Kauppakamarin vientiasiakirjojen kysyntä kasvaa – Kiina hipoo jo kärkeä

Kauppakamarin alkuperätodistusten kysyntä on tänä vuonna noussut ennätystasolle. Alkuperätodistuksia on myönnetty marraskuun loppuun mennessä yli 64 000 kappaletta. Vastaavin lukuihin ollaan päästy viimeksi vuonna 2013. Kehitys myötäilee tullin vientikaupan tilastoja. Alkuperätodistusten kohdemaiden kärjessä on jo pitkään ollut Venäjä, mutta kakkospaikalla on nyt toista vuotta Kiina. Kauppakamarien todistuksilla sujuvoitetaan suomalaisyritysten vientiä EU:n ulkopuolelle.

Hannele Visuri / Kuva: Pasi Murto

“Euroopan unionin yleinen alkuperätodistus on viennin asiakirja, jolla osoitetaan tavaroiden alkuperä Euroopan unionin ja kolmansien maiden välisessä kaupassa. Alkuperätodistus vaaditaan joissakin maissa maahantuonnin yhteydessä tullaus-, tilastointi- tai erilaisten kaupallisten vaatimusten täyttämiseksi”, Keskuskauppakamarin asiantuntija Hannele Visuri kertoo.

Kauppakamarit ovat myöntäneet alkuperätodistuksia marraskuun loppuun mennessä 10 prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana 2016. Kehitys myötäilee viennin kasvua Euroopan unionin ulkopuolelle. Tullin tilastojen mukaan ulkokaupan vienti kasvoi tammi–lokakuussa 13 prosenttia. Suomen tärkeimmät kauppakumppanit EU:n ulkopuolisista maista ovat USA, Venäjä ja Kiina. Alkuperätodistuksissa Venäjän kärkipaikkaa hipoo Kiina, jossa talouskasvu jatkuu muutenkin vahvana. Kysynnän kasvu on kuitenkin ollut suurinta Arabiemiirikunnat, joka on kivunnut tilastoissa tänä vuonna kolmoseksi. Vuonna 2016 alkuperätodistuksia meni sinne kuudenneksi eniten.

“Arabiemiirikunnat ovat solmukohta monen suomalaisyrityksen viennissä. Alueen talouden rakenteiden uudistaminen öljyntuotantoa monipuolisemmaksi lisää sen merkitystä sekä Suomen viennille että asiakirjojen kysynnälle. Myös Iranin kauppaa käydään Dubain kautta” Visuri taustoittaa.

Seuraavaksi eniten alkuperätodistuksia menee Saudi-Arabian, Intian ja Turkin vientiin.

“Vaatimus alkuperätodistuksesta saattaa sisältyä lainsäädäntöön. Toisaalta se voi olla myös tapaan ja kulttuuriin perustuva asia. Alkuperätodistus on luotettava, edullinen ja hyvin tunnettu keino todistaa tuotteen alkuperä”, kuvailee Visuri.

Kauppakamarien sähköisessä e-Vientiasiakirjat -palvelussa asiakirjoihin saa sähköisen allekirjoituksen ja leiman, mutta ne tulostetaan normaaliin tapaan lomakepohjalle.

“Vaikka sähköisesti vahvistetut asiakirjat ovat maailmalla laajasti käytössä ja yleisesti hyväksyttyjä, vaativat eräät maat kuten Iran ja Egypti toisinaan yhä märkäleimallista kappaletta. Käymme jatkuvaa vuoropuhelua esimerkiksi suurlähetystöjen kanssa, jotta sähköinen vahvistaminen koettaisiin yhtä luotettavaksi”, Visuri sanoo.

Alkuperätodistuksia myöntävät kaikki Suomen 19 kauppakamaria. Keskuskauppakamari vastaa alkuperätodistusjärjestelmästä ja sen kehittämisestä. Lisätietoja alkuperätodistuksista e-Vientiasiakirjat –palvelun kautta www.e-vientiasiakirjat.fi.

Lisätietoja:

Kauppakamarien alkuperätodistusten menekki 2013–2017

VUOSI

MÄÄRÄT tammi-marraskuu

koko vuosi

TAMMI-MARRASKUU

Myönnettyjä todistuksia

Venäjä

Kiina

Yhdistyneet Arabiemiraatit

Saudi-Arabia

Intia

Ukraina

Turkki

Kazakstan

Egypti

Vietnam

Iranin tilanne vaatii yrityksiltä riskienhallintaa4.1.2018 15:20Tiedote

Iranin kasvava epävarmuus vaatii nyt suomalaisyrityksiltä osaavaa riskienhallintaa, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Menestyäkseen yritysten on jatkuvasti otettava huomioon eri maiden muuttuvat poliittiset ja taloudelliset riskit. Markkinoiden jättäminen on aina viimeisin keino reagoida kasvaviin riskeihin. Iranille ei kuitenkaan vielä kannata kääntää selkää, mutta tilannetta on syytä seurata tarkasti", toteaa Vuori.

Keskuskauppakamarin viisi keinoa työllisyysasteen nostamiseksi2.1.2018 10:31Tiedote

Työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin tulee Keskuskauppakamarin mukaan asettaa Suomen keskeisimmäksi tavoitteeksi vuonna 2018 ja viiden vuoden tähtäimellä 80 prosenttiin. Ilman uudistuksia vanheneva väestö ei pysty tulevaisuudessa pitämään yllä nykyisiin odotuksiin perustuvaa hyvinvointiyhteiskuntaa. Keskuskauppakamari on laatinut listan keskeisistä rakenteellisista toimenpiteistä työllisyysasteen nostamiseksi.

Syntyikö tuotteesta tai työn jäljestä riita? Tavarantarkastus ratkaisee riidan yli puolessa tapauksista27.12.2017 05:00Tiedote

Erimielisyydet isojen hankintojen tai työsuoritteiden laadussa eivät ole harvinaisia. Jos neuvottelut ongelmatilanteissa eivät etene tai osapuolilla on hyvin erilaiset käsitykset mahdollisesta virheellisyydestä, voi Keskuskauppakamarin hyväksymästä tavarantarkastajasta (HTT) olla apua. Tavarantarkastuksen asiakkaiden keskuudessa toteutetun kyselyn mukaan 50,5 prosentissa tapauksista tavarantarkastuskertomus johti kiistassa sovintoon, ja oikeudenkäynniltä tai kuluttajariitalautakunnalta vältyttiin.

Valinnanvapaus on toteutettava – uudistus ei onnistu, jos maakunnat suojelevat omaa tuotantoaan15.12.2017 06:00Tiedote

Hallituksen lakiluonnos valinnanvapauslaiksi mahdollistaa pääosin sote-uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamisen. Keskuskauppakamarin johtajan Johanna Sipolan mukaan uudistuksen tavoitteiden toteutuminen kuitenkin vaarantuu, jos maakunnat suojelevat omaa tuotantoaan liiallisesti. “Uudistus on toteutettava nykyisen esityksen mukaan, sillä viivyttelyyn tai valinnanvapauden vesittämiseen ei ole varaa.”