Kauppakamarilta 40 000 euron lahjoitus Turun ammattikorkeakoululle

Turun kauppakamari täytti perjantaina 10.11. sata vuotta.

Turun kauppakamari lahjoittaa Turun ammattikorkeakoululle 40 000 euroa. Lahjoitus tehdään ammattikorkeakoulun varainhankintaan. Kauppakamari tekee myös 10 000 euron sijoituksen Turun KY:n omistamaan kehitys- ja sijoitusyhtiö Monttu Ventures Oy:öön, jonka päätehtävänä on tukea Turun korkeakouluista ponnistavia kasvuyrityksiä. Lahjoituspäätökset tehtiin Turun kauppakamarin syyskokouksessa viime perjantaina.

Turun kauppakamari teki aiemmin tänä vuonna 50 000 euron lahjoituksen Turun yliopistolle.

Kauppakamarin mielestä Suomen on tärkeää pitää huolta korkeasta koulutus- ja tutkimustasosta ja haluaa olla mukana tukemassa sitä. Yrityksille on ratkaisevaa turvata tutkimusinfra, joka mahdollistaa menestyksen.

Kauppakamarilla on pitkä historia koulutuksen tukijana. Kauppakamarin edustajat olivat muun muassa vaikuttamassa jo 1950-luvulla Turun kauppakorkeakoulun perustamiseen ja osaavan työvoiman merkitystä elinkeinoelämälle on aina pidetty erittäin tärkeänä.

Matti Rihko jatkaa Turun kauppakamarin puheenjohtajana

Turun kauppakamarin syyskokouksessa vuoden 2018 puheenjohtajaksi valittiin Matti Rihko. Rihko on ollut kauppakamarin hallituksessa vuodesta 2010, puheenjohtajistossa vuodesta 2012 ja puheenjohtajana vuodesta 2017.

Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Teleste Oyj:n toimitusjohtaja Jukka Rinnevaara ja toiseksi varapuheenjohtajaksi Bayer Oy:n varatoimitusjohtaja Peter Essen.

Juhlaseminaarissa jaettiin huomionosoituksia

Turun kauppakamarin perjantaina 10.11. järjestetyssä 100 vuotta tulevaisuutta -juhlaseminaarissa jaettiin huomionosoituksia ansiokkaasta työstä Varsinais-Suomen elinkeinoelämän ja kauppakamaritoiminnan hyväksi.

Kauppakamarin kunniajäsenyys myönnettiin professori Sten-Olof Hansénille, professori, OTT Raimo Immoselle ja asianajaja, varatuomari Tapio Laaksolle. Tilaisuudessa jaettiin myös kauppakamarin ansioristejä, kauppakamariplaketteja, Suomi 100 -erikoisansiomerkkejä sekä hopeisia ansiomerkkejä 20 vuoden ja 25 vuoden työstä alueen elinkeinoelämän hyväksi.

Turun kauppakamari täytti perjantaina 10.11. sata vuotta.
Kuvassa huomionosoituksia vastaanottamassa olleet henkilöt.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Loimaan seutu tarvitsee luonnontieteellistä osaamista8.6.2018 12:46Tiedote

Loimaan kauppakamariosasto pitää luonnontiedelukion erityisluvan hakemista Loimaalle perusteltuna ja merkittävänä asiana seutukaupungin yrityksille ja elinkeinoelämälle. Kauppakamariosasto lausui toukokuussa puoltavasti Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymän hakeman luonnontiedelukion koulutustehtävän puolesta. Osasto toteaa lausunnossaan, että alueen yritykset ja elinkeinoelämä tarvitsevat tulevaisuudessa yhä enemmän vahvaa luonnontieteellistä osaamista ja työvoimaa. Erityisesti Loimaan seudun kansainväliset korkean teknologian teollisuusyritykset vaativat toiminnan jatkuvan kehittymisen turvaamiseksi tulevaisuudessa vieläkin vankempaa erityisosaamista luonnontieteiden saralla. Osaston asiamies Niina Nurmi muistuttaa Loimaan merkittävästä sijainnista Turun, Tampereen ja Helsingin muodostaman kasvukolmion keskiössä. Alueellisen osaamisen kehittäminen luo yhä vahvempaa yhteyttä ja sidoksia kasvukolmion kärkiin ja koko yhteiskuntaan. Kasvunäkymät ovat myös hyvät. ”Varsinais-Suomen positiivi