Kauppi: Asuntomarkkinan peruskivi on kiinteistönvälittäjien ja pankkien saumaton yhteistyö

”Sujuvan asuntomarkkinan peruskivi on kiinteistönvälittäjien ja pankkien saumaton yhteistyö. Siinä yhtenä osana on markkinakäytänteiden ja prosessien jatkuva kehittäminen, mistä digitaaliset kaupankäyntijärjestelmät ovat nousseet viime aikoina pinnalle”, totesi Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton Hyvän välitystavan päivässä perjantaina 9.10.2020.

Suomalaisten aikeet ostaa asunto ovat Tilastokeskuksen tuoreen kuluttajien luottamusindikaattorin mukaan nousseet ennätystasolle. Tästä konkreettisena osoituksena on, että asuntokauppa on käynyt viime kuukausina vireänä. Pankit saivat kesällä 10 - 20 prosenttia enemmän lainahakemuksia kuin edellisenä kesänä. Lomakaudesta ja koronapandemian aiheuttamista poikkeusjärjestelyistä huolimatta asuntolainaneuvottelut on yleensä pystytty hoitamaan kohtuullisessa ajassa. Lainahakemusten keskimääräinen käsittelyaika on monissa pankeissa noin viikko tai sitäkin vähemmän. Digitalisoinnin vauhdittamisella on vaikutusta myös lainahakemusten käsittelyaikoihin.

Finanssialan toimijoiden kokemusten pohjalta digitaaliset alustat ovat hyvässä kehitysvaiheessa ja niiden toiminnallisuus ja kattavuus paranevat koko ajan. Ne eivät kuitenkaan vielä ole valmiita järjestelmiä.

Asuntokaupat etänä mahdollistavan DIAS-palvelun kautta tehdään tällä hetkellä noin 20 prosenttia asunto-osakekaupoista. Suomalaiset pankit ovat ottaneet tämän vuoden aikana vauhdilla DIASin käyttöön. Helpotusta asuntokauppaan tuo myös Maanmittauslaitoksen ylläpitämä sähköinen huoneistotietojärjestelmä. Asunto-osakkeiden omistukset ja panttaukset siirtyvät vähitellen sähköisiksi rekisterimerkinnöiksi ja paperisista osakekirjoista luovutaan. Finanssialalla toivotaan, että kaikki osapuolet lähtevät mukaan digitaaliseen harppaukseen asuntokaupoissa.

Kauppi korostaa, että asiakkaan takaisinmaksukyky on aina keskeisin kriteeri, kun pankki tekee lainapäätöstä. Pankit toimivat vastuullisesti ja suorittavat lainanhakijan stressitestin kuuden prosentin korkotasolla kuten viranomainen edellyttää. Tarvittaessa asunnon kunnosta pyydetään lisätietoja, etenkin jos korjausvelkaa on paljon. Kuten aiemminkin, jos asiakkaan asunnonostosuunnitelmat eivät ole realistiset, pankin vastuu on sanoa ei lainapyynnölle.

Kaupin mukaan kyse on jouhevasta yhteispelistä asiakkaan, kiinteistönvälittäjän ja pankin kesken. Pankki tarvitsee asiakkaalta lainanhakuprosessiin tarkat tiedot muun muassa tuloista, varallisuudesta ja veloista sekä tarvittavat mahdolliset lisävakuuksien tiedot, mahdollisen takaajan taloudelliset tiedot ja isännöitsijäntodistuksen. Pankki tarjoaa asiakkaalleen erilaisia tapoja neuvotella lainastaan. Tämä voidaan hoitaa asiakkaan ja rahoitusneuvojan välillä puhelimessa, virtuaalisesti etänä tai fyysisenä tapaamisena.

Tarkennus aiempaan tiedotteeseemme – Laki edellyttää pikavippiyrityksiltä vahvaa tunnistautumista - FA ei voi taata, että pikavippiyritykset noudattavat lakia26.10.2020 16:02:34 EETTiedote

Tiedotteessamme maanantaina 26.10.2020 kello 14:39 sanoimme, että Vastaamon tietovuodossa varastetuilla tiedoilla ei pysty ottamaan pikavippiä. Lain mukaan pikavipin ottamiseen tarvitaan vahva tunnistautuminen, mutta Finanssiala ry ei voi puhua pikavippiyritysten puolesta eikä taata, että pikavippejä tarjoavat yritykset noudattavat tätä lakia. Pikavippejä tarjoavat yritykset eivät ole Finanssiala ry:n jäseniä.

Pankkilainaa tai pikavippiä ei varastetuilla tiedoilla heru - vuotaneet tiedot mahdollistavat tilauspetoksia26.10.2020 14:39:59 EETTiedote

Monet Vastaamo-tietovuodon uhrit ovat olleet yhteydessä pankkeihin varmistaakseen, ettei varastetuilla tiedoilla nosteta heidän nimissään lainaa. Rikollisten saamilla tiedoilla ei pysty nostamaan pankista lainaa eikä ottamaan pikavippiä – niihin tarvitaan aina vahva tunnistautuminen esimerkiksi pankkitunnuksilla. Moneen muuhun haitalliseen tietoja voi kylläkin käyttää.

Hallituksen esitys pankkipaketista ei ota riittävästi talouskasvua huomioon15.10.2020 18:44:19 EESTTiedote

Kun viranomainen pohtii, pitäisikö luottolaitoksen lisäpääomavaatimusta nostaa, on tärkeää, että päätöksessä huomioidaan myös riskejä pienentävät seikat. Tämä asia sisältyy hallituksen esitykseen luottolaitos- sekä elvytys- ja kriisinratkaisudirektiivien kansalliseksi sääntelyksi. sääntelykokonaisuus tunnetaan myös EU:n pankkipakettina. Esityksessä on kuitenkin merkittäviä ongelmia: viranomaisille ehdotettu valtuus nostaa yhteenlasketut lisäpääomavaatimukset yli nykyisten enimmäistason on muutos, joka heittää hiekkaa koronasta toipuvan talouden rattaisiin. Lisäksi viranomaispäätöksille tulisi asettaa selkeämmät vaatimukset koskien riskien ja niiden suuruuden määrittämistä.

FA pitää viisaana ratkaisuna, että henkilötunnuksen laaja kokonaisuudistus ei nyt toteudu9.10.2020 12:25:56 EESTTiedote

Pankkeja, vakuutusyhtiöitä, työeläkeyhtiöitä, sijoitusrahastoja ja rahastoyhtiöitä edustava Finanssiala ry pitää viisaana kuntaministeri Sirpa Paateron linjausta, että nykyisessä taloustilanteessa ei ole perusteltua ryhtyä henkilötunnuksen laajaan kokonaisuudistukseen. FA pitää tärkeänä, että lausuntokierroksella saatuun palautteeseen on reagoitu. Finanssiala vetoaakin ministeri Paateroon, että jatkotyöhön otetaan mukaan yksityinen sektori tasaveroisena kumppanina julkisen sektorin kanssa. Uudistuksilla on laajamittaisia vaikutuksia myös yksityiselle sektorille, joten pelkkä virkamiesvalmistelu ei nyt riitä.

Syyskuu toi rahastoihin puoli miljardia uusia sijoituksia8.10.2020 11:34:06 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin syyskuussa nettomääräisesti yli puoli miljardia euroa. Rahastopääoma kuitenkin pieneni markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 122 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.