Kauppakamarin Matkahallinnon tutkinto palkittiin Vuoden Liikematkatekona

Vuoden Liikematkateko -palkinto on myönnetty Suomen matkatoimistoalan liiton SMALin Finnish Travel Galassa Helsingin seudun kauppakamarin Matkahallinnon tutkinnolle. Kiitosta saanut valmennus antaa arvokkaita vinkkejä yrityksen matkahallinnon kehittämiseen ja riskien hallintaan.

Helsingin seudun kauppakamarin yhdessä Suomen Liikematkayhdistyksen (FBTA) kanssa järjestämä tutkinto on vakiinnuttanut paikkansa kauppakamarin laadukkaiden yrityskoulutusten joukossa tarjoten sekä liikematkapalvelujen ostajille että myyjille mahdollisuuden perehtyä tuloksekkaan matkahallinnon edellytyksiin, perustelee palkintoraati.

Valmennuskurssi on suunnattu kaikille, joiden työtehtäviin kuuluu liikematkailun tehtäviä yrityksissä tai julkisella sektorilla.

–Liikematkailun maailma on muuttunut viime vuosina monella tapaa. Kurssi vastaa tarpeeseen antamalla hyvän kokonaiskuvan matkustamisen trendeistä, kertoo Helsingin seudun kauppakamarin palveluliiketoiminnan johtaja Antti-Pekka Hulkko.

Liikematkailijat haluavat käyttää digitaalisia sovelluksia

Moni liikematkailun isoista trendeistä tulee vapaa-ajan matkustamisesta. Esimerkiksi Airbnb:n ja Uberin kaltaisia uusia digitaalisia palveluja hyödynnetään entistä enemmän myös yrityksissä.

–Monessa yrityksessä työntekijät haluaisivat varata itse lentoja, hotelleja ja kuljetuksia erilaisten sovellusten kautta. Tällaisten sovellusten käyttö yleistyy tulevaisuudessa, joten matkahallinnolta vaaditaan kykyä omaksua matkustamista sujuvoittavia ja kustannuksia säästäviä toimintatapoja.

Luonnonilmiöt ja terrorismi haastavat matkahallinnon

Matkustamisen sujuvuus vaikuttaa oleellisesti työntekijöiden työtehoon ja hyvinvointiin. Myös henkilöstön turvallisuus on otettava huomioon etenkin poikkeustilanteissa. Valmennuksessa käydään läpi matkustamiseen liittyviä riskejä ja toimintatapoja, jos matkalla sattuu jotakin odottamatonta.

Maailmalla liikkuvat työntekijät voivat joutua yllättäviin tilanteisiin, joiden selvittäminen tuo isoja paineita matkustusasioita hoitaville henkilöille. Sujuvan matkahallinnon merkitys korostuu lakkojen, luonnonilmiöiden ja terroritekojen kaltaisissa poikkeustilanteissa.

–Koulutus on myös hyvä paikka verkostoitua ja saada vertaistukea samoja työtehtäviä hoitavien kanssa. Etenkin pienissä organisaatioissa yksi työntekijä hoitaa matka-asioita usein muiden tehtävien ohessa. Silloin ei ole välttämättä aikaa seurata liikematkustuksen nopeita muutoksia, Hulkko sanoo.

Lisätietoja:

Antti-Pekka Hulkko, johtaja, Helsingin seudun kauppakamari

antti-pekka.hulkko@chamber.fi

Essi Lindqvist
viestintäpäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari
essi.lindqvist(at)chamber.fi

Yksityinen sektori tuottaa jo yli puolet Uudenmaan perusterveydenhuollosta13.12.2018 08:00Tiedote

Sote-ratkaisun antaessa odottaa itseään, Uudenmaan terveydenhuollon markkinat muuttuvat vauhdilla. Yksityisillä lääkäriasemilla tuotetaan jo 54 % perusterveydenhuollon markkinoista. Ilman vuodeosastohoitoa yksityisen toiminnan osuus on 62 %. Suun terveydenhuollosta yksityisen sektorin osuus on peräti 65 %. Luvut perustuvat Helsingin seudun kauppakamarin juuri ilmestyneeseen selvitykseen Uudenmaan terveydenhuoltomarkkinasta.

Kaupan sijaintia säädellään liian tiukasti maakuntakaavassa5.12.2018 08:00Tiedote

Uudellamaalla valmistelussa oleva maakuntakaava säätelee liian tiukasti vähittäiskauppaa. Hallitusohjelman keskeisiä tavoitteita on sääntelyn purkaminen, minkä osana on muun muassa vapautettu kauppojen aukiolo. Lainsäädäntöä muutettiin siten, että kaavoituksessa luovuttiin myytävän tavaran laatuun perustuvasta kaupan sijainnin ohjauksesta. Tavoitteena oli edistää kaupan kilpailua ja mahdollistaa uusien liiketoimintamallien kehittäminen.

MENESTY DIGIMARKKINOINNILLA20.11.2018 07:00Tiedote

Tiedätkö, miten tavoitat asiakkaan verkossa, tunnistat nousevia trendejä tai kuinka rakennat menestyksellisen digistrategian? Haluaisitko vahvistaa osaamistasi hakukoneoptimoinnin tai monikanavaisen digimarkkinoinnin parissa? Menesty digimarkkinoinnilla -kirjan opit maksavat itsensä takaisin. Kirjan avulla opit tekemään erilaisia monikanavaisia kampanjoita, olipa budjettisi muutama kymppi, satalappunen tai tonni. Voit tehdä kirjan avulla yli 1 000 euron arvoisen hakukoneanalyysin ja laittaa somekanavasi tulokselliseen myyntikuntoon. Ota markkinoinnin digityövälineet hyötykäyttöön!