Kauppakamarit vahvistavat USA-suhteita – Finnairin Kati Kaivonen FACC New Yorkin johtoon

Finnair Oyj:n Pohjois-Amerikan maajohtaja Kati Kaivonen on valittu New Yorkissa toimivan Finnish-American Chamber of Commercen (FACC) puheenjohtajaksi 5.6.2017 alkaen. Puheenjohtaja Kati Kaivosen mukaan FACC New York haluaa ottaa vahvemman roolin yritysten verkottajana ja kumppanina USA:ssa ja kehittää jäsenpalveluita USA:ssa toimiville suomalaisille yrityksille. Finnairin kaltaisten veturiyritysten mukanaolo toiminnassa on elinehto, mutta yhä useampi USA:n markkinoista kiinnostunut pk-yritys halutaan myös mukaan.

“Keskuskauppakamarin ja ulkoasiainministeriön tuki FACC:lle on ollut äärimmäisen tärkeässä roolissa ja tulevaisuudessa yhteistyötä tullaan tiivistämään entisestään”, korostaa Kaivonen. Team Finland ja Finncham-kumppanuudet ovat avainasemassa.

FACC Keskuskauppakamarin Finncham-verkoston pääpartneriksi

FACC New York on lupautunut ensimmäiseksi pääpartneriksi Keskuskauppakamarin Finncham-verkostoon, joka kokoaa yhteen ulkomailla toimivat yli 60 suomalaista kauppakamaria ja Business Councilia.

FACC New York ja Keskuskauppakamari aikovat tehdä käytännön yhteistyötä Suomen ja USA:n kauppasuhteiden vahvistamiseksi, suomalaisyritysten auttamiseksi USA:ssa sekä toimia tiiviissä yhteistyössä Team Finland-toimijoiden kanssa.

“Nyt on aika ottaa uusi askel Suomen USA-suhteiden vahvistamiseksi entistä paremmalla yhteistyöllä kauppakamarien ja Team Finland -toimijoiden kesken”, korostaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä.

“Ruotsi on Wallenbergien johdolla askelia edellä Suomea kansainvälisten kauppakamariverkostojen hyödyntämisessä”, huomauttaa Penttilä.

Suomalais-amerikkalainen kauppakamari FACC New York on vuonna 1948 perustettu itsenäinen, poliittisesti riippumaton ja voittoa tavoittelematon yhdistys, jonka toiminnan tavoitteena on Suomen ja Yhdysvaltojen välisen liiketoimintaympäristön kehittäminen auttamalla suomalaisia yrityksiä erilaisissa ulkomaankauppaan liittyvissä kysymyksissä. Itsenäinen FACC toimii seuraavissa paikoissa: New York, Florida, Washington DC, Upper Michigan, Minnesota, Houston, San Diego, Southeast, Pacific Coast, Midwest ja Northwest. www.facc-ny.com

Finncham on yritysvetoinen, yli 60 maassa vaikuttavien suomalaisten kauppakamarien ja muiden toimijoiden verkosto, jonka yhteistyötä Keskuskauppakamari kehittää. Suomessa Finncham-verkosto toimii yhteistyössä Keskuskauppakamarin ja 19 kauppakamarin kanssa. www.finncham.fi

Lisätiedot:

FACC NY:
Puheenjohtaja Kati Kaivonen, kati.kaivonen@finnair.com, p. +1 (646) 575-4437Johtaja Annemarie Hjorth, annemarie.hjorth@facc-ny.com p. 050 3881072

Keskuskauppakamari / Finncham:
Toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä, risto.penttila@chamber.fi, p. 050 366 2395
Johtaja Timo Vuori, timo.vuori@chamber.fi, p. 050 553 5319

Valinnanvapaus on toteutettava – uudistus ei onnistu, jos maakunnat suojelevat omaa tuotantoaan15.12.2017 06:00Tiedote

Hallituksen lakiluonnos valinnanvapauslaiksi mahdollistaa pääosin sote-uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamisen. Keskuskauppakamarin johtajan Johanna Sipolan mukaan uudistuksen tavoitteiden toteutuminen kuitenkin vaarantuu, jos maakunnat suojelevat omaa tuotantoaan liiallisesti. “Uudistus on toteutettava nykyisen esityksen mukaan, sillä viivyttelyyn tai valinnanvapauden vesittämiseen ei ole varaa.”

Johtajakysely: Jatkuva kyky oppia, sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus nuorten tärkeimmät taidot tulevaisuuden työelämässä12.12.2017 04:00Tiedote

Jatkuva kyky oppia uutta on nuorten ykköstaito tulevaisuuden työelämässä, kun kysytään johtajilta. Tärkeimpien taitojen kärkikolmikkoon kuuluvat myös sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus. Kyselyyn vastasi 255 johtajaa, jotka osallistuivat tänä syksynä Tuhat nuorta johtajaa -kampanjaan. Kyseessä on kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston valtakunnallinen kampanja, joka yhdisti nuoren ja johtajan yhden työpäivän ajaksi.

Kauppakamari: Uskottavuus pelissä WTO-kokouksessa11.12.2017 10:08Tiedote

Uskottavuuden säilyttäminen on Maailman kauppajärjestö WTO:n ministerikokouksen keskeinen tavoite, Keskuskauppakamarin johtaja, Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori arvioi kansainvälisen kaupan tilannetta. “Tahmea talouskasvu johti useissa maissa protektionismiin ja kaupan esteisiin. Tämä kehitys tuntuu jatkuvan talouden nousukaudesta huolimatta, vaikka kaupan esteiden määrä on puolittunut”, toteaa Vuori.

Nuoret naiset etenevät pörssiyhtiöiden johtoon – koulutustaustassa huomattavia eroja miehiin10.12.2017 07:00Tiedote

Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa on noussut ennätyslukuihin, Tulevaisuus johtoryhmäpaikoilla näyttää valoisalta, sillä naisten osuus suomalaisten pörssiyhtiöiden johtoryhmissä kasvaa nuorissa ikäluokissa. Johtoryhmien naiset ovat keskimäärien miehiä koulutetumpia, mutta tutkintojen väliset erot ovat suuret. Diplomi-insinööritaustaiset naiset ovat pörssijohdossa aliedustettuina. Tiedot selviävät Keskuskauppakamarin naisjohtajaselvityksestä.

Liikenneselvitys: Tieverkon rapautuminen uhkaa miljardien eurojen kuljetuksia8.12.2017 01:00Tiedote

Juuri laadittu liikenneselvitys paljastaa tieverkolla liikkuvat raaka-aine- ja tavaravirrat sekä keskeisten toimialojen eniten käyttämät väylät. Tieverkko mahdollistaa miljardien vientitulot. Siksi korjausvelka on saatava kuriin kuljetuksille kriittisillä väylillä, kauppakamarit vaativat. Raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden kuljetusketjut mahdollistavat miljardien vientitulot Suomen eri osista. Eri toimialat käyttävät eri tavoin ja eri laajuudessa liikenneverkon eri osia, mutta verkolla kulkevat raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden tavaravirrat ovat Suomelle kriittisiä. Tieverkko toimitusketjujen mahdollistajana -selvitys antaa tietoa sekä massapohjaisista raaka-ainevirroista että valmiiden tuotteiden arvovirroista tieverkolla. Liikenteestä ja autoilusta kerätään huomattavan paljon enemmän rahaa kuin, mitä ohjautuu tienpitoon. Liikenteelle ohjattava rahoitustaso on jäänyt Tanskaa lukuun ottamatta selvästi muista Pohjoismaista jälkeen. Kauppakamarit vaativat korjausvelan laittamist