Kauppakamarin vientiasiakirjojen kysyntä kasvaa – Kiina hipoo jo kärkeä

Kauppakamarin alkuperätodistusten kysyntä on tänä vuonna noussut ennätystasolle. Alkuperätodistuksia on myönnetty marraskuun loppuun mennessä yli 64 000 kappaletta. Vastaavin lukuihin ollaan päästy viimeksi vuonna 2013. Kehitys myötäilee tullin vientikaupan tilastoja. Alkuperätodistusten kohdemaiden kärjessä on jo pitkään ollut Venäjä, mutta kakkospaikalla on nyt toista vuotta Kiina. Kauppakamarien todistuksilla sujuvoitetaan suomalaisyritysten vientiä EU:n ulkopuolelle.

Hannele Visuri / Kuva: Pasi Murto

“Euroopan unionin yleinen alkuperätodistus on viennin asiakirja, jolla osoitetaan tavaroiden alkuperä Euroopan unionin ja kolmansien maiden välisessä kaupassa. Alkuperätodistus vaaditaan joissakin maissa maahantuonnin yhteydessä tullaus-, tilastointi- tai erilaisten kaupallisten vaatimusten täyttämiseksi”, Keskuskauppakamarin asiantuntija Hannele Visuri kertoo.

Kauppakamarit ovat myöntäneet alkuperätodistuksia marraskuun loppuun mennessä 10 prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana 2016. Kehitys myötäilee viennin kasvua Euroopan unionin ulkopuolelle. Tullin tilastojen mukaan ulkokaupan vienti kasvoi tammi–lokakuussa 13 prosenttia. Suomen tärkeimmät kauppakumppanit EU:n ulkopuolisista maista ovat USA, Venäjä ja Kiina. Alkuperätodistuksissa Venäjän kärkipaikkaa hipoo Kiina, jossa talouskasvu jatkuu muutenkin vahvana. Kysynnän kasvu on kuitenkin ollut suurinta Arabiemiirikunnat, joka on kivunnut tilastoissa tänä vuonna kolmoseksi. Vuonna 2016 alkuperätodistuksia meni sinne kuudenneksi eniten.

“Arabiemiirikunnat ovat solmukohta monen suomalaisyrityksen viennissä. Alueen talouden rakenteiden uudistaminen öljyntuotantoa monipuolisemmaksi lisää sen merkitystä sekä Suomen viennille että asiakirjojen kysynnälle. Myös Iranin kauppaa käydään Dubain kautta” Visuri taustoittaa.

Seuraavaksi eniten alkuperätodistuksia menee Saudi-Arabian, Intian ja Turkin vientiin.

“Vaatimus alkuperätodistuksesta saattaa sisältyä lainsäädäntöön. Toisaalta se voi olla myös tapaan ja kulttuuriin perustuva asia. Alkuperätodistus on luotettava, edullinen ja hyvin tunnettu keino todistaa tuotteen alkuperä”, kuvailee Visuri.

Kauppakamarien sähköisessä e-Vientiasiakirjat -palvelussa asiakirjoihin saa sähköisen allekirjoituksen ja leiman, mutta ne tulostetaan normaaliin tapaan lomakepohjalle.

“Vaikka sähköisesti vahvistetut asiakirjat ovat maailmalla laajasti käytössä ja yleisesti hyväksyttyjä, vaativat eräät maat kuten Iran ja Egypti toisinaan yhä märkäleimallista kappaletta. Käymme jatkuvaa vuoropuhelua esimerkiksi suurlähetystöjen kanssa, jotta sähköinen vahvistaminen koettaisiin yhtä luotettavaksi”, Visuri sanoo.

Alkuperätodistuksia myöntävät kaikki Suomen 19 kauppakamaria. Keskuskauppakamari vastaa alkuperätodistusjärjestelmästä ja sen kehittämisestä. Lisätietoja alkuperätodistuksista e-Vientiasiakirjat –palvelun kautta www.e-vientiasiakirjat.fi.

Lisätietoja:

Kauppakamarien alkuperätodistusten menekki 2013–2017

VUOSI

MÄÄRÄT tammi-marraskuu

koko vuosi

TAMMI-MARRASKUU

Myönnettyjä todistuksia

Venäjä

Kiina

Yhdistyneet Arabiemiraatit

Saudi-Arabia

Intia

Ukraina

Turkki

Kazakstan

Egypti

Vietnam

Hannele Visuri / Kuva: Pasi Murto

Pörssiyhtiöiden hallitukset päättävät jatkossakin toimitusjohtajan palkitsemisesta16.4.2018 13:19Tiedote

Valtiovarainministeriön osakkeenomistajien oikeudet -työryhmä on tänään antanut mietintönsä, joka sisältää muutoksia esimerkiksi institutionaalisten sijoittajien avoimuuteen ja toimitusjohtajan palkitsemiseen. Työryhmän ehdottamilla muutoksilla ei Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan olisi merkittäviä vaikutuksia suomalaisiin pörssiyhtiöihin.

EU:n ajama amerikkalaistyylinen ryhmäkanne ei sovi Suomeen13.4.2018 14:17Tiedote

Euroopan komission julkistama Kuluttajat vahvempaan asemaan -lakipaketti sisältää ryhmäkannetta koskevan direktiiviehdotuksen. Ryhmäkanteen toteutuminen komission esittämässä muodossa tekisi tyhjäksi suomalaisen tasapainoisen ryhmäkannesääntelyn ja virkavastuulla tehtävän harkinnan. Ehdotus sisältää Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan piirteitä amerikkalaisesta ryhmäkannekäytännöstä, jossa yksityiset tahot voivat tehtailla kanteita.

Kehysriihen päätökset eivät korjaa rakenteellista alijäämää11.4.2018 21:56Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät toimet ovat Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen mukaan oikeansuuntaisia. Työllisyyttä tukevat ratkaisut eivät kuitenkaan riitä nostamaan työllisyysastetta sellaiselle tasolle, että julkisen talouden rakenteellinen alijäämä korjaantuisi. Romakkaniemi on pettynyt, että hallitusohjelman kirjauksesta huolimatta paikallinen sopiminen ei edennyt kehysriihessä.

Keskuskauppakamarin Romakkaniemi kehysriihestä: Vetokratia halvaannuttaa päätöksentekoa3.4.2018 11:35Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi perää hallitukselta julkista taloutta tervehdyttäviä päätöksiä kehysriihessä. Talouskasvu on jättänyt varjoonsa sen tosiasian, että julkinen velka kasvaa edelleen ja hyvinvointivaltion tulevaisuuden kannalta välttämättömiä rakenteellisia uudistuksia on edelleen tekemättä. Työllisyysaste on aivan liian alhainen hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksen turvaamiseksi.

Sote-uudistus vietävä maaliin - paluu lähtöruutuun olisi surkea vaihtoehto14.3.2018 00:30Tiedote

Ehdotettu sote-uudistus ei ole täydellinen ratkaisu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseksi pitkällä aikavälillä. Uudistuksen toteuttaminen on kuitenkin huomattavasti parempi vaihtoehto kuin sen kaataminen. “Sote-uudistus vie tilannetta parempaan suuntaan nykytilaan verrattuna. Se luo myös hyvän pohjan kehittää palveluiden tuottavuutta ja laatua tulevaisuudessa. Sen takia uudistus on parempi toteuttaa, kuin palata alkuruutuun”, toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.