Kauppakamarikysely: Yritysten suhdanneodotukset ovat heikentyneet, mutta eivät romahtaneet

Embargo 21.9. kello 6 // Kauppakamarien tekemän kyselyn mukaan yritysten arviot toimialansa tunnelmista ovat edelleen hieman heikentyneet kaikilla toimialoilla. Tuoreimmassa kyselyssä 40 prosenttia Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä kuvailee tunnelmia pessimistiseksi, kun vielä kesäkuun aikana luku oli 31,2 prosenttia. Hyvä työllisyys kannattelee jossain määrin taloutta, mutta kipupisteenä on pitkäaikaistyöttömyyden korkea taso sekä yritysten rekrytointivaikeudet. Kauppakamarikysely tehtiin 5.–7.9. ja siihen vastasi reilut 2600 yritystä. Varsinais-Suomesta kyselyyn vastasi 269 Turun kauppakamarin jäsenyritystä.

Tuoreimmassa kyselyssä 40 prosenttia Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä kuvailee tunnelmia pessimistiseksi, kun vielä kesäkuun aikana luku oli 31,2 prosenttia.  (Kuva: Adobe Stock)
Tuoreimmassa kyselyssä 40 prosenttia Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä kuvailee tunnelmia pessimistiseksi, kun vielä kesäkuun aikana luku oli 31,2 prosenttia. (Kuva: Adobe Stock)

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan kyselytulokset eivät toistaiseksi tue tulkintaa ainakaan syvemmästä taantumasta.

”Yritysten suhdanneodotukset ovat heikentyneet selvästi, mutta romahduksesta ei voi puhua. Liikevaihdon ja työllisyyden kohtalaisen hyvään kehitykseen riittää edelleen luottoa useimmissa yrityksissä. Suhdanneodotuksia koskevat arviot ovat silti kyselyn kaikilla osa-alueilla vaisumpia verrattuna kolme kuukautta sitten tehtyyn edelliseen kyselyyn”, sanoo pääekonomisti Appelqvist.

Tunnelmat ovat synkimmät kaupan toimialalla ja rakentamisessa. Molemmilla toimialoilla selvästi yli puolet vastaajista luonnehti oman toimialan tunnelmaa pessimistiseksi tai erittäin pessimistiseksi.

Työllisyys valopilkkuna suhdannetilanteessa

Kyselyn mukaan yritysten näkymät työllisyyden kehityksestä olivat edelleen kuitenkin melko myönteisiä. Varsinais-Suomen alueella vastanneista yrityksistä vain 11,2 prosenttia ennakoi työntekijämääränsä laskevan hieman tai merkittävästi seuraavan kuuden kuukauden aikana. Reilu neljännes uskoi työntekijämäärän kasvavan ja loput ennakoivat sen pysyvän ennallaan.

Appelqvistin mukaan hyvä työllisyys on valopilkku, joka kannattelee jossain määrin taloutta. Työmarkkinoiden suurin kipupiste on kuitenkin pitkäaikaistyöttömyyden korkea taso ja hidas aleneminen työvoiman vahvasta kysynnästä huolimatta.

Hintakilpailukyky avainasemassa

Kyselyssä hieman yli puolet vastaajista arvioi investointiensa olevan samalla tasolla kuin viime vuonna. Vastaajista 27 prosenttia odotti investointiensa supistuvan ja 22 prosenttia vastaajista uskoi investointiensa kasvavan.

Appelqvist huomauttaa, että muuttuneen toimintaympäristön haasteet tuskin heijastuvat vielä kuluvan vuoden investointilukuihin täysimääräisesti.

”Jatkossa myös korkojen nousu tulee heikentämään yritysten intoa investointien toteuttamiseen ja kiristyvän rahapolitiikan sekä heikkenevän suhdannetilanteen myötä myös rahoituksen saatavuus vaikeutuu”, arvioi Appelqvist.

Kyselyssä vain viidennes teollisuusyritysten vastaajista arvioi oman tilauskantansa kasvavan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Tilanne on valtakunnallisesti heikentynyt selvästi kesäkuusta.

”Venäjän-kaupan romahduksen jälkeen uusien vientimarkkinoiden voittaminen on Suomelle keskimääräistä tärkeämpää. Korvaavien markkinoiden valloittamisen näkökulmasta avaintekijänä on pitää vientiteollisuuden hintakilpailukyvystä kiinni.”

”Tulokset eivät toistaiseksi tue tulkintaa ainakaan syvemmästä taantumasta. Suomen taloudesta löytyy edelleen myös tukipilareita, kuten kohtalaisen hyvät tilauskannat ja edelleen voimakkaana jatkuva työvoiman kysyntä”, sanoo Appelqvist.

Keskuskauppakamari, pääekonomisti Jukka Appelqvist, puh. 044 263 1051, jukka.appelqvist@kauppakamari.fi

Turun kauppakamari, toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, puh 040 556 6697

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio.

Kauppakamarikysely: Kasvavat korkomenot ja sähkön hinnannousu huolestuttavat yrityksiä16.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Yritykset kamppailevat nopeasti kohonneiden energiakustannusten kanssa ja vaikutukset ovat laajoja. Turun kauppakamarin osalta tuoreesta kyselystä selviää, että kohonneet sähkön hinnat vaikuttavat heikentävästi lähes 74 prosenttiin jäsenyrityksistä ja korkojen nousu huolettaa jo noin 63 prosenttia vastanneista. Kyselyyn vastanneista Varsinais-Suomen alueen yrityksistä 81,3 prosenttia odottaa tuotantokustannusten kohoavan loppuvuoden aikana. Kauppakamarien talouskysely tehtiin 5.–7.9.2022 ja siihen vastasi 269 Turun kauppakamarin yritystä eri toimialoilta.

Kauppakamarit: Infran riittämätön rahoitustaso korjattava budjettiriihessä  26.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamareiden mukaan tulevassa budjettiriihessä on korjattava liikenneinfran riittämätön rahoitustaso ja löydettävä ratkaisuja kuljetusalan tilanteeseen, joka on aiheutunut kuljetuskustannusten poikkeuksellisen kovasta noususta. Liikenneinfran kasvava korjaus- ja investointivelka sekä heikko rahoitustaso rapauttavat Suomen saavutettavuutta sekä kilpailukykyä, sanovat kauppakamarit.