Kauppakamarikysely: Yritysten suhdanneodotukset ovat heikentyneet, mutta eivät romahtaneet

Embargo 21.9. kello 6 // Kauppakamarien tekemän kyselyn mukaan yritysten arviot toimialansa tunnelmista ovat edelleen hieman heikentyneet kaikilla toimialoilla. Tuoreimmassa kyselyssä 40 prosenttia Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä kuvailee tunnelmia pessimistiseksi, kun vielä kesäkuun aikana luku oli 31,2 prosenttia. Hyvä työllisyys kannattelee jossain määrin taloutta, mutta kipupisteenä on pitkäaikaistyöttömyyden korkea taso sekä yritysten rekrytointivaikeudet. Kauppakamarikysely tehtiin 5.–7.9. ja siihen vastasi reilut 2600 yritystä. Varsinais-Suomesta kyselyyn vastasi 269 Turun kauppakamarin jäsenyritystä.

Tuoreimmassa kyselyssä 40 prosenttia Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä kuvailee tunnelmia pessimistiseksi, kun vielä kesäkuun aikana luku oli 31,2 prosenttia.  (Kuva: Adobe Stock)
Tuoreimmassa kyselyssä 40 prosenttia Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä kuvailee tunnelmia pessimistiseksi, kun vielä kesäkuun aikana luku oli 31,2 prosenttia. (Kuva: Adobe Stock)

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan kyselytulokset eivät toistaiseksi tue tulkintaa ainakaan syvemmästä taantumasta.

”Yritysten suhdanneodotukset ovat heikentyneet selvästi, mutta romahduksesta ei voi puhua. Liikevaihdon ja työllisyyden kohtalaisen hyvään kehitykseen riittää edelleen luottoa useimmissa yrityksissä. Suhdanneodotuksia koskevat arviot ovat silti kyselyn kaikilla osa-alueilla vaisumpia verrattuna kolme kuukautta sitten tehtyyn edelliseen kyselyyn”, sanoo pääekonomisti Appelqvist.

Tunnelmat ovat synkimmät kaupan toimialalla ja rakentamisessa. Molemmilla toimialoilla selvästi yli puolet vastaajista luonnehti oman toimialan tunnelmaa pessimistiseksi tai erittäin pessimistiseksi.

Työllisyys valopilkkuna suhdannetilanteessa

Kyselyn mukaan yritysten näkymät työllisyyden kehityksestä olivat edelleen kuitenkin melko myönteisiä. Varsinais-Suomen alueella vastanneista yrityksistä vain 11,2 prosenttia ennakoi työntekijämääränsä laskevan hieman tai merkittävästi seuraavan kuuden kuukauden aikana. Reilu neljännes uskoi työntekijämäärän kasvavan ja loput ennakoivat sen pysyvän ennallaan.

Appelqvistin mukaan hyvä työllisyys on valopilkku, joka kannattelee jossain määrin taloutta. Työmarkkinoiden suurin kipupiste on kuitenkin pitkäaikaistyöttömyyden korkea taso ja hidas aleneminen työvoiman vahvasta kysynnästä huolimatta.

Hintakilpailukyky avainasemassa

Kyselyssä hieman yli puolet vastaajista arvioi investointiensa olevan samalla tasolla kuin viime vuonna. Vastaajista 27 prosenttia odotti investointiensa supistuvan ja 22 prosenttia vastaajista uskoi investointiensa kasvavan.

Appelqvist huomauttaa, että muuttuneen toimintaympäristön haasteet tuskin heijastuvat vielä kuluvan vuoden investointilukuihin täysimääräisesti.

”Jatkossa myös korkojen nousu tulee heikentämään yritysten intoa investointien toteuttamiseen ja kiristyvän rahapolitiikan sekä heikkenevän suhdannetilanteen myötä myös rahoituksen saatavuus vaikeutuu”, arvioi Appelqvist.

Kyselyssä vain viidennes teollisuusyritysten vastaajista arvioi oman tilauskantansa kasvavan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Tilanne on valtakunnallisesti heikentynyt selvästi kesäkuusta.

”Venäjän-kaupan romahduksen jälkeen uusien vientimarkkinoiden voittaminen on Suomelle keskimääräistä tärkeämpää. Korvaavien markkinoiden valloittamisen näkökulmasta avaintekijänä on pitää vientiteollisuuden hintakilpailukyvystä kiinni.”

”Tulokset eivät toistaiseksi tue tulkintaa ainakaan syvemmästä taantumasta. Suomen taloudesta löytyy edelleen myös tukipilareita, kuten kohtalaisen hyvät tilauskannat ja edelleen voimakkaana jatkuva työvoiman kysyntä”, sanoo Appelqvist.

Keskuskauppakamari, pääekonomisti Jukka Appelqvist, puh. 044 263 1051, jukka.appelqvist@kauppakamari.fi

Turun kauppakamari, toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, puh 040 556 6697

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio.

Turun kauppakamari kartoitti jäsenyritystensä viestintätarpeita: Viestinnän ja markkinoinnin tärkeys tiedostetaan alueella hyvin10.11.2022 00:01:00 EET | Tiedote

Turun kauppakamari kartoitti ensimmäistä kertaa jäsenyritystensä viestinnän ja markkinointiviestinnän nykytilaa ja tulevaisuutta. Markkinointi- ja viestintävaliokunnan toteuttamaan kyselyyn vastasi 113 varsinaissuomalaista yritysjohtajaa. Yritysten vastauksissa korostuivat erityisesti viestinnän suunnitelmallisuuden, osaamisen ja taloudellisten resurssien puute.

Varsinais-Suomen alueen yrityksistä yli 70 prosenttia hyödyntäisi oppisopimuskoulutusta, jos sitä tuettaisiin taloudellisesti enemmän  2.11.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Embargo 2.11. kello 06 // Liki 73 prosenttia Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä voisi hyödyntää enemmän oppisopimuskoulutusta, mikäli sitä tuettaisiin taloudellisesti nykyistä paremmin. Kauppakamarien mukaan oppisopimuskoulutuksen haasteena on alkuvaiheen palkkauskustannusten suuruus suhteessa saatuun tuottavuushyötyyn. Keskuskauppakamari esittää, että seuraavalla hallituskaudella yritysten palkkauskustannuksia kevennetään oppisopimuskoulutuksen alkuvaiheessa ja kasvatetaan tätä kautta oppisopimuskoulutuspaikkojen määrää erityisesti nuorille.

Valtaosa yrityksistä haluaa luopua maahanmuuton saatavuusharkinnasta20.10.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Embargo 20.10. kello 06.00 // Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä lähes puolet (44,9 %) ilmoittaa, että nykyisestä saatavuusharkinnasta luopuminen helpottaisi ulkomaalaisten työntekijöiden rekrytointia. Noin 17 prosenttia varsinaissuomalaisista vastaajista arvioi, että saatavuusharkinta on vaikeuttanut tai estänyt ulkomaalaisen työntekijän rekrytoinnin. Keskuskauppakamari esittää saatavuusharkinnasta luopumista mahdollisimman pian, ja toivoo, että viimeistään seuraavassa hallitusohjelmassa tämä on asetettava tavoitteeksi ja toteutettava. Kyselyyn vastasi Turun kauppakamarin 188 jäsenyritystä Varsinais-Suomen alueelta.