Kauppakamarit avaavat ovia Vietnamiin

Yrityksille avautuu uusia mahdollisuuksia päästä Vietnamin kasvumarkkinoille, kun Keskuskauppakamari solmi yhteistyösopimuksen Vietnamin kauppa- ja teollisuuskamari VICCI:n kanssa. Elinkeinoministeri Mika Lintilän Team Finland -matkan yhteydessä Hanoissa tänä aamuna allekirjoitetun sopimuksen johdosta maiden kauppakamarit lupaavat auttaa maidensa yrityksiä uusien kauppakumppanien ja investointien houkuttelussa.

”Kilpajuoksu Vietnamin 95 miljoonan kuluttajan kasvumarkkinoille on käynnissä. Ensi vuonna voimaan tuleva EU-Vietnam -kauppasopimus helpottaa kauppaa maidemme välillä”, korostaa Keskuskauppakamarin puolesta sopimuksen Hanoissa allekirjoittanut kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori.

Erityisesti suomalainen ICT, energia, cleantech ja koulutusosaaminen kiinnostavat Vietnamissa. Vuoren mukaan Suomen vienti Etelä-Koreaan kasvoi peräti 37 prosenttia, kun vastaava EU-sopimus tuli muutama vuosi sitten voimaan. Hän näkee, että Vietnamin osalta samanlainen kasvu on mahdollista. Ministeri Lintilän mukana markkinaan oli tällä kertaa tutustumassa Nokian, Valmetin ja Wärtsilän ohella 20 pk-yritystä.

Vuoren mukaan Kauppakamarit ovat sopineet hyvin käytännönläheisestä yhteistyöstä ja neuvonnasta maiden välisessä kaupassa. Suomalaisilla yrityksillä on Vietnamissa Kauppakamarin kontaktihenkilö, joka auttaa yrityksiä kaikissa kauppa- ja investointiasioissa. Kauppakamarit kokoavat myös maiden yrityksistä erillisen Business Councilin kehittämään yritysyhteistyötä.

Vuoren mukaan Vietnam haluaa vahvistaa myös matkailu- ja koulutusyhteistyötä Suomen kanssa. Vietnam haluaa haastaa Thaimaata matkailukohteena. Vietnamilaiset opiskelijat ovat puolestaan yksi suurimmista ulkomaisista opiskelijaryhmistä Suomessa, mutta he eivät pysty helposti työllistymään Suomen työmarkkinoille hankalista työlupamenettelyistä johtuen.

Allekirjoitustilaisuudessa yhteydessä Vietnamin Kauppa- ja teollisuuskauppakamarin varapääjohtaja Nguyen Vu Kien kehotti Suomea ottamaan oppia Kanadasta, jos se haluaa jatkossa houkutella ulkomaisia osaajia Suomeen.

Vuoren mukaan tehty sopimus on esimerkki toimivasta Team Finland -yhteistyöstä, jossa Suomen lähetystöllä ja Business Finlandilla on tärkeä rooli Kauppakamarien kumppanina.

”Yritysten viennin vahvistamiseksi kaikki verkostot on osattava hyödyntää myös Vietnamin valtiovetoisilla markkinoilla”, muistuttaa Vuori.

Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori ja Vietnamin kauppa- ja teollisuuskauppakamarin varapääjohtaja Nguyen Vu Kien.

Puheenjohtajuuskausi käytettävä hyväksi26.6.2019 15:18:59 EESTTiedote

Heinäkuussa alkava Suomen EU-puheenjohtajuuskausi osuu poikkeukselliseen ajankohtaan. Samaan aikaan nimitetään uutta komissiota ja sovitaan sen ohjelmasta. Suomen pitäisi myös päättää neuvottelut EU:n monivuotisesta rahoituskehyksestä. Myös uusi brexitin takaraja osuu lokakuulle, keskelle Suomen puheenjohtajuutta. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi toivoo, että Suomi käyttää puheenjohtajana asemansa tehokkaasti edistääkseen unionin ja sen kansalaisten hyvinvointia tulevaisuudessa.