Osuuskauppa ArinaOsuuskauppa Arina

Kauppakeskus Valkea palkittiin Vuoden kauppakeskusteko 2020 -kilpailussa rohkeusmaininnalla

Valkea on palkittu yhtenä kolmesta kauppakeskuksesta Suomen Kauppakeskusyhdistyksen järjestämässä Vuoden kauppakeskusteko -kilpailussa. Valkea osallistui kilpailuun Roihu Repolaisen Valkea -konseptillaan ja sai rohkeusmaininnan kehitystyöstään lapsiperheiden elämyksellisen ja sujuvan vierailukokemuksen parissa.

Roihu Repolainen seikkailee mm. Kauppakeskus Valkean tapahtumissa. Kuva joulunavauksesta vuonna 2019. Kuva: Janne-Pekka Manninen

Näin kilpailun tuomaristo kommentoi Valkean kauppakeskustekoa:
"Tuomaristo haluaa rohkaista Valkeaa jatkamaan ja kehittämään lapsiystävällistä toimintaa. Ehdotus nähtiin erittäin hyvänä jopa yhteiskunnallisia syntyvyyteen asti ulottuvia vaikutuksia omaavana konseptina. Konseptin jatkuvuus kertoo Valkean sitoutumisesta asian edistämiseen."

– Tunnustus lämmittää aivan erityisesti mieltä. Meillä on Valkeassa ollut kova halu kehittää kauppakeskustamme niin, että myös lapsiperheet voisivat nauttia kaupunkilaisesta elämäntavasta ja elämyksistä. On aivan upea kuulla, että tätä ajattelua arvostetaan laajemmin, kertoo Kauppakeskus Valkean markkinointi- ja tapahtumapäällikkö Riikka Forsman.

Kauppakeskustekokilpailun järjestää Suomen Kauppakeskusyhdistys. Kilpailun tavoitteena on nostaa esiin parhaita esimerkkejä uusista ideoista suomalaisissa kauppakeskuksissa. Valinnan kriteereitä ovat muun muassa teon yhteiskunnallinen vaikuttavuus sekä kauppakeskusliiketoiminnan kehittäminen esimerkiksi vastuullisuuden näkökulmasta.

Tänä vuonna koko kilpailun voiton vei Rovaniemellä sijaitseva kauppakeskus Rinteenkulma ja sen rohkea ja paikallisuuteen nojaava konseptointi. Lisäksi kilpailussa jaettiin kaksi kunniamainintaa, joista Valkea sai toisen.

Kilpailun tuomaristoon vuonna 2020 kuuluivat Mari Kiviniemi Kaupan liitosta, Kari Luoto Päivittäistavarakauppa ry:stä, Lasse Mitronen Aalto-yliopistosta, Tero Helenius Rakka Worksistä sekä Elina Kiiski-Kataja Ellun Kanoista.

Vuoden Kauppakeskusteko 2020 -kilpailuun osallistui yhteensä 13 kauppakeskustekoa.

Roihu Repolainen on Kauppakeskus Valkean oma maskotti. Kuva: Janne-Pekka Manninen

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa yli 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja 182 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea yli 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 550 euroa taloutta kohden vuodessa.

Linnanmaan Prisman uudistus käynnistyy9.11.2020 13:21:33 EETTiedote

Osuuskauppa Arina aloittaa Linnanmaan Prismassa mittavan uudistuksen. Kyseessä on Prisman 15-vuotisen historian laajin uudistustyö. Ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan kiinteistön energiankulutuksen mullistava kylmä- ja lämmitystekniikan päivitys, jonka myötä myymälä tuottaa energiaa omien maalämpökaivojen avulla ja kiinteistön energiankulutus saadaan merkittävästi laskemaan. Samassa yhteydessä valmistellaan myös ruoan verkkokaupan avausta alkuvuodelle 2021. Toisessa vaiheessa 2021 vuoden alkupuolella toteutetaan Prisman myymäläuudistus, joka tuo omistajille entistä laajemmat valikoimat ja uusia palveluita.