Kauppakeskus Mylly on edelleen Luottamus&Maine –tutkimuksen ykkönen

Mylly sijoittui toista vuotta peräkkäin ensimmäiseksi kotimaan suurimpia kauppakeskuksia mittaavassa tutkimuksessa. Luottamus näkyy viime vuoden kävijämäärissä ja myynneissä.

Luottamus&Maine -tutkimuksessa selvitetään suuren yleisön näkemys yrityksien maineesta. Tutkimuskohteiksi valittiin liikepinta-alan ja myynnin määrällä mitattuna 10 suurinta kotimaista kauppakeskusta, eli 12 keskusta. Mylly on sekä pinta-alaltaan että myynniltään kymmenen suurimman joukossa. Tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 1760 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti ja se toteutettiin marraskuussa.

- Olemme äärimmäisen ylpeitä siitä, että Mylly sijoittui tutkimuksessa ensimmäiseksi jo toistamiseen. Paineet olivat kovat, sillä kärkipaikasta ei voi paljoa parantaa. Tämä yhdistettynä viime vuoden hienoihin lukuihin osoittaa, että Mylly vetää paitsi maineensa puolesta, myös kaupallisesti koko alueen markkinaa, iloitsee Kauppakeskus Myllyn toimitusjohtaja Mari Hantula.

- Myllyn maine on edelleen hyvällä tasolla ja se on onnistunut vuoden aikana parantamaan erityisesti innovatiivisuuden osatekijässä. Muuttumisen ja kehittymisen tärkeys luottamuksen ja muun tuen vahvistumisessa kauppakeskuksia kohtaan korostuu tämänkin vuoden selvityksessä, sanoo tutkimuksen toteutuksesta vastanneen T-Median Senior Advisor Hanna-Mari Aula.

Luottamus&Maine-tutkimuksessa mainetta mitataan kahdeksan osatekijän avulla: innovaatiot, hallinto, talous, johto, vuorovaikutus, tuotteet&palvelut, työpaikka ja vastuullisuus.

Kesän myynti ylitti ”normaalivuoden”

– Kesä-, heinä- ja elokuussa Myllyn liikkeiden myynti ylitti ns. normaalivuoden, eli vuoden 2019. Kaikkien aikojen myyntiennätys rikottiin myös lokakuussa, kertoo Hantula.

Myllyssä tehtiin viime vuonna kauppaa 225 miljoonalla eurolla, joka on 8 % enemmän kuin vuonna 2020. Keskiostos oli ennätyksellisesti 47,65 euroa, kasvua toissa vuoteen 10 %. Kävijämäärä pysyi vuoden 2020 tasolla 4,7 miljoonassa.

- Suomen korkeimpiin kuuluva keskiostos paikkaa pientä 2 % kävijämäärän laskua ja siitä huomaa hyvin kulutustottumusten muutoksen. Ostetaan kerralla enemmän ja käydään hieman harvemmin, summaa Hantula.

Uusia liikkeitä ja elokuvateatteri

Viime vuonna Myllyyn avattiin 6 uutta liikettä, sisustuskauppa Lempi Lifestyle, luonnonkosmetiikkakauppa Valotar Shop, Varsinais-Suomen ensimmäinen Normal, japanilaista katuruokaa tarjoileva ravintola Teppanyaki, Timanttiset ja uuniperunoita tarjoileva ravintola Leonosa. Uusien tulijoiden lisäksi Myllyssä tapahtui isoja laajennuksia, kun Iittala ja Synsam ottivat haltuunsa viereiset liiketilat ja avasivat alueen suurimmat liikkeet Myllyyn.

- Laajennukset kertovat meille, että Myllyn liikkeet ovat omissa ketjuissaan niitä, joita kehitetään ja joihin investoidaan. Vastaavanlaisia keskusteluita käydään useiden tahojen kanssa, Myllyssä on monia ketjujen parhaiten myyviä yksiköitä koko Suomessa, kertoo Hantula.

Tämän vuoden isoin avaus nähdään toukokuussa, kun Finnkino Luxe Mylly avaa ovensa. Myllyssä katsotaan kohta elokuvia Pohjoismaiden ensimmäisessä Luxe-elokuvateatterissa. Luxe-konsepti tarkoittaa muhkeita tuolia, ruokatarjoilua sekä huipputason esitystekniikkaa. Aikaisemmista Finnkinon elokuvateattereista poiketen Luxe Myllyn kaikissa kuudessa salissa on kallistuvat recliner-istuimet, joissa on runsaasti jalkatilaa.

Kauppakeskus Mylly on maailman ihmeellisin raisiolainen kauppakeskus. Varsinais-Suomen suurimpana se palvelee liki viittä miljoonaa kävijää vuosittain. Yli 150 liikettä, 3 000 pysäköintipaikkaa ja loputtomasti arjen elämyksiä.