Kauppakamarin vientiasiakirjojen kysyntä kasvaa – Kiina hipoo jo kärkeä

Kauppakamarin alkuperätodistusten kysyntä on tänä vuonna noussut ennätystasolle. Alkuperätodistuksia on myönnetty marraskuun loppuun mennessä yli 64 000 kappaletta. Vastaavin lukuihin ollaan päästy viimeksi vuonna 2013. Kehitys myötäilee tullin vientikaupan tilastoja. Alkuperätodistusten kohdemaiden kärjessä on jo pitkään ollut Venäjä, mutta kakkospaikalla on nyt toista vuotta Kiina. Kauppakamarien todistuksilla sujuvoitetaan suomalaisyritysten vientiä EU:n ulkopuolelle.

Hannele Visuri / Kuva: Pasi Murto

“Euroopan unionin yleinen alkuperätodistus on viennin asiakirja, jolla osoitetaan tavaroiden alkuperä Euroopan unionin ja kolmansien maiden välisessä kaupassa. Alkuperätodistus vaaditaan joissakin maissa maahantuonnin yhteydessä tullaus-, tilastointi- tai erilaisten kaupallisten vaatimusten täyttämiseksi”, Keskuskauppakamarin asiantuntija Hannele Visuri kertoo.

Kauppakamarit ovat myöntäneet alkuperätodistuksia marraskuun loppuun mennessä 10 prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana 2016. Kehitys myötäilee viennin kasvua Euroopan unionin ulkopuolelle. Tullin tilastojen mukaan ulkokaupan vienti kasvoi tammi–lokakuussa 13 prosenttia. Suomen tärkeimmät kauppakumppanit EU:n ulkopuolisista maista ovat USA, Venäjä ja Kiina. Alkuperätodistuksissa Venäjän kärkipaikkaa hipoo Kiina, jossa talouskasvu jatkuu muutenkin vahvana. Kysynnän kasvu on kuitenkin ollut suurinta Arabiemiirikunnat, joka on kivunnut tilastoissa tänä vuonna kolmoseksi. Vuonna 2016 alkuperätodistuksia meni sinne kuudenneksi eniten.

“Arabiemiirikunnat ovat solmukohta monen suomalaisyrityksen viennissä. Alueen talouden rakenteiden uudistaminen öljyntuotantoa monipuolisemmaksi lisää sen merkitystä sekä Suomen viennille että asiakirjojen kysynnälle. Myös Iranin kauppaa käydään Dubain kautta” Visuri taustoittaa.

Seuraavaksi eniten alkuperätodistuksia menee Saudi-Arabian, Intian ja Turkin vientiin.

“Vaatimus alkuperätodistuksesta saattaa sisältyä lainsäädäntöön. Toisaalta se voi olla myös tapaan ja kulttuuriin perustuva asia. Alkuperätodistus on luotettava, edullinen ja hyvin tunnettu keino todistaa tuotteen alkuperä”, kuvailee Visuri.

Kauppakamarien sähköisessä e-Vientiasiakirjat -palvelussa asiakirjoihin saa sähköisen allekirjoituksen ja leiman, mutta ne tulostetaan normaaliin tapaan lomakepohjalle.

“Vaikka sähköisesti vahvistetut asiakirjat ovat maailmalla laajasti käytössä ja yleisesti hyväksyttyjä, vaativat eräät maat kuten Iran ja Egypti toisinaan yhä märkäleimallista kappaletta. Käymme jatkuvaa vuoropuhelua esimerkiksi suurlähetystöjen kanssa, jotta sähköinen vahvistaminen koettaisiin yhtä luotettavaksi”, Visuri sanoo.

Alkuperätodistuksia myöntävät kaikki Suomen 19 kauppakamaria. Keskuskauppakamari vastaa alkuperätodistusjärjestelmästä ja sen kehittämisestä. Lisätietoja alkuperätodistuksista e-Vientiasiakirjat –palvelun kautta www.e-vientiasiakirjat.fi.

Lisätietoja:

Kauppakamarien alkuperätodistusten menekki 2013–2017

VUOSI

MÄÄRÄT tammi-marraskuu

koko vuosi

TAMMI-MARRASKUU

Myönnettyjä todistuksia

Venäjä

Kiina

Yhdistyneet Arabiemiraatit

Saudi-Arabia

Intia

Ukraina

Turkki

Kazakstan

Egypti

Vietnam

Hannele Visuri / Kuva: Pasi Murto

Muistutuskutsu: Keskuskauppakamarin syysseminaari 8.10. - Tähtivieraana Jyrki Katainen8.10.2018 10:40Tiedote

Keskuskauppakamari järjestää luottamushenkilöilleen syksyn kick off -seminaarin maanantaina 8.10.2018 ravintola Palacessa (Eteläranta 10). Seminaarissa vierailee puhumassa EU-komission työllisyydestä, kasvusta, investoinneista ja kilpailukyvystä vastaava varapuheenjohtaja Jyrki Katainen. Kataisen aihe on kauppapolitiikka muuttuvassa maailmassa. Kataisen puheenvuoro kuullaan klo 15:30-16:30. Tilaisuus on avoin tiedotusvälineiden edustajille. Pyydämme ennakkoilmoittautumista maanantaihin 8.10. klo 12 mennessä: viestintäpäällikkö Jenny Thuneberg (jenny.thuneberg@chamber.fi, 050-5911499).

Mediakutsu: Keskuskauppakamarin syysseminaari - Tähtivieraana Jyrki Katainen5.10.2018 15:30Tiedote