Kauppakamarit: Valtion infrainvestointiohjelma hyvin tehty, mutta rahoitus jää kauas tarpeista

Väylävirasto on laatinut valtion väyläverkon investointiohjelman vuosille 2023–2030 osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimeenpanoa. Keskuskauppakamarin mukaan investointiohjelma ansaitsee ison kiitoksen selkeydestä ohjelman lähtökohdille ja valmisteluperiaatteille, mutta sellaisenaan ohjelma ei vastaa tarpeisiin.

”Talouskehyksen raamittama investointiohjelma ei pysty vastaamaan siihen muutokseen, joka liikennesektorilla on käynnissä. Liikenteen päästövähennystavoitteet ja Suomen logistisen sijainnin muutos on huomioitava paremmin” toteaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood.

Investointiohjelman lausuntoaika päättyy tänään. Keskuskauppakamarin näkemyksen mukaan investointiohjelman rahalliset resurssit eivät kohtaa lähellekään tarpeita.

”Tarvitaan kaikkiin liikennemuotoihin osoitettujen määrärahojen huomattavaa nostoa tai uusia rahoitusmalleja rahoituspohjan täyttämiseksi. Tämä on erityisen ajankohtaista nyt”, sanoo Wood.

Venäjän hyökkäyssodan myötä myös Suomen logistinen sijainti on muutoksen kourissa. Venäjän ilmatilan sulkeminen, konttiliikenteen ongelmat sekä kohonneet energian hinnat vaikuttavat suoraan kuljetuskustannuksiin. Woodin mukaan liikennehankkeet tukevat alueellista saavutettavuutta ja lisäävät investointeja Suomeen.

”Näillä tekijöillä on myös merkittävä vaikutus kuljetusten toiminta- ja huoltovarmuuteen ja viime kädessä siihen, mikä on Suomen logistinen sijainti ja sen strategien tulevaisuus idän ja lännen solmukohdassa. Suomessa on pidettävä huolta siitä, että suhteellinen logistinen sijaintimme ja sen strateginen hyödyntäminen eivät karkaa yhä kauemmas maailman markkinoilta kohoavien energiahintojen ja rapautuvien yhteyksien myötä”, toteaa Wood.

Pohjois-Karjalan maakunnan logistiikan tärkeimmät kehittämiskohteet

"Saavutettavuus on maakunnan elinkeinoelämän edunvalvonnan tärkein asia (nopea juna, lennot, maantiet ja vesiliikenneväylät), johon on saatava pitkäjänteinen toimenpideohjelma. Kokonaistilannekuva on uudistettava Venäjän hyökkäyssodan muuttaessa olennaisesti logistiikan suuntaa, määrää ja rakennetta”, sanoo Pohjois-Karjalan kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Toivanen.

• Riittävien lentoyhteyksien säilyttäminen Joensuuhun
  • Pohjois-Karjalan pääteiden pitäminen kantaverkossa ja sen 1. hoitoluokassa
  • Vt 23 perusparannusten loppuunsaattaminen, josta Karvion kanavan seudun uusiminen on ensisijainen kohde
  • Vt 9 Joensuu–Kuopio vanhentuneen osan suunnittelu ja tielinjauksen uudistaminen sekä Onkamo–Niirala välin kunnostus ja osittainen uudelleen linjaus