Kauppakamarit: Yritykset kaipaavat tukea hiilijalanjäljen määrittelyyn

Kauppakamarien jäsenyritykset kaipaavat ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi tukea erityisesti hiilijalanjäljen määrittelyyn ja laskemiseen. Yritykset kokevat, että ympäristö- ja ilmastotavoitteet ovat tärkeitä asiakkaille, omistajille sekä työntekijöille. Merkittävimmiksi ilmastopäästölähteiksi koetaan sähkö, lämmitys sekä työmatkat ja logistiikka.

Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen. Kuva: Kimmo Penttinen.

Keskuskauppakamari toteutti kauppakamareiden jäsenyrityksille ilmastotavoitteita koskevan kyselykesäkuussa 2019. Vastauksia saatiin yhteensä 535 yritykseltä eri puolilta maata. Edustettuina olivat teollisuus, muu palveluliiketoiminta sekä tukku- ja vähittäiskauppa. Vastaajayrityksistä lähes puolet on liikevaihdoltaan alle 2 miljoonan euron pk-yrityksiä.

Enemmistö (64 %) vastaajista ilmoittaa, että heillä on ilmastonmuutoksen hillitsemiseen tai päästöjen vähentämiseen liittyviä toimenpiteitä tai tavoitteita. Selkeästi eniten ympäristöasiat tulevat huomioiduksi yritysten operatiivisessa toiminnassa, esimerkiksi materiaali- ja energiatehokkuuteen pyrkimisenä.

Suurin osa (64%) yritysten ilmastotavoitteista tai -toimista liittyy energiankulutuksen vähentämiseen tai tehostamiseen. Hieman yli puolet vastaajista ilmoittaa tarjoavansa tuotteita tai palveluita, jotka vähentävät asiakkaiden ilmasto- tai ympäristövaikutuksia kuten digitalisointia tai etäkokouksia, ympäristöystävällisiä materiaaleja tai energiatehokkuutta.

”Yritykset ovat ymmärtäneet, että ilmastonmuutos ei ole ohimenevä asia vaan vastuullisuus on yrityksille etumatka niin liiketoiminnallisesti kuin imagollisestikin. Yritykset ovat valmiita tekoihin, mutta monet kaipaavat apua päästövähennysten laskemiseen, vähentämiseen ja kompensaatioon”, sanoo Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen.

Keskuskauppakamari käynnistää päästövähennyskoulutukset seitsemällä eri paikkakunnalla loka-marraskuun aikana. Koulutuksissa yrityksille tarjotaan konkreettista apua juuri päästövähennysten laskemiseen, vähentämiseen ja kompensaatioon. Koulutusten fasilitaattorina toimii vastuullisuuskysymyksiin erikoistunut Gaia Consulting.

Päästökoulutusten paikkakunnat ja ajankohdat

Kauppakamarin juridiikkakatsaus: EU:n alueella annettu jo lähes sata GDPR-sakkoa29.11.2019 07:00:00 EETTiedote

Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus, GDPR, on ollut voimassa puolitoista vuotta. Lokakuuhun 2019 mennessä unionin alueella on annettu jo 82 tiedossa olevaa sakkoa asetuksen vastaisista toimista. Esimerkiksi Unkarissa yritykselle määrättiin yli 15 000 euron sakko, kun henkilötietoja sisältänyt yrityksen työntekijän muistitikku oli kadonnut, eikä yritys ollut täyttänyt ilmoitusvelvollisuuttaan.

Yksituumainen ja käytännönläheinen EU on paras lääke murroksessa27.11.2019 14:08:51 EETTiedote

Uuden EU-komission valinnan varmistuminen on odotettu uutinen yritysten keskuudessa. Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori iloitsee, että uusi komissio pääsee vihdoin jatkamaan työtä kilpailukyvyn vahvistamiseksi ja kauppapolitiikan kehittämiseksi. Euroopan unionilta ja sen jäsenmailta kaivataan nyt entistä vahvempaa yhteistyötä, jotta EU pärjää maailman talouden murroksessa myös jatkossa.