Kauppakeskus Matkus lisää aineellista apua perheille ja vanhuksille

Koronakriisin seurauksena monien vähäosaisten aineellinen ahdinko on syventynyt nopeasti. Kuopiolainen kauppakeskus Matkus aloitti tällä viikolla ruokalähetysten ja lahjakorttien lisäjakelut alueen vähävaraisille lapsiperheille ja vanhuksille.

Kriisin pitkittyessä aineelliselle, arkiselle avulle on todellinen tarve, johon Matkus vastaa yhdessä auttamisverkostonsa kanssa. Tästä viikosta alkaen Matkus mahdollistaa jatkuvan auttamistyönsä lisäksi peruselintarvikkeita sisältäviä ruokalähetyksiä perheille ja vanhuksille sekä lahjakortteja vähävaraisille lapsiperheille. Apua pystytään antamaan useille sadoille perheille ja vanhuksille. Tukea on varauduttu jatkamaan jopa kesän yli. Ruokalähetyksiä riskiryhmiin kuuluville vanhuksille ja apua tarvitseville lapsiperheille koordinoi Kallaveden Seurakunta, ja lahjakortit löytävät perille Hope ry:n kautta.

- Joka vuosi budjetoimme varoja lähiyhteisön kanssa tehtävään auttamistyöhön, mutta koronakriisin myötä lisäämme nyt apua nimenomaan vanhuksille ja vähävaraisille perheille, kertoo Matkuksen asiakaskokemuksesta vastaava Salla Leinonen. Lisäpanostus Kuopiossa jo aikaisemmin alkaneeseen lähiyhteisön auttamistyöhön liittyy Matkuksen omistavan Ingka-konsernin tukipakettiin apua tarvitseville: globaalisti apua jaetaan 26 miljoonalla eurolla. Tämän lisäksi IKEA Foundation kohdentaa 10 miljoonaa euroa nykyisille yhteistyökumppaneilleen tukeakseen koronavirukseen liittyviä avustusohjelmia yhteisöissä kautta maailman.

Vahva halu auttaa lähialueella asuvia on johtanut tiiviiseen yhteistyöhön Kallaveden Seurakunnan ja Hopen kanssa. - Haastattelimme paikallisia asukkaita, ja heidän toiveidensa mukaisesti valitsimme auttamisen kohteiksi vähävaraiset perheet ja yksinäiset vanhukset, kertoo Salla Leinonen.

- Apu tuottaa iloa ja vaihtelua ruokapöytään, jossa ruoka voi usein olla kovin yksipuolista. Korona-aikana ruokakulut ovat perheessä suuremmat, kun kaikki ovat kotona. Kaikilla vanhuksilla ei ole verkostoja, joiden avulla kauppa-asiat hoituisivat, kertoo Maarit Kirkinen, Kallaveden seurakunnan diakoniatyöntekijä.

Taloudellisen epävarmuuden lisääntyminen kuormittaa tällä hetkellä monia perheitä kohtuuttomasti. Arjen rutiinien puute, lomautukset ja lisääntyneet ruokamenot ovat monessa lapsiperheessä lisäämässä ahdinkoa tilanteessa, joka jo ennestään saattaa olla hankala.

- Saamme jatkuvasti avunpyyntöjä ruoka-apuun liittyen. Koulujen ja oppilaitosten kiinniolo lisää kotona valmistettavan  ruuan tarvetta ja tähän ei vähävaraisilla lapsiperheillä ole välttämättä varaa. Tämän lahjoituksen turvin pystymme helpottamaan noin sadan vähävaraisen lapsiperheen tilannetta, kertoo Hanna Hakulinen Hope ry:n Kuopion tiiminvetäjä.

Lahjakorttien ja ruokalähetysten takaa löytyy kauppakeskus Matkuksen, seurakunnan ja järjestötoimijoiden lisäksi Matkuksen yrityksistä K-Supermarket Matkus ja  Wayne’s Coffee. -Yhdessä olemme enemmän – tänäkin haastavana aikana, Salla Leinonen toteaa.

Kuvia ja video median käyttöön:

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Salla Leinonen