Kauppakamarilta selviytymisvinkkejä suomalaisyrityksille Brexitin jälkeen

Keskuskauppakamari on koonnut yrityksille seitsemän kohdan Brexit-selviytymisvinkit Britannian mahdollisen EU-eron johdosta. Yrityksille pelkistetään, mitä Britannian ero 29.3.2019 ilman mitään erosopimuksia eli kova Brexit käytännössä tarkoittaisi ja miten se vaikuttaisi yrityksiin sekä brittikauppaan. Samalla annetaan tietoa keskeisistä, ajan tasalla olevista Brexit-neuvontapalveluista ja tietolähteistä.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori korostaa, että varautuminen kannattaa aloittaa viimeistään nyt.

”Brexit ei kosketa ainoastaan vienti- ja tuontiyrityksiä, vaan yhtä lailla brittituotteita ja -palveluita käyttäviä, esimerkiksi kampaamoita ja pikkukauppoja. Britanniasta tulee yhdessä yössä 30.3.2019 alkaen ilman siirtymäaikoja EU:n ulkopuolinen maa, ellei mitään uusia poliittisia päätöksiä tehdä. EU-oikeuden soveltaminen lakkaa silloin välittömästi, millä on laajat poliittiset ja taloudelliset vaikutukset”, Vuori sanoo.

Vuori kehottaa yrityksiä ennen kaikkea varautumaan markkinoiden epävarmuuksiin sekä muutoksiin eri yritysten markkina-asemissa. Lisäksi yritysten tulee ottaa haltuun tulli-ilmoitukset sekä varmistaa tuotanto-, hankinta- ja jakeluketjujen toimivuus siinäkin tapauksessa, että brittiläinen kauppakumppani vakuuttaisi asioiden jatkuvan entisellään.

”Yllätyksiä voi tulla toimijan alihankkijoille tai muille kumppaneille. Kun tullittomuus poistuu, monimutkaistuu logistiikka ja varastointi. On lähes väistämätöntä, etteikö tavaroiden toimitusvarmuuteen tulisi ongelmia”, Vuori sanoo.

Vuori huomauttaa, että tulevaisuudessa yritysten on kiinnitettävä huomiota myös sääntelyn ja teknisten määräysten kehittymiseen. Tällä hetkellä EU:n yhdenmukaiset sisämarkkinat toimivat niiden takaajana, mutta jatkossa mikään ei estä Britannian sääntelyn eriytymistä esimerkiksi yhtiöoikeuden, immateriaalioikeuksien, tietosuojan, terveyden- ja kasvinsuojelun, kuluttajansuoja-asioiden tai maa- ja markkinakohtaisten teknisten määräysten suhteen.

”Apua yrityksille on tarjolla. Suomalaiset viranomaiset ja elinkeinoelämän järjestöt, Kauppakamarit mukaan luettuna auttavat yrityksiä kovan Brexitin vaikutuksia arvioitaessa. Jokaisen yrityksen on kuitenkin tehtävä kotiläksynsä itse, sillä kullakin toimialalla ja kukin yritys on erilainen”, Vuori sanoo. Tiedosta ja tietolähteistä se ei ole kiinni”, muistuttaa Vuori.

Lisätiedot:

Yritysten seitsemän selviytymisvinkkiä Brexitiin

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Kauppakamari: Suomen oltava hereillä Venäjän talouden uudistuessa7.2.2019 14:00:00Tiedote

Venäjän ja EU:n poliittisista jännitteistä sekä keskinäisistä sanktioista huolimatta Suomen ei pidä nyt unohtaa Venäjän markkinoiden mahdollisuuksia. Venäjän talouden väistämättä edessä oleva modernisaatio kaipaa juuri sellaista osaamista ja teknologiaa, jota Suomella on paljon. Sanktiot koskevat suoraan vain noin 5 prosenttia maiden välisestä kaupankäynnistä. Kansainvälinen kilpailu tai investoinnit eivät ole Venäjän markkinoilta mihinkään kadonneet, mutta kilpailussa pärjääminen vaatii uudenlaista otetta.