Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 2,2 prosenttia vuonna 2019

Jaa

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti kasvoi 2,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Vuoden viimeisellä neljänneksellä vertailukelpoinen kokonaismyynti nousi 0,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kävijämäärässä oli vain hienoista laskua jääden tasan prosentin pienemmäksi kuin edellisen vuoden loka-joulukuussa. Loka- ja marraskuun myynti kasvoi selkeästi edelliseen vuoteen verrattuna. Joulukuun kokonaismyynti pieneni lähes kaikissa keskuksissa, ja jäi 5 prosenttia edellistä vuotta matalammaksi.

Kauppakeskusmarkkinassa on ollut hyvä vuosi ja toki kauppakeskukset ovat yksilöitä. Vire on ollut erityisen positiivinen, jos huomioi kaupan ja eri toimialojen muutosten vaikutukset kauppakeskuksiin. Kaupan monikanavaistuessa verkkokaupan osuus kasvaa ja vastaavasti kauppakeskusten palvelutarjoama kehittyy toimialojen sekä tarpeiden muuttuessa. Tästä kertoo muun muassa ilman liikevaihtoa toimivien palveluiden osuuden kasvaminen, kuten kirjastot ja muut julkiset palvelut. Kauppakeskukset ovat nykyisin elämyksellisiä katettuja kaupunkikeskustoja, jotka kokoavat yhteen eri yhteisöjä ja tarjoavat näin alustan monenlaiselle toiminnalle”, kertoo Suomen Kauppakeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Mikko Östring.

Kun yhteensä 40 kauppakeskusta käsittävässä vertailuaineistossa huomioidaan myös uudet kauppakeskukset ja laajennukset, niin kokonaismyynti kasvoi viimeisellä neljänneksellä 8,7 prosenttia ja kävijämäärä peräti 10,9 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Koko vuoden tasolla sekä kokonaismyynnin että kävijämäärien kasvu lähentelee seitsemää prosenttia. Voimakkaaseen nousuun vaikuttivat vuoden lopulla valmistuneet uudet keskukset, laajennukset ja remontit. Uusi kauppakeskustarjonta vaikuttaa myös osaltaan like-for-like-indeksien kehitykseen, kun myynti ja kävijät allokoituvat osin uudelleen keskusten välillä.

Kauneus- ja terveystuotteet sekä sisustaminen ja kodintarvikkeet kasvattivat myyntiään

Kauneus- ja terveystuotteiden sekä sisustamisen ja kodintarvikkeiden myynti kasvoi viimeisellä neljänneksellä. Myös joidenkin palvelutoimialojen myynti nousi, vaikkakin kävijämäärien hienoisen laskun vuoksi kasvuprosentit olivat edellisiä tarkastelujaksoja hiukan pienempiä.

Kahvila- ja ravintolapalvelujen myynnin koko vuoden kasvuprosentti nousee lähelle viittä ja viimeisellä neljänneksellä myynti kasvoi 2,4 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Pitkään kaksinumeroisia kasvuprosentteja osoittaneiden viihde- ja vapaa-ajanpalvelujen myynti kasvoi myös viimeisellä neljänneksellä 2,2 prosenttia edellisen vuoden tasostaan. Merkittävistä kauppakeskustoimialoista myynti laski eniten muodin ja asusteiden sekä vapaa-ajan tuotteiden toimialoilla.

Kauppakeskusten like-for-like indeksien hidastunut kasvu heijastelee osin myös veronpalautusten aikaistumisen vaikutusta vähittäiskauppaan. Edellisen vuosineljänneksen kasvuluvut olivat suurimpia Kauppakeskusyhdistyksen indeksien vuodesta 2012 alkaneessa historiassa, kun kokonaismyynti kasvoi peräti 4,7 prosenttia edellisen vuoden heinä-syyskuuhun verrattuna. Myös Tilastokeskuksen vähittäiskaupan kokonaismyyntitilasto osoitti loka-joulukuulle huomattavasti edellistä neljännestä matalampaa kasvua. Viimeisen vuosineljänneksen myynti kasvoi vähittäiskaupassa 1,9 prosenttia, kun heinä-syyskuussa myynti nousi 3,3 prosenttia. Koko vuoden tasolla kauppakeskusten ja koko vähittäiskaupan kasvu oli lähes samansuuruista.

Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. Myynti- ja kävijätietoja on seurattu vuodesta 2011 lähtien. Indekseillä edistetään Suomen kauppakeskusmarkkinan läpinäkyvyyttä sekä tarjotaan markkinatietoa kauppakeskusjohtamisen tueksi. Uusimmassa päivityksessä on mukana 40 kauppakeskusta. Tietoa kauppakeskuksista sekä toimialan ja merkittävimpien kauppakeskusten tunnusluvut julkaistaan Suomen Kauppakeskusyhdistyksen Kauppakeskukset 2020 -julkaisussa maaliskuussa.

Näkemyksiä kentältä:

”Vuonna 2019 Cityconin pääkaupunkiseudun vahvat kauppakeskukset pitivät erinomaisesti pintansa niin kävijöiden kun myyntienkin osalta kilpailutilanteen radikaalista muuttumisesta huolimatta. Myös esimerkiksi Lappeenrannan IsoKristiinassa kävijät ja myynnit olivat reippaassa kasvussa koko viime vuoden. Toimialoista erityisesti kahviloiden ja ravintoloiden myynnit kasvoivat kauppakeskuksissamme, ja erityisen hyvää virettä löytyi myös erikoisliikkeistä sekä kosmetiikka- ja apteekkipalveluiden toimialalta”, toteaa Sanna Yliniemi Cityconin liiketoiminnan kehittämisestä vastaava johtaja.

Kauppakeskusten hyvä vuosi on näkynyt myös Colliersilla, sillä vuosi 2019 oli kokonaisuudessa vahva manageeraamissamme kauppakeskuksissa. Myös vuoden viimeinen neljännes oli hyvä joulukuuta lukuun ottamatta. Tähän syynä olivat muun muassa veronpalautusten aikaistuminen ja leuto sää, joka osui erityisesti muotikauppaan. Esimerkiksi kauppakeskus Triplan loistava startti kertoo osaltaan, että kaupan murroksesta huolimatta kauppakeskukset ovat erittäin tärkeitä viihtymis- ja ostospaikkoja. Suomalaiset syövät ulkona yhä useammin, ja näin ollen kauppakeskusten kahvila- ja ravintolatarjoama kasvattaa edelleen painoarvoaan. Myös kauppakeskusten uudet konseptit herättävät kiinnostusta ja esimerkiksi erilaiset coworking-tilat on otettu hyvin vastaan”, kertoo Colliersin Head of Shopping Centre Management Eeva Jauro.

Lisätietoja:

Mikko Östring, johtaja, toimitilat RAKLI / vt. toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 050 3018 933

Hanna Kaleva, toimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto Oy, puh. 040 5555 269

Sanna Yliniemi, liiketoiminnan kehittämisestä vastaava johtaja, Citycon Oyj, puh. 041 456 3421

Eeva Jauro, Head of Shopping Centre Management, Colliers International Finland, puh. 050 5020 836

 

Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset: ESPOO Ainoa, Entresse, Iso Omena, Pikkulaiva/Lippulaiva, Sello, HELSINKI Arabia, Columbus, Itis, Kaari, Kamppi, Kämp Galleria, Redi, Ristikko, Ruoholahti, Saari, Tripla VANTAA Jumbo, Myyrmanni
Muiden suurten kaupunkiseutujen keskukset: JYVÄSKYLÄ Seppä, KUOPIO Matkus, LAHTI Karisma, Trio, RAISIO Mylly, TAMPERE Duo, Koskikeskus, Tullintori, TURKU Hansa, Skanssi
Muun Suomen keskukset: HYVINKÄÄ Willa, HÄMEENLINNA Goodman, KERAVA Karuselli, KOTKA Pasaati, KOUVOLA Veturi, LAPPEENRANTA IsoKristiina, MIKKELI Stella, PORI IsoKarhu, Puuvilla, ROVANIEMI Sampokeskus, SALO Plaza, TORNIO Rajalla På Gränsen

 

* vertailukelpoisesta, ns. like-for-like -indeksistä on poistettu uudet keskukset sekä merkittävät laajennukset ja remontit

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Mikko ÖstringJohtaja, toimitilat RAKLI / vt. toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys

050 3018 933

Hanna KalevaToimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto

040 555 5269

Sanna YliniemiLiiketoiminnan kehittämisestä vastaava johtaja, Citycon

041 456 3421

Eeva JauroHead of Shopping Centre Management, Colliers International Finland

050 5020 836

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Annankatu 24
00100 HELSINKI

http://www.kauppakeskusyhdistys.fi

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppa, palvelut, alan asiantuntijat ja kauppakeskusjohto kohtaavat. Järjestön jäseninä ovat maan merkittävimmät kauppakeskukset ja kauppakeskusomistajat.

http://www.kauppakeskusyhdistys.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry

Kauppakeskusten ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti 13,7 prosenttia edellisvuotta pienempi27.8.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti oli 13,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa matalampi. Koronakriisin vaikutukset näkyivät jyrkkinä etenkin huhti- ja toukokuussa ja kokonaismyynti putosi toisella neljänneksellä yli 21 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kesäkuussa kokonaismyynti jäi enää 5,5 prosenttia vuoden 2019 kesäkuuta pienemmäksi.

Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 4,4 prosenttia heinä-syyskuussa31.10.2019 09:00:00 EETTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti nousi heinä-syyskuussa 4,4 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kokonaismyynnin kasvu oli vauhdikkainta koko Kauppakeskusyhdistyksen indeksien vuoden 2012 lopulta alkaneessa historiassa. Tilastokeskuksen ennakkotieto osoittaa myös koko vähittäiskaupalle ripeätä, 3,9 prosentin kasvua kolmannella vuosineljänneksellä, mikä sekin on suurin kasvuprosentti sitten vuoden 2012. Kauppakeskusten vilkas kolmas vuosineljännes nosti myös 12 kuukauden liukuvan tarkastelujakson myynnin kasvun 1,6 prosenttiin.

Kauppakeskusbarometri 2019: Kauppakeskusliiketoiminnan toimintaympäristön haasteet kasvattavat keskusten välisiä eroja9.10.2019 09:30:00 EESTTiedote

Toimintaympäristön muutokset haastavat kauppakeskusliiketoimintaa. Tiiviissä kaupunkirakenteessa sijaitsevilla suurilla kauppakeskuksilla arvioidaan olevan parhaat edellytykset vastata tulevaisuuden asiakastarpeisiin. Erilaisten palvelujen merkitys kasvaa vuosi vuodelta kauppakeskusten menestystekijänä ja asiakkaiden houkuttelijana, mikä korostaa kauppakeskusten roolia elämysten tarjoajana ja kohtaamispaikkana. Keskukset vastaavat tulevaisuuden haasteisiin erilaistumisella, liike- ja palvelukonseptien uudistamisella sekä asiakastiedon paremmalla hyödyntämisellä.

Kauppakeskusten huhti-kesäkuun kokonaismyynti kasvoi 1,5 prosenttia edellisestä vuodesta27.8.2019 12:15:00 EESTTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti nousi huhti-kesäkuussa 1,5 prosenttia verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Kasvuvauhti hiipui hienoisesti ensimmäiseen vuosineljännekseen verrattuna. Huhtikuun kokonaismyynti laski viime vuoteen verrattuna, kun taas toukokuussa myynti oli selkeästi edellistä vuotta vilkkaampaa. Kauppakeskusten kävijämäärä kääntyi nyt hienoiseen nousuun: vuoden toisella neljänneksellä kävijöitä oli 0,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2018 vastaavalla ajanjaksolla. 12 kuukauden liukuvalla tarkastelujaksolla kokonaismyynti kasvoi 0,7 prosenttia ja kävijämäärän muutos jäi nollaan.

Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi lähes kaksi prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä6.5.2019 09:30:00 EESTTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti nousi 1,9 prosenttia vuoden 2019 tammi-maaliskuussa verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Myynnin kasvu oli reippainta maaliskuussa. Ensimmäisen neljänneksen kävijämäärä pysyi täsmälleen edellisen vuoden tasolla. 12 kuukauden rullaavalla tarkastelujaksolla myynti nousi 0,8 prosenttia, mutta kävijämäärä laski 0,6 prosenttia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme