Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Kaupungin digiloikka mahdollistaa helsinkiläisille sujuvamman arjen ja henkilökohtaisemmat palvelut

Jaa

Helsingin tavoite on olla maailman parhaiten digitalisaatiota hyödyntävä kaupunki. Kunnianhimoinen digiloikka ei kuitenkaan ole mahdollinen ilman toimivaa digitaalista perustaa sekä yhteisiä alustoja ja mahdollistajia.

Helsingin kaupungin digitalisaation tavoite on sujuvoittaa arkea ja tarjota palvelut ennakoivasti ja henkilökohtaisemmin. Kuva: Jussi Hellsten.
Helsingin kaupungin digitalisaation tavoite on sujuvoittaa arkea ja tarjota palvelut ennakoivasti ja henkilökohtaisemmin. Kuva: Jussi Hellsten.

”Digitalisaatio muuttaa maailmaa enemmän kuin mikään muu, ja koronapandemia on vain vauhdittanut tätä. Koronan myötä digitaalisten palveluiden tarve ja kysyntä kasvoivat nopeasti, mutta kaupungin täytyy laajemmin myös strategisesti ja pitkäjänteisesti panostaa digitalisaatioon. Tähän on kiinnitetty huomiota jo ennen pandemiaa, ja tätä tavoitellaan kaupungin kunnianhimoisessa digitalisaatio-ohjelmassa. Tulevaisuudessa haluamme kohdentaa kaupungin palveluja ennakoivasti. Tämä edellyttää laajaa analytiikan ja datan hyödyntämistä sekä toimivaa digitaalista perustaa kaikille kaupungin palveluille”, sanoo pormestari Jan Vapaavuori.

Palvelu löytää kaupunkilaisen

Helsinki haluaa varmistaa palveluiden helpomman löydettävyyden ja käytettävyyden. Tavoitteena on, että palvelu löytää kaupunkilaisen. Joskus parasta palvelua voi olla se, kun palvelua ei tarvitse etsiä lainkaan, vaan kaupunki täyttää palvelutarpeen automaattisesti. Pohjaa palvelutarvetta ennakoiville ja aiempaa henkilökohtaisemmille digitaalisille palveluille mahdollistetaan muun muassa uudistamalla kaupungin verkko- ja asiointipalvelut kokoava sivusto hel.fi vuosien 2021-2022 aikana.

”Helsingin kaupunki tarvitsee toimivan digitaalisen perustan, yhteiset alustat ja työkalut sekä laadukkaan datan palveluiden kehittämiseen. Nämä nopeuttavat kaupungin digitalisaatiotavoitteiden saavuttamista ja mahdollistavat muuttumisen palvelutarvetta ennakoivaksi kaupungiksi, joka toimii ihmisten ehdoilla”, kertoo Helsingin digitalisaatiojohtaja Mikko Rusama.

Tavoitteena on myös kaupungin ison sovellusmäärän, noin 900 erilaista järjestelmää, hallittu pienentäminen. Nykyistä paremmat mutta määrällisesti vähemmät sovellukset säästävät kustannuksia, helpottavat palvelujen löydettävyyttä ja pienentävät tietoturvariskiä.

Helsinki tuottaa maailman käytetyintä ja käytettävintä kaupunkidataa vuonna 2025

Toinen tärkeä kokonaisuus on kaupungin datastrategian toimeenpano, jonka myötä kaupunkilaisdatan hyödynnettävyys ja käytettävyys paranevat. Helsingin tavoitteena on tuottaa maailman käytettävintä ja käytetyintä kaupunkidataa vuoteen 2025 mennessä. Samalla kaupungin yhteinen analytiikkaympäristö​ mahdollistaa nykyistä paremmin tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntämistä kaupungin palveluissa.

Helsinki kehittää myös kaupungin yhteistä datan sekä analytiikan hallintaa ja hyödyntää edistynyttä analytiikkaa sekä koneoppimista. Keskeisiä ovat koko kaupungin käyttämät yhteiset data- ja analytiikkaratkaisut, kuten kaupungin 3D-malli ja Helsinki Region Infoshare -palvelu. Keskitetty digitalisaation johtaminen mahdollistaa myös paremman tilannekuvan luomisen koko kaupungista. Tavoitteena on, että tiedot kaupungin tilannekuvasta ja ennustemalleista ovat nykyistä paremmin hyödynnettävissä jatkuvassa kaupungin strategiatyössä ja edunvalvonnassa.

Vahva digitaalinen perusta mahdollistaa palvelukehityksen

Helsinki kehittää myös omaa digitaalista perustaansa uudistamalla kaupungin infra- ja perustietotekniikan palvelut. Tavoitteena on tuottaa kaupungille toimiva ja turvallinen tietoliikenne, joka voi mahdollistaa uusia innovatiivisia palveluja. Lisäksi toimiva digitaalinen perusta tekee palveluista kustannustehokkaampia ja saatavuudeltaan parempia. Samalla se mahdollistaa myös nopean ja helpon tuen kaupungin työntekijöille ja tarjoaa kaupungin työntekijöille laadukkaat työvälineet työskentelyn tueksi. Näitä ovat esimerkiksi modernit pilvipohjaiset työvälineet ja -palvelut.

Helsingin kaupunginkansliaan perustettiin vuoden 2021 alusta digitalisaatioyksikkö. Se on keskeinen osa kaupungin strategiaosastoa ja sen tavoitteena on varmistaa helsinkiläisille sujuvampi arki tarjoamalla palvelut henkilökohtaisemmin ja ennakoivasti. Tavoitteena on myös automatisoida kaupungin palveluprosesseja ja luoda ajasta ja paikasta riippumattomia itsepalveluita.

Lisätietoja Helsingin digitalisaatiosta osoitteesta https://digi.hel.fi/

Helsingin kaupunki on varannut kaupungin talousarviossa kaupunginhallituksen käyttövaroihin mainittujen kokonaisuuksien lisäksi 10 miljoonaa euroa, jotka ohjataan koronakriisistä palautumista auttaviin ja digitalisaatiota edistäviin hankkeisiin kuluvan vuoden aikana. Niistä voit lukea lisää tästä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja digitalisaatioyksiköstä ja kaupungin digitalisaatio-ohjelman tavoitteista:
strategiajohtaja Markus Kühn, puh. 09 310 15281, e-mail: markus.kuhn@hel.fi
digitalisaatiojohtaja Mikko Rusama, puh. 050 5722229, e-mail: mikko.rusama@hel.fi

Viestin välitti:
viestintäasiantuntija Tero Lahti, puh. 09 310 36376, e-mail: tero.j.lahti@hel.fi

Kuvat

Helsingin kaupungin digitalisaation tavoite on sujuvoittaa arkea ja tarjota palvelut ennakoivasti ja henkilökohtaisemmin. Kuva: Jussi Hellsten.
Helsingin kaupungin digitalisaation tavoite on sujuvoittaa arkea ja tarjota palvelut ennakoivasti ja henkilökohtaisemmin. Kuva: Jussi Hellsten.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia
Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

PL 1,00099 Helsingin kaupunki

09 310 1641https://www.hel.fi

Kaupunginkanslia on Helsingin kaupungin keskushallintovirasto. Päämäärämme on kaupunki, joka tarjoaa parastaan kaupunkilaisille ja menestyy kiihtyvässä kilpailussa. Uudistamme kaupunkia strategian mukaisesti yhdessä toimialojen kanssa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Helsinki kannustaa jälleen turvalliseen etävapun viettoon – Vapun päällä vappu -konsertti Virtuaalisessa Helsingissä kruunaa vappuaaton20.4.2021 09:30:20 EEST | Tiedote

Helsingin vuosi sitten lanseeraama kaikkien aikojen etävappu saa jatkoa. Etävapun juhlijoita kannustetaan tänäkin vuonna viettämään kevätkauden avausta lähipiirissä kokoontumisrajoitusten mukaisesti. Juhlamielelle voi virittäytyä Helsingin tarjoaman virtuaalisen ohjelman parissa. Vappuaaton kruunaa Nelonen Median ja Zoan Oy:n kumppanina toteutettu Vapun päällä vappu -show Virtuaalisessa Helsingissä. Konsertti on katsottavissa ilmaiseksi vappuaattona Nelosella ja Ruudussa.

Helsingissä käytetään internetiä ja digitaalisia palveluja enemmän kuin koko Suomessa – riskinä eriarvoisuuden lisääntyminen16.4.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Palveluita ja mahdollisuuksia vuorovaikutukseen tarjotaan yhä enemmän sähköisesti. Viime vuonna alkanut koronaepidemia aiheutti eräänlaisen ”pakotetun digiloikan”, kun palveluita siirrettiin verkkoon ja kasvokkaisia tapaamisia jouduttiin välttämään. Parhaimmillaan digitalisaatio sujuvoittaakin arkea ja edistää yhteisöllisyyttä, mutta kaikille uusiin sähköisiin palveluihin siirtyminen ja niiden käyttäminen ei ole kuitenkaan yhtä helppoa tai aina mahdollistakaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme