Kauppakeskusten kokonaismyynti laski hienoisesti vuoden viimeisellä neljänneksellä

Jaa

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti laski 1,1 prosenttia vuoden 2018 loka-joulukuussa verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Pääkaupunkiseudulla myynti laski 0,5 prosenttia, muilla suurilla kaupunkiseuduilla 2,7 prosenttia ja muualla Suomessa 0,7 prosenttia. Myynnin pudotus oli jyrkintä lokakuussa. Alkuvuoden vahva kasvu nosti koko vuoden kokonaismyynnin tasan prosentin suuremmaksi kuin edellisenä vuonna.

Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindekseissä on otettu käyttöön uusi, vähittäiskaupan rakenteen muutosta kuvaava toimialaluokittelu**. Uusi luokittelu ottaa huomioon erilaisten palvelujen osuuden kasvun kauppakeskuksissa, ja esimerkiksi viihde- ja vapaa-ajan palvelut on uudessa luokituksessa erotettu omaksi toimialakseen.

Pukeutumisen toimialan pitkään jatkunut myynnin lasku kiihtyi viimeisellä vuosineljänneksellä. Vuositasolla myynnin lasku oli 4,8 prosenttia. Kaikilla muilla uuden luokittelun mukaisilla toimialoilla myynti kasvoi vuoden 2018 aikana edelliseen vuoteen verrattuna.

Viihde- ja vapaa-ajanpalvelujen myynti kasvoi peräti 19 prosenttia, ja nousu oli jyrkintä pääkaupunkiseudulla. Viihde- ja vapaa-ajanpalvelujen osuus kauppakeskusten kokonaismyynnistä on kuitenkin toistaiseksi pieni, vain parin prosentin luokkaa. Myös muiden kaupallisten palvelujen, kauneuden ja terveyden tuotteiden sekä kahviloiden ja ravintoloiden myynti kasvoi selkeästi edelliseen vuoteen verrattuna. Kauppakeskusten suurimman toimialan, päivittäistavara- ja tavaratalokaupan myynti nousi vuositasolla 0,8 prosenttia.  

Vertailukelpoisen kauppakeskuskannan kävijämäärä laski viimeisellä neljänneksellä 1,1 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Vuositasolla kävijämäärä väheni 1,6 prosenttia. Kävijämäärät pienenivät eniten pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa.

Kun uudet kauppakeskukset ja olemassa olevien keskusten laajennukset ja remontit otetaan mukaan tarkasteluun, nousee kauppakeskusten kokonaismyynnin viimeisen vuosineljänneksen kasvu 1,2 prosenttiin ja kävijämäärien kasvu 2,2 prosenttiin. Vuositasolla koko kannan myynti kasvoi 4,6 prosenttia.

Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. Myynti- ja kävijätietoja on seurattu vuodesta 2011 lähtien. Indekseillä edistetään Suomen kauppakeskusmarkkinan läpinäkyvyyttä sekä tarjotaan markkinatietoa kauppakeskusjohtamisen tueksi. Uusimmassa päivityksessä on mukana 38 kauppakeskusta.

Lisätietoja:

Johanna Aho, toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 040 485 7596
Hanna Kaleva, toimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto Oy, puh. 040 5555 269

 

Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset: ESPOO Ainoa, Entresse, Iso Omena, Pikkulaiva/Lippulaiva, Sello, HELSINKI Arabia, Columbus, Itis, Kaari, Kamppi, Kämp Galleria, Redi, Ristikko, Ruoholahti, VANTAA Jumbo, Myyrmanni 
Muiden suurten kaupunkiseutujen keskukset: JYVÄSKYLÄ Seppä, KUOPIO Matkus, LAHTI Karisma, Trio, RAISIO Mylly, TAMPERE Duo, Koskikeskus, Tullintori, TURKU Hansa, Skanssi
Muun Suomen keskukset: HYVINKÄÄ Willa, HÄMEENLINNA Goodman, KERAVA Karuselli, KOTKA Pasaati, KOUVOLA Veturi, LAPPEENRANTA IsoKristiina, MIKKELI Stella, PORI IsoKarhu, Puuvilla, ROVANIEMI Sampokeskus, SALO Plaza, TORNIO Rajalla På Gränsen

 

* vertailukelpoisesta, ns. like-for-like -indeksistä on poistettu uudet keskukset sekä merkittävät laajennukset ja remontit

** uusi toimialaluokittelu:

Muoti ja asusteet Vaatteet, jalkineet, laukut, korut, kellot, asusteet

Kauneuden ja terveyden tuotteet Kosmetiikka, luontaistuotteet, kampaamotarvikkeet, apteekit, optikkoliikkeet

Vapaa-aika Urheilu, kirjat ja paperi, harrastusliikkeet, kännykät ja liittymät, pelit, valokuvaus, lelut ja lastentarvikkeet, lemmikit

Sisustaminen ja kodin tarvikkeet Huonekalut, kodin tarvikkeet, kukat, sisustus- ja lahjatavaraliikkeet, kodintekniikka

Päivittäistavarat Elintarvikkeet, päivittäistavarat, makeiset, kioskit, Alko sekä hypermarketien päivittäistavarat

Tavaratalot Tavaratalot sekä hypermarketien käyttötavarat

Muut liikkeet Liikkeet, joiden myyntiä ei ole pystytty kohdistamaan muille toimialoille

Kahvilat ja ravintolat Baarit, yökerhot, kahvilat, pikaruoka, food court, jäätelö-, mehu- ja smoothiebaarit, ravintolat

Kauneus- ja hyvinvointipalvelut Parturi-kampaamot, kauneushoitolat, tatuointiliikkeet, kunto- ja joogasalit, hierontapalvelut, terveyspalvelut; lääkäriasemat, hammaslääkärit yms.

Viihde- ja vapaa-ajanpalvelut Elokuvateatterit, keilaradat, pelisalit, kiipeilyseinät, liikunta-, seikkailu- ja teemapuistot, taidemuseot, teatterit, konserttisalit

Kaupalliset palvelut Pesulat, suutarit, pukuvuokraamot, vaatelainaamot, auton huolto-, pesu-, vuokraus- ym. palvelut, matkatoimistot, pankit, vakuutusyhtiöt, posti, kiinteistönvälitys, eläinlääkäri, pienvarastopalvelut, muut kaupalliset palvelut

 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Hanna KalevaToimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto

040 555 5269

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Annankatu 24
00100 HELSINKI

http://www.kauppakeskusyhdistys.fi

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppa, palvelut, alan asiantuntijat ja kauppakeskusjohto kohtaavat. Järjestön jäseninä ovat maan merkittävimmät kauppakeskukset ja kauppakeskusomistajat.

http://www.kauppakeskusyhdistys.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry

Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi lähes kaksi prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä6.5.2019 09:30:00 EESTTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti nousi 1,9 prosenttia vuoden 2019 tammi-maaliskuussa verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Myynnin kasvu oli reippainta maaliskuussa. Ensimmäisen neljänneksen kävijämäärä pysyi täsmälleen edellisen vuoden tasolla. 12 kuukauden rullaavalla tarkastelujaksolla myynti nousi 0,8 prosenttia, mutta kävijämäärä laski 0,6 prosenttia.

Vuoden kauppakeskusteko 2019: Brändi-ilmeen ja arvojen uusiminen nosti kauppakeskus Skanssin uuteen kukoistukseen16.4.2019 15:46:01 EESTTiedote

Kauppakeskus Skanssi on voittanut Suomen Kauppakeskusyhdistyksen järjestämän Vuoden kauppakeskusteko -kilpailun. Turussa sijaitseva kauppakeskus on vuoden 2018 aikana uudistanut johdonmukaisesti brändi-ilmettään, jonka kattoteema on selkeä ja antaa loistavan alustan erilaisille elämyksellisille teoille ja tempauksille ympäri vuoden. Samassa luotiin uusi ”Skanssaus”-kieli mukaan tehosteena markkinointiviestintään.

Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 0,9 % vuoden kolmannella neljänneksellä29.10.2018 08:44:49 EETTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti kasvoi 0,9 prosenttia vuoden 2018 heinä-syyskuussa verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Kolmannen neljänneksen kasvu oli vuoden alkupuoliskoa hitaampaa. Myynti kasvoi selkeästi elokuussa, kun taas heinä- ja syyskuussa myynti oli lähellä vuoden 2017 tasoa. Kokonaismyynti jatkoi kasvuaan pääkaupunkiseudulla ja muissa suurissa kaupungeissa. Muualla Suomessa myynti sen sijaan laski edelliseen vuoteen verrattuna.

Kauppakeskusten myynti kasvoi 1,6 % vuoden toisella neljänneksellä20.8.2018 08:14:52 EESTTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti kasvoi 1,6 prosenttia vuoden 2018 toisella neljänneksellä verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Myynti kasvoi pääkaupunkiseudulla ja pääkaupunkiseudun ulkopuolisissa suurissa kaupungeissa, kun taas muualla Suomessa myynti laski hienoisesti. Kauppakeskusten myynnin kehitys on kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla ollut vähittäiskaupan yleistä kehitystä maltillisempaa

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme