Kauppakamarin videokilpailun voittajaksi "Meidän Parainen"

Kauppakamarin ICT-valiokunnan järjestämässä tubekoulussa 20 teini-ikäistä tubetuksesta kiinnostunutta nuorta tutustui YouTuben maailmaan kesäkuun lopussa. Tubekoulussa lanseeratun videokilpailun voittajaksi selviytyi Meidän Parainen -video.

Turun kauppakamarin ICT-valiokunnan järjestämässä Minun paikkakuntani -videokilpailussa tubekouluun osallistuneet nuoret pääsivät kuvaamaan kotiseutuaan heille tärkeiden asioiden kautta. Videokilpailu oli jatkoa kesäkuun lopussa järjestetylle päivän mittaiselle tubekoululle, jossa harjoiteltiin kuvaamista ja editointia sekä tutustuttiin YouTube-maailman netikettiin.

Kilpailuun osallistui toinen toistaan hienompia videoita ympäri Varsinais-Suomea. Upeiden videoiden joukosta voittajaksi valikoitui Alice Adolfssonsin tyylikäs ja taitavasti kuvattu Meidän Parainen -niminen video, joka raadin mukaan taltioi kilpailun idean parhaiten. Voittaja palkittiin Elisan lahjoittamalla älypuhelimella.

“Videoviestinnän merkitys kasvaa jatkuvasti yhteiskunnassamme. Oli upeata nähdä nuorten motivaatio tubettamiseen sekä se, kuinka monipuolisia ja upeita videoita nuoret tuottivat”, sanoo ICT-valiokunnan puheenjohtaja Harri Salo.

Toisen sijan kilpailussa saavutti Laura Lehtonen ja kolmannen sijan Iida Salo.

“ICT-valiokunnan tarkoituksena on edistää digitalisaatiota ja valiokunnassa haluttiin kehittää nuorten teknisiä taitoja sekä opettaa tietosuojan merkitystä. On eri asia katsella videoita, kuin kuvata, editoida ja julkaista niitä itse”, kertoo ICT-valiokunnan sihteeri Tiina Vainio.

Harri Salo, Turun kauppakamarin ICT-valiokunnan puheenjohtaja
harri.salo@elisa.fi, puh. 050-3130809

Tiina Vainio, yhteyspäällikkö, Turun kauppakamari
tiina.vainio@kauppakamari.fi, puh. 050-3212781

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Maan tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta7.9.2017 00:00Tiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Turun kehätien, Valtatie 8:n ja Valtatien 9 Turku–Tampere-välin parantaminen, Kirjalansalmen sillan korjaaminen sekä Turku–Uusikaupunki-radan kunnostus. Liikenneväylien kunnolla ja sujuvuudella on suora vaikutus yritysten kilpailukykyyn ja investointipäätöksiin.

Selvityshenkilö Esko Ahon raportissa useita hyviä toimintamalleja25.8.2017 08:50Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriön asettama selvityshenkilö Esko Aho esittää raportissaan useita hyviä toimintamalleja ja käytännön ratkaisuja Lounaisen Suomen teollisuuden hyvän kasvun tuomiin haasteisiin. Haasteita on erityisesti työvoiman saatavuudessa ja saavutettavuudessa, työvoiman osaamisessa ja koulutuksessa, kriittisen osaamispääoman rakentamisessa tutkimus- ja kehitystyön kautta sekä alueen tunnettuuden ja oikean informaation saannin alueilla. Turun kauppakamari kannattaa siltasopimusmallin nopeaa valmistelua Yllä mainittujen haasteiden – erityisesti työvoimapulan – nopeaan ratkaisemiseen Aho esittää siltasopimusmallia. Valtio ja alueen toimijat sopisivat yhdessä toimista, joilla yllä mainittuihin haasteisiin voidaan tarttua. Turun kappakamari pitää esitystä erittäin hyvänä ja toivoo, että Ahon esittämä valmistelutyöryhmä asetetaan välittömästi. Turun kauppakamari on tarvittaessa valmis osallistumaan valmistelutyöryhmän työskentelyyn. Kauppakamari esittää harkittavaksi, että sopimu

Elinvoimainen Vakka-Suomi –seminaari: Vakka-Suomella kokoaan suurempi rooli Suomen talouskehityksen kannalta26.7.2017 11:00Tiedote

Suomen talous on teollisuusvetoisesti lähtenyt nousuun ja Varsinais-Suomella on tässä suuri rooli. Suhteellisesti ottaen Vakka-Suomen kehitys on ollut kaikkein nopeinta. Nopea kasvu voi synnyttää myös pullonkauloja, jotka pahimmillaan saattavat rajoittaa koko potentiaalisen kasvun toteutumista. Kilpailukykymme keskeinen tekijä on, kuinka hyvän toimintaympäristön kaupunkimme ja kaupunkiseutumme tarjoavat kansainvälisillä markkinoilla toimiville yrityksille. Vaikka suurimmat kaupungit ovat vetovoimaisimpia, on seutukaupungeilla tärkeä rooli, mitä ei kansallisessa politiikassa saa unohtaa. Kaupunkien ja kaupunkiseutujen kansallinen merkitys korostuu Kaupungistuminen on maailmanlaajuinen trendi. Kaupunkien ja kaupunkiseutujen kasvu jatkuu ja levittyy ja toisaalta niiden kansallinen merkitys kilpailukykymme kannalta korostuu. Vetovoimaisimpia ovat suurimmat kaupungit ja osin pienet ja keskisuuret kunnat jopa kamppailevat suurkaupungistumisen megatrendiä vastaan. Koko Suomen kannalta on kuit

Varsinais-Suomen kuntia kannustetaan helpottamaan rakennus- ja lupamääräyksiä nopeiden tietoliikenneyhteyksien rakentamisen mahdollistamiseksi uudella teknologialla15.6.2017 13:02Tiedote

Turun kauppakamari suosittelee, että kunnat helpottavat rakennus- ja lupamääräyksissään mikro-ojitusteknologian käyttöönottoa varten. Teknologia mahdollistaa tietoliikennekaapeleiden nykyistä nopeamman asennuksen entistä pienemmillä ympäristöhaitoilla ja vauhdittaa yhteyksien saatavuutta Varsinais-Suomessa.