Kauppakamarit vaativat sosiaaliturvan ja verotuksen kokonaisuudistusta

Kauppakamarit kehottavat seuraavaa hallitusta sosiaaliturvajärjestelmän uudistukseen. Ratkaisuja Suomelle -vaaliohjelmassaan ne esittelevät keinoja, joilla Suomen kilpailukyky ja työllisyysaste saadaan nousuun. Sosiaaliturvan ja verotuksen kokonaistarkastelu on yksi näistä keinoista.

Sosiaaliturvajärjestelmästä on muodostunut vuosikymmenten kuluessa vaikeasti hahmotettava kokonaisuus, joka sisältää monenlaisia kannustinloukkuja. Ansiotulojen verotusta ja sosiaaliturvaa tulisi kauppakamarien mukaan kehittää siten, että työn vastaanottaminen on kaikissa tilanteissa kannattavaa. Lisäksi ansiotulojen verotusta tulisi keventää ja ylin marginaalivero asettaa 50 prosenttiin.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi korostaa, että tulevan hallituksen agendalla kaikkein suurin kärkihanke tulee olemaan työ.

“Suomen kilpailukyky perustuu korkean arvonlisän työhön. Kireä työn verotus ja ankara progressio kannustavat työn sijasta kuitenkin lähinnä satsaamaan vapaa-aikaan. Seuraavan hallituksen on asetettava tavoitteekseen 75 prosentin työllisyys, joka on ensi vuosikymmenellä hilattava lähemmäs 80 prosenttia. Suomalaisesta työstä ja yrittämisestä kerättyjen verojen maksu ei saa jäädä liian kapeille harteille, ellemme halua tulevaisuudessa joutua leikkaamaan hyvinvointivaltiomme etuuksista. Väestön ikääntyminen asettaa tälle vielä omat haasteensa. Työllisyysasteen nostamiseen ei ole yhtä ratkaisevaa keinoa, vaan tarvitsemme useita rakenteellisia uudistuksia. Me kauppakamareissa haluamme tarjota keinoja välttämättömien uudistusten läpiviemiseksi”, Romakkaniemi sanoo.

Kauppakamareiden linjausten mukaan työn tekemisen ja teettämisen on oltava aikaisempaa kannattavampaa niin työntekijöiden kuin työnantajien näkökulmasta. Sosiaaliturvan uudistuksen lisäksi ne esittävät paikallisen sopimisen laajentamista, työvoiman liikkuvuutta tukevaa asunto- ja liikennepolitiikkaa, yksityisten työvoimapalveluiden roolin kasvattamista sekä muunto- ja täydennyskoulutuksesta päättämisen siirtämistä alueellisesti.

Kauppakamareiden “Ratkaisuja Suomelle” -ohjelma tarjoaa kauppakamariryhmän panoksen Suomen tulevien vuosien haasteiden ratkaisemiseksi. Kauppakamariryhmä esittää uudistuksia muun muassa osaavan työvoiman, työllisyyden ja kestävän julkisen talouden ja sujuvamman sääntelyn kehittämiseksi. Lisäksi ohjelmassa esitetään itsesääntelyyn perustuvia ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjuntaan sekä liikenteen ja infrastruktuurin rahoitukseen.

Lisätiedot:

Ratkaisuja Suomelle (pdf)

Näillä vinkeillä kierrät jätevesiremontin sudenkuopat ja varmistat, että mökkisi arvo säilyy20.4.2019 00:01:00 EESTTiedote

Tänä keväänä mökkikentällä nousee yksi puheenaihe ylitse muiden: syksyllä voimaan astuva jätevesilaki. Laki edellyttää, että ranta- ja pohjavesialueilla olevien mökkien jätevedenkäsittely on laitettava kuntoon ennen lokakuun loppua. Siirtymäajan pidennykset sekä vaatimustason muutokset ovat saaneet mökinomistajat kuitenkin odottavalle kannalle. Keskuskauppakamarin hyväksymän HTT-tavarantarkastajan Antti Heinosen mukaan asetuksen lieventäminen ei ole kuitenkaan enää todennäköistä.