Kauppakamarit: Riihimäen kolmioraide myös matkustajaliikenteen käyttöön

Hämeen kauppakamari ehdottaa yhdessä Etelä-Karjalan, Kymenlaakson ja Tampereen kaup-pakamarien kanssa, että VR ottaisi suunnitelmiinsa IC- ja Pendolino-junien liikenteen käynnis-tämisen Lahden ja Tampereen välille. ”Riihimäen kolmiorata nopeuttaisi Kaakkois-Suomesta pendelöivien matkustajien matka-aikaa esimerkiksi Tampereelle noin puolellatoista tunnilla ja Lahti-Hämeenlinna -pikajunayhteys olisi vain reilut 40 minuuttia”, toteaa Hämeen kauppaka-marin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kuva VR Group

Riihimäen kolmioraide otettiin käyttöön tavaraliikenteelle 1.6.2017. Uuden ratayhteyden hyödyntäminen henkilöliikenteelle ei ole edennyt vaikka jo vuonna 2012 Tampereen kauppakamarin aloitteesta käynnistettiin keskustelut IC-/Pendolino-junaliikenteen avaamiseksi Lahden ja Tampereen välille.

Nopea poikittaisyhteys mahdollistaisi entistä tehokkaammat työmatkayhteydet ja auttaisi työvoiman pendelöintiä myös itä-länsi-suunnassa. Junayhteydet palvelisivat Lahden lisäksi Kouvolan, Kotka-Haminan, Lappeenrannan ja Imatran talousalueita. Uusien junavuorojen myötä myös pikajunayhteydet Hämeenlinnan ja Tampereen välillä parantuisivat.

Lisäksi uudet junayhteydet voisi synkronoida Pietarin Allegro-junavuorojen kanssa, jolloin Sisä- ja Pohjois-Suomen matkailukohteet voisivat paremmin tarjota palveluja venäläisille matkailijoille. Tampereen pormestari Lauri Lyly ja Lahden kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta ovat ottaneet aiheeseen kantaa 9.3.2018 ja vaativat myös Allegro-yhteyksien avaamista Tampereelle.

Kauppakamarien näkemysten mukaan uudet junayhteydet eivät aiheuttaisi VR:lle lisäinvestointitarpeita ja parantuvat itä–länsi -yhteydet lisäisivät matkustajamääriä sekä parantaisivat asiakastyytyväisyyttä.

Kauppakamarit ehdottavat, että VR käynnistää välittömästi suunnitteluprosessin uusien junayhteyksien avaamiseksi. Kauppakamarit vaativat myös Riihimäki-Tampereen -lisäraiteen rakentamispäätöksen kiirehtimistä joustavampien liikenneyhteyksien parantamiseksi pääradalla.

Kuva VR Group
Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Oppisopimuksessa otettava käyttöön palkkaporrastus ja osaavan työvoiman saatavuus turvattava14.1.2019 07:30Tiedote

Kauppakamarit vaativat vaaliteeseissään oppisopimuskoulutuksen laajentamista ja osaavan työvoiman saatavuuden turvaamista. Pohjalla on oltava osaamiskeskeisyys, tutkintorakenteiden selkeys ja mahdollisuus elinikäiseen jatkuvaan ja joustavaan oppimiseen. ”Osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi meidän on myös pystyttävä houkuttelemaan Suomessa tutkintoon valmistuvia ulkomaalaisia opiskelijoita jäämään Suomeen. Haastammekin hämäläisyrityksiä kutsumaan kansainvälisen opiskelijan päiväksi tutustumaan toimintaansa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä kiinteistöalalle yhdeksän uutta laillistettua välittäjää2.1.2019 13:37Tiedote

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeista saatiin tämän syksyn koekierroksella 204 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 32 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). ”Alueeltamme LKV-kokeen läpäisi seitsemän henkilöä ja LVV-kokeen kaksi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. ”Hämeen kauppakamari onnittelee vaativan kokeen suorittaneita.”

Kauppakamarit julkistivat hallitusohjelmatavoitteensa – Ratkaisuja työllisyyden pullonkauloihin11.12.2018 08:00Tiedote

“Ratkaisuja Suomelle” -ohjelma tarjoaa kauppakamariryhmän panoksen Suomen tulevien vuosien haasteiden ratkaisemiseksi. ”Kauppakamariryhmä esittää uudistuksia muun muassa osaavan työvoiman, työllisyyden ja kestävän julkisen talouden ja sujuvamman sääntelyn edistämiseksi. Lisäksi ohjelmassa esitetään itsesääntelyyn perustuvia ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjuntaan sekä liikenteen ja infrastruktuurin rahoitukseen”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämäläisyrityksiä herätellään panostamaan kansainvälisiin osaajiin4.12.2018 08:00Tiedote

Hämeen kauppakamari peräänkuuluttaa uutta toimintakulttuuria työyhteisöjen kansainvälistyessä ja kilpailun koventuessa osaavasta työvoimasta. ”Etsimme Hämeestä noin sata yritystä mukaan Kansainvälinen osaaja -teemapäivään. Kyseessä on ulkomaalaisen opiskelijan yhden päivän tutustumisesta alueemme yritykseen helmikuun ensimmäisellä viikolla”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.