Kauppakamarin Matkahallinnon tutkinto palkittiin Vuoden Liikematkatekona

Vuoden Liikematkateko -palkinto on myönnetty Suomen matkatoimistoalan liiton SMALin Finnish Travel Galassa Helsingin seudun kauppakamarin Matkahallinnon tutkinnolle. Kiitosta saanut valmennus antaa arvokkaita vinkkejä yrityksen matkahallinnon kehittämiseen ja riskien hallintaan.

Helsingin seudun kauppakamarin yhdessä Suomen Liikematkayhdistyksen (FBTA) kanssa järjestämä tutkinto on vakiinnuttanut paikkansa kauppakamarin laadukkaiden yrityskoulutusten joukossa tarjoten sekä liikematkapalvelujen ostajille että myyjille mahdollisuuden perehtyä tuloksekkaan matkahallinnon edellytyksiin, perustelee palkintoraati.

Valmennuskurssi on suunnattu kaikille, joiden työtehtäviin kuuluu liikematkailun tehtäviä yrityksissä tai julkisella sektorilla.

–Liikematkailun maailma on muuttunut viime vuosina monella tapaa. Kurssi vastaa tarpeeseen antamalla hyvän kokonaiskuvan matkustamisen trendeistä, kertoo Helsingin seudun kauppakamarin palveluliiketoiminnan johtaja Antti-Pekka Hulkko.

Liikematkailijat haluavat käyttää digitaalisia sovelluksia

Moni liikematkailun isoista trendeistä tulee vapaa-ajan matkustamisesta. Esimerkiksi Airbnb:n ja Uberin kaltaisia uusia digitaalisia palveluja hyödynnetään entistä enemmän myös yrityksissä.

–Monessa yrityksessä työntekijät haluaisivat varata itse lentoja, hotelleja ja kuljetuksia erilaisten sovellusten kautta. Tällaisten sovellusten käyttö yleistyy tulevaisuudessa, joten matkahallinnolta vaaditaan kykyä omaksua matkustamista sujuvoittavia ja kustannuksia säästäviä toimintatapoja.

Luonnonilmiöt ja terrorismi haastavat matkahallinnon

Matkustamisen sujuvuus vaikuttaa oleellisesti työntekijöiden työtehoon ja hyvinvointiin. Myös henkilöstön turvallisuus on otettava huomioon etenkin poikkeustilanteissa. Valmennuksessa käydään läpi matkustamiseen liittyviä riskejä ja toimintatapoja, jos matkalla sattuu jotakin odottamatonta.

Maailmalla liikkuvat työntekijät voivat joutua yllättäviin tilanteisiin, joiden selvittäminen tuo isoja paineita matkustusasioita hoitaville henkilöille. Sujuvan matkahallinnon merkitys korostuu lakkojen, luonnonilmiöiden ja terroritekojen kaltaisissa poikkeustilanteissa.

–Koulutus on myös hyvä paikka verkostoitua ja saada vertaistukea samoja työtehtäviä hoitavien kanssa. Etenkin pienissä organisaatioissa yksi työntekijä hoitaa matka-asioita usein muiden tehtävien ohessa. Silloin ei ole välttämättä aikaa seurata liikematkustuksen nopeita muutoksia, Hulkko sanoo.

Lisätietoja:

Antti-Pekka Hulkko, johtaja, Helsingin seudun kauppakamari

antti-pekka.hulkko@chamber.fi

Essi Lindqvist
viestintäpäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari
essi.lindqvist(at)chamber.fi

Suhdannepulssi: Helsingin seudun yritysten näkymät yhä heikot – reilu kolmannes arvioi poliittisten lakkojen vähentävän mahdollisuuksiaan tarjota töitä3.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Yritykset Helsingin seudulla arvioivat seuraavan kolmen kuukauden suhdannenäkymät heikoiksi. Negatiivisiksi ne arvioivat myös yrityksensä liikevaihdon, kannattavuuden ja työvoimatarpeiden kehityksen seuraavan kolmen kuukauden aikana, käy ilmi Helsingin seudun kauppakamarin Suhdannepulssista. Vaimeat suhdannenäkymät eivät ole kohentuneet joulukuusta. Kyselyyn vastanneista alueen yrityksistä 39 prosenttia arvioi, että poliittisten lakkojen suma vähentää niiden mahdollisuuksia tarjota työpaikkoja vuonna 2024.

Uudellamaalla yhä liian vähän korkeakoulupaikkoja alueen tarpeeseen nähden – ”Uusimaalaiset nuoret selkeästi huonommassa asemassa kuin koko Suomessa keskimäärin”13.3.2024 00:10:00 EET | Tiedote

Suomessa on 0,93 korkeakoulun aloituspaikkaa yhtä toisen asteen tutkinnon suorittanutta kohti. Uudellamaalla suhdeluku on 0,76, selkeästi pienempi kuin suurissa tai keskisuurissa korkeakoulumaakunnissa, selvitti Helsingin seudun kauppakamari. Tilanne ei ole korjaantunut edellisestä selvityksestä vuonna 2022.

Helsingin seudun kauppakamari arvioi: Pääkaupunkiseudulla lopetti viime vuonna ennätysmäärä yrityksiä – ”Kaupan alan yritysten määrän väheneminen huolestuttavaa”21.2.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Pääkaupunkiseudulla lopetti toimintansa 9 450 yritystä vuonna 2023, arvioi Helsingin seudun kauppakamari Tilastokeskuksen alkuvuoden lukuihin perustuen. Lopettaneita yrityksiä olisi arvion mukaan 17 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Luvuissa ei ole huomioitu alkutuotantoa ja kiinteistöalan yrityksiä. Kaupan alalla lopettaneiden yritysten määrä on ollut suuri kahtena edellisvuonna. Lopettaneiden kaupan alan yritysten määrä pääkaupunkiseudulla oli suurempi kuin aloittaneiden tammikuusta 2022 syyskuuhun 2023.