Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi lähes kuusi prosenttia vuoden toisella neljänneksellä

Suomalaisten kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi 5,4, ja kokonaismyynti 5,8 prosenttia kuluvan vuoden toisella neljänneksellä viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, kertoo Suomen Kauppakeskusyhdistys. Vuositasolla kokonaismyyntien kasvu nousi 3,7 prosenttiin.

Myynnin kasvua vauhdittivat etenkin pääkaupunkiseudun suurten kauppakeskusten uudet laajennusosat. Kun näiden vaikutus poistetaan indeksistä, jää toisen vuosineljänneksen myynnin kasvu tasan kahteen prosenttiin. Tämäkin ylittää selkeästi vähittäiskaupan yleisen kasvun, joka huhti-kesäkuussa oli Tilastokeskuksen mukaan 1,5 prosenttia.

Kahviloiden ja ravintoloiden määrä jatkaa kauppakeskuksissa kasvuaan, ja tämä näkyy myös toimialan voimakkaasti nousevissa myyntiluvuissa. Kahviloiden ja ravintoloiden osuus kauppakeskusten kokonaismyynnistä lähentelee jo 10 prosenttia. Myös kauneuden ja terveyden sekä sisustamisen ja kodintarvikkeiden toimialojen myyntiin kirjattiin edelleen reippaita kasvulukuja. Pitkään vaatimatonta kehitystä osoittanut päivittäistavarakauppakin piristyi keväällä, ja toimialan myynti kasvoi yli viisi prosenttia.

Uuden tarjonnan ansiosta pääkaupunkiseudun ja muun Suomen välinen ero myynnin kehityksessä korostui entisestään. Pääkaupunkiseudun kauppakeskusten myynti kasvoi yli yhdeksän prosenttia edellisen vuoden huhti-kesäkuuhun verrattuna, kun taas muun Suomen kasvu jäi alle yhteen prosenttiin.

Johanna Aho, toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 040 485 7596

Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen julkaisemaan myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. Kuukausitason myyntejä ja kävijätietoja on seurattu neljännesvuosittain vuodesta 2011 lähtien. Myynti- ja kävijäindekseillä edistetään Suomen kauppakeskusmarkkinan läpinäkyvyyttä sekä tarjotaan markkinatietoa kauppakeskusjohtamisen tueksi. Uusimmassa päivityksessä on mukana 39 kauppakeskusta, joka kattaa yli 80 prosenttia koko toimialan kokonaismyynneistä sekä liiketilaneliöistä ja antaa siten kattavan kuvan koko toimialan kehityksestä.

Indeksissä mukana olevat pääkaupunkiseudun kauppakeskukset:

ESPOO Ainoa, Entresse, Iso Omena, Lippulaiva, Sello, HELSINKI Arabia, Citycenter, Columbus, Forum, Galleria Esplanad, Itis, Kaari, Kamppi, Ristikko, Ruoholahti, VANTAA Jumbo, Myyrmanni

Indeksissä mukana olevat muun Suomen kauppakeskukset:

HYVINKÄÄ Willa, HÄMEENLINNA Goodman, JYVÄSKYLÄ Forum, KEMPELE Zeppelin, KOTKA Pasaati, KOUVOLA Veturi, KUOPIO Matkus, LAHTI Karisma, Trio, LAPPEENRANTA IsoKristiina, MIKKELI Stella, PORI IsoKarhu, Puuvilla, RAISIO Mylly, ROVANIEMI Sampokeskus, SALO Plaza, TAMPERE Duo, Koskikeskus, TORNIO Rajalla På Gränsen, TURKU Hansa, Skanssi, YLÖJÄRVI Elo

Kauppakeskusbarometri 2017: Piristynyt taloustilanne siivittää kauppakeskusten menestystä12.10.2017 10:00Tiedote

Kauppakeskusten lähitulevaisuuden näkymät ovat positiivisia: piristynyt taloustilanne ja kuluttajien vahva luottamus siivittävät myynnin ja kävijämäärien kasvua. Kauppakeskusten tarjonta on voimakkaassa murroksessa, ja erilaisten palvelujen osuus kauppakeskusten tarjonnassa kasvaa perinteisten toimialojen, kuten tavaratalojen ja pukeutumisen kustannuksella. Pääkaupunkiseudun suuret kauppakeskukset nähdään tulevaisuuden menestyjinä.

Kauppakeskusteko 2017: Kortteli nosti Kampin uusiin korkeuksiin6.4.2017 15:37Tiedote

Kampin kauppakeskuksen ylimmissä kerroksissa sijaitseva Kortteli toteutti erinomaisesti kehittäjien vision uudesta ravintola- ja palvelutarjonnan standardista, arvioi Kauppakeskusteko 2017 -kilpailun raati ja valitsi uuden konseptin vuoden 2017 kauppakeskusteoksi. Tuomaristo kiitti Korttelia erityisesti sen avaamisen hyvästä ajoituksesta. Kokonaisuus tarjoaa monipuolisia ravintolapalveluita sopivasti juuri nyt, kun ulkona syöminen on tullut olennaiseksi osaksi kaupunkikulttuuria. Korttelissa on myös onnistuttu hyödyntämään asiakkaiden arvostus ja kiinnostus huippukokkeja kohtaan.