Kauppakamarit: Rahoituspohja riittämätön Liikenne 12 -suunnitelmassa
Kauppakamarien mielestä liikenteen infran rahoituspohja on riittämätön sellaisena kuin se Liikenne 12 –suunnitelmassa on esitetty. Liikenteen infraan tarvitaan huomattavasti vankempi rahoituspohja, jotta toimivat liikenneyhteydet voidaan varmistaa tulevaisuudessa.

”Liikenne 12 -suunnitelma on hyvä alku, mutta sen rahoituspohja on riittämätön. Kehittämisinvestoinneille on suunnitelmassa varattu noin 6,1 miljardia euroa, mikä tarkoittaa maantieverkolle vähän yli 100 miljoonaa euroa vuodessa. Summat ovat hyvin pieniä, kun otetaan huomioon, että maantieverkolla kulkee 90 prosenttia henkilöliikenteestä ja 70 prosenttia tavaraliikenteestä”, Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood sanoo.
Wood pitää hyvänä, että Liikenne 12 -suunnitelman rahoituksessa näkyy panostus raideliikenteeseen, joka luo pohjan myös liikenteen viherryttämiselle. Samalla kuitenkin maantieverkon kehittämisinvestointien rahoitustaso jää hyvin vaatimattomaksi. Kauppakamarit ottivat kantaa valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan eli niin sanottuun Liikenne 12 –suunnitelmaan lausuntokierroksella.
Suunnitelmassa esitetään liikenteen rahoituspohjan laajentamiseksi ulkopuolisten rahoittajien mukaantuloa. Kauppakamarit pitävät tätä hyvänä, mutta muistuttavat, että uusilla ulkopuolisilla rahoituslähteillä ei voida korvata normaalia budjettirahoitusta valtion infraan.
”Jos Suomi haluaa hyödyntää laajemmin EU-rahoitusta, poikkeusmahdollisuuksien hakemisesta komissiolta ydinverkkoon kuuluvien maanteiden osalta on syytä luopua. Jos nykyisistäkään sitoumuksista ei pystytä pitämään kiinni, on arvioitava uudelleen, kuinka hyvin EU-rahoitusta voidaan hyödyntää tulevaisuudessa”, Wood sanoo.
Kauppakamarit ovat tyytyväisiä siihen, että suunnitelma tarjoaa mahdollisuuden liikenneinfran laaja-alaiseen ja pitkäjänteiseen kehittämiseen, jonka avulla voidaan myös ottaa välttämättömiä askeleita kohti energiatehokkaampaa liikennejärjestelmää. Pelkkä pitkäjänteisyys suunnitteluun ei kuitenkaan riitä.
”Vientiteollisuuden vaikutus suoraan ja välillisesti Suomen bruttokansantuotteesta on yli 46 prosenttia. Infran kunto on viennille yksi avainkysymyksistä. Liikenteen infran rahoituspohja pitää siis saada sille kuuluvalle tasolle”, Wood sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi WoodJohtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija
Puh:050 478 3990paivi.wood@chamber.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 20 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: Hallituksen sulkupäätös on raju isku yrityksille – menetykset korvattava25.2.2021 14:18:13 EET | Tiedote
Erityisen vakava tilanne on hotelli- ja ravintola-alalla sekä tapahtuma-alalla, joita pitkittynyt kriisi on kohdellut raskaasti. Hallituksen päätös sulkea ravintolat 8.-28.3. on viimeinen isku monelle ravintola-alan yrittäjälle. Hallituksen on välittömästi tehtävä päätös sulun aiheuttamien menetysten korvaamisesta ravintoloille, vaatii Keskuskauppakamari.
Keskuskauppakamari: Päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tehtävien toimien sovittava yhteen19.2.2021 15:13:17 EET | Tiedote
Liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttaminen vuoteen 2030 mennessä tulee vaatimaan paljon toimia niin kansalaisilta kuin yrityksiltäkin erittäin nopeassa aikataulussa. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, miten useiden eri toimien viidakko, liikenteen vero- ja maksu-uudistus, fossiilittoman liikenteen tiekartta, valtioneuvoston periaatepäätökset meri- ja ilmaliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä ja 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma saadaan toimimaan yhteen niin että kansalaiset ja yritykset uskaltavat investoida.
Keskuskauppakamari: EU ei saa kääntyä kauppapolitiikassa sisäänpäin18.2.2021 14:15:00 EET | Tiedote
Euroopan komission tänään julkistamat kauppapoliittiset linjaukset korostavat EU:n strategista riippumattomuutta, mikä voi muodostua ongelmaksi Suomen taloudelle, muistuttaa Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.
Keskuskauppakamari: Työllisyysvaikutukset sivuutettiin perhevapaauudistuksessa16.2.2021 11:39:00 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin pääekonomistin Mauri Kotamäen mukaan hallituksen esittelemässä perhevapaauudistusmallissa on kokonaan unohdettu työllisyysvaikutukset. Lisäksi malli tarkoittaa kustannusten kasvua eikä tasa-arvotavoitteen toteutumisestakaan ole varmuutta. Hyvää mallissa on joustoelementtien lisääminen sekä ainakin pyrkimys tasa-arvoon.
Keskuskauppakamari: Osaajapula torjutaan maahanmuutolla ja koulutukseen liittyvän sääntelyn keventämisellä10.2.2021 08:30:00 EET | Tiedote
Olemassa olevan osaamisvajeen umpeen kurominen vaatii yhteiskunnalta merkittäviä uusia panostuksia. Nopein ratkaisu osaajapulan lievittämiseen on osaamisperusteisen maahanmuuton lisääminen, mutta se yksin ei riitä. Myös koulutukseen liittyvää sääntelyä on purettava ja annettava järjestelmän ohjautua vahvemmin työ- ja elinkeinoelämän tarpeen mukaan, toteaa Keskuskauppakamari Ratkaisuja osaamisvajeeseen -julkaisussaan.
Keskuskauppakamari: Viennin menestys ei ole itsestäänselvyys vaan se vaatii jatkuvaa työtä9.2.2021 09:00:00 EET | Tiedote
Suomen pitää olla hereillä, kun maailman markkinat pikkuhiljaa avautuvat ja eri maiden talouden elvytystoimet käynnistyvät. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi korostaa, että Suomi ei saa jäädä jälkeen akuuteissa vientiponnisteluissa, mutta ei myöskään pidemmän aikavälin toimissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme