Kauppakamarit: Vaalituloksessa korostui vastuullisen kuntatalouden vaatimus – lue kauppakamareiden vinkit yritysmyönteisen kunnan rakentamiseksi

Kuntavaalien lopputulos osoittaa, että kansalaiset haluavat valtuustoihin päättäjiksi ihmisiä, jotka ymmärtävät vastuullisen, yritysmyönteisen kuntatalouden tärkeyden. Veronkorotuksille kuntatalouden paikkaamiseksi sanottiin selvä ei.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Kauppakamarit totesivat jo ennen vaaleja, että yritysmyönteinen kunta on takuu kunnan hyvinvoinnille ja samaa mieltä näyttävät olevan myös kansalaiset, toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Tämä asettaa vaatimuksia uusille valtuutetuille.

”Kunnan elinvoiman perusta ovat yritykset ja yrittäjät, jotka luovat työtä. Yritystoiminnan synnyttämillä verotuloilla mahdollistetaan hyvinvointi ja palvelut. Alueiden elinvoima ja menestys rakennetaan yhdessä yritysten kanssa ei vastakkainasettelua hakemalla”, summaa Romakkaniemi

Kauppakamareilla on helppo, viiden kohdan ohje uusille kuntapäättäjille yritysmyönteiseen toimintaan. Niiden mukaan toimiminen tuo kuntaan yrityksiä ja yrittäjiä ja sitä myöten verotuloja ja hyvinvointia kaikille kuntalaisille.

Kauppakamareiden mukaan yritysmyönteinen kunta:

1. Hoitaa kuntataloutta vastuullisesti
  2. Edistää yritystoimintaa ja ottaa yritykset vahvasti mukaan tuottamaan myös julkisia palveluita
  3. Panostaa osaavan työvoiman saatavuuteen
  4. Huolehtii saavutettavuudesta ja sujuvista liikenneyhteyksistä
  5. Hoitaa kaavoituksen ja lupapalvelut tehokkaasti ja sujuvasti

Romakkaniemen mukaan vaaleissa tuli selvä viesti siitä, että kuntataloutta ei voi korjata veroja korottamalla. Keinot kuntien kassan täydentämiseen on löydettävä muualta, erityisesti yritysten ja yrittäjien kasvumahdollisuuksia tukien. Tämä luo kasvua myös verotuloihin.

”Veronkorotukset lamaannuttavat osaltaan talouskasvua ja johtavat työpaikkojen vähenemiseen. Veronkorotukset olisivat tässä tilanteessa myrkkyä ja hidastuttaisivat työllisyyttä ja kasvua”, Romakkaniemi sanoo.

Kauppakamareiden mielestä kuntien tulisikin nyt panostaa kasvuun ja asettaa konkreettinen tavoite myös uusien yritysten houkuttelemiseksi kuntaan

”Tavoite ohjaisi myös toimimaan. Selkeä tavoite varmistaisi, että päätöksenteossa yritysvaikutukset otettaisiin aina huomioon. Tavoite ohjaisi myös mitoittamaan ja laajentamaan toimenpiteitä niin, että tavoite saavutettaisiin ja yritysten ja työpaikkojen määrä kunnassa kasvaisi”, Romakkaniemi päättää.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari ja Metsäteollisuus: Suomen kilpailukyky tarvitsee selkeitä ratkaisuja EU:n merenkulun päästökaupassa14.7.2021 16:52:52 EEST | Tiedote

Euroopan komission tänään osana Fit for 55-pakettia antama lainsäädäntöesitys merenkulun ulottamisesta päästökauppaan tuo markkinaehtoisen mekanismin keinovalikoimaan meriliikenteen päästöjen vähentämiseksi. Meriliikenteestä erittäin riippuvaisen Suomen kannalta on kuitenkin ehdottoman tärkeää, että Suomi huolehtii päästövähennysten lisäksi vientialojen kilpailukyvystä, kun merenkulun päästökaupan yksityiskohdista sovitaan EU:ssa.

Suomen vienti jatkaa 8 prosentin kasvussa – matkustusrajoitukset jarruttavat kasvua, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori9.7.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kesäkuussa Suomen vienti jatkoi kasvuaan. Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan alkuperätodistusten kysyntä kasvoi maalis-kesäkuussa peräti 8 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. EU:n ulkopuolelle suuntautuvaa vientiä varten yritykset hakivat kesäkuussa kauppakamareista yhteensä 6226 alkuperätodistusta, mikä on jopa enemmän kuin viennin ennätysvuonna 2019, jolloin määrä oli 6217.

Kauppakamarikysely: Alkushokin jälkeen yritykset pärjäsivät koronapandemiassa ennakoimaansa paremmin – toimialakohtaiset erot kuitenkin suuria30.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Koronapandemian vaikutukset ja jäljet yritysten toimintaan ovat suuret, mutta eivät ihan niin suuret kuin mitä yritykset itse pandemian alussa arvioivat, selviää kauppakamareiden maaliskuun 2020 ja kesäkuun 2021 välillä tekemistä koronakyselyistä. Toiset toimialat, kuten teollisuus, ovat selvinneet kohtalaisen vähin vaurioin, kun taas majoitus- ja ravintola-ala sekä kulttuuri ovat olleet suurkärsijöitä.

Kauppakamarien PK-hallitusbarometri: Yrityksen ulkopuoliset hallituksen jäsenet tuovat lisäarvoa hallitustyöskentelyyn28.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

PK-yritysten hallituksen jäsenille maksetaan palkkioita todennäköisimmin niissä yrityksissä, joiden hallituksissa on yrityksen ulkopuolisia jäseniä. Hallitukset, joissa on ns. ulkopuolisia eli riippumattomia jäseniä, tuovat myös selvästi enemmän lisäarvoa yrityksen toimintaan ja ulkopuolisia jäseniä arvostetaan. Ulkopuolisia hallituksen jäseniä on kahdella viidestä PK-yrityksestä. Tiedot käyvät ilmi kauppakamarien joka toinen vuosi toteutettavasta PK-hallitusbarometristä, johon vastasi 804 yritysjohtajaa.