea ja nostettava Suomi ylös kuopan pohjalta. Ideologiset syyt eivät saa olla nyt este väliaikaiselle veroelvytykselle, vaan on käytettävä nopeita ja tehokkaita keinoja. Toivottavasti yritysten ääntä kuullaan, sillä kyse on ennen kaikkea suomalaisten työpaikoista”, Romakkaniemi sanoo.

Kauppakamarin kysely oli järjestyksessään viides. Vastauksista onkin mahdollista nähdä tiettyä ajallista trendiä. Tutustu vastauksiin täällä.

”Tilanne on edelleen synkkä, mutta kenties pieniä valonpilkahduksiakin viimeisestä kyselystä on havaittavissa”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo.

Kotamäen mukaan valonpilkahdukseksi voi sanoa sitä, että aiempaa suurempi osa yrityksistä odottaa liikevaihtonsa pysyvän ennallaan tai kasvavan seuraavan kahden kuukauden aikana.

“Maaliskuun puolessa välissä näiden yritysten osuus oli vain kuusi prosenttia, kun nyt lukema näytti 16 prosenttia. Sama ilmiö näkyy myös henkilöstöpuolella sekä siinä, kuinka suuri osa yrityksistä kokee konkurssiriskinsä kohonneen merkittävästi. Luvut ovat kuitenkin edelleen todella karut, nyt ne ovat vain asteen verran vähemmän karuja. Kriisi ei siis todellakaan ole ohi – kaukana siitä”, Kotamäki sanoo.

Romakkaniemi muistuttaa, että on äärimmäisen tärkeää, että hallitus tekee nyt oikeita ja kaivattuja päätöksiä ensi viikon lisätalousarvioneuvottelussaan.

“Jos yritykset kaatuvat, tuhoutuvat samalla työsuhteet eli työpaikat ja koko kansantalous kärsii. Tämä kehityssuunta tulee välttää kaikin keinoin. Kukaan ei halua taas pitkää matalan kasvun kautta, vaan nyt on kylmäkäynnistettävä talous”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamarin ehdottamiin elvytystoimiin tutustua täällä.

Kauppakamarien kysely tehtiin 18.5.2020. Kyselyyn vastasi 3392 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen sekä kaiken kokoisista yrityksistä.  Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu 16-17.3, 30.3, 20.4 ja 4.5.

Liitteet:

Kyselyn tulokset ja taustamateriaali

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Keskuskauppakamari: EU-elvytyksen vauhditettava sisämarkkinoita27.5.2020 16:06:04 EESTTiedote

Komission tuore ehdotus Euroopan elvyttämisestä käynnistää rahanjaosta tiukan keskustelun, johon Suomikin joutuu valitsemaan kantansa, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Suomen on syytä varmistaa, että akuuttien elvytystoimien ohella Euroopan unionissa sovitaan samalla pidemmän aikavälin toimista Euroopan kansainvälinen kilpailukyky varmistaen ja tehostetaan Suomelle elintärkeiden EU:n sisämarkkinoiden toimivuutta.

Keskuskauppakamarin Raisa Harju jatkaa Consumer Law Ready -hankkeen pääkouluttajana Suomessa22.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Consumer Law Ready -hanke on pk-yrityksille suunnattu, euroopanlaajuinen koulutusohjelma, joka tarjoaa käytännönläheistä perustietoa kuluttajansuojaan liittyvistä asioista. Kuluttajansuojasääntely pyrkii suojaamaan kuluttajaa moninaisin tavoin. Yrittäjää voi kuitenkin odottaa ikävä yllätys, jos hän ei ole perillä kuluttajansuojasäännöksiin liittyvistä velvoitteistaan.

Keskuskauppakamari: Luotetaan ravintoloiden ja asiakkaiden vastuullisuuteen19.5.2020 06:00:00 EESTTiedote

Ravintola-alan 70.000 työntekijästä lähes kaikki ovat lomautettuna. Ravintoloita ei pidä avata sellaisella sääntelyllä, joilla ne eivät ole kannattavia. Muuten vaarana on menettää nämä työpaikat. Liian yksityiskohtaisen sääntelyn sijaan harkinnanvaraa on jätettävä myös vastuullisille yrityksille ja asiakkaille. Anniskelua tulee voida jatkaa aluksi klo 23 asti ja ravintolaa pitää auki 24 saakka.

Turvallinen julkisen liikenteen käyttö vaatii linjauksia - komission ohjeet julki13.5.2020 14:29:02 EESTTiedote

Euroopan komissio julkaisi tänään käytännönläheiset ohjeet jäsenmaille henkilöliikenteen rajoitusten purkamisesta. ”Komissio ehdottaa matkustajille hengityssuojaimien käyttöä, matkalippujen ostomahdollisuutta mobiililaitteilla ja desinfiointipisteitä julkisessa liikenteessä. Komissio myös kehottaa jäsenmaita harkitsemaan vapaaehtoisia koronatartuntoja jäljittävien mobiilisovellusten käyttöönottoa lisätoimenpiteenä”, Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood sanoo.