Espoon kaupunki - Esbo stad

Kaupunginhallitus kiirehtii kaupunkiradan investointipäätöstä MAL-lausunnossaan  

Jaa

Espoon kasvu edellyttää entistä sujuvampia liikenneyhteyksiä. Yksi keskeisimmistä yhteyksistä on Leppävaarasta Espoon keskukseen suunniteltu kaupunkirata, josta tarvitaan investointipäätös pikaisesti, todetaan Espoon kaupunginhallituksen MAL 2019 -suunnitelmaa koskevassa lausunnossa. 28.1.2019 hyväksytyssä lausunnossa kaupunginhallitus ottaa kantaa maankäytön, asumisen ja liikenteen seudulliseen kehittämiseen.

Helsingin seudun kytkeminen nopeilla raideyhteyksillä muihin Suomen kaupunkiseutuihin on erittäin tärkeää. Espoon maankäytön kasvusuuntana on tulevaisuudessa Lohjalle ulottuva länsirata, joka on osa Tunnin junan kasvu- ja työssäkäyntivyöhykettä.

Kaupunkiradan jatkaminen Leppävaarasta Espoon keskukseen ja Kauklahteen on länsiradan ensimmäinen toteutusvaihe. Ratasuunnitelma on valmis, ja Espoo pitää valtion rahoituspäätöstä kiireellisenä, koska toteutukseen pitää päästä heti. Espoo edellyttääkin, että Espoo-Salo-oikorata/Länsirata nostetaan jakson 2030 hankkeisiin suunnitelmassa esitetyn myöhemmän toteuttamisajankohdan sijaan.

Lausunnossa muistutetaan, että maankäytön kehittäminen länsiradan kasvusuunnalla on sidottu radan investointipäätökseen, mutta maankäyttöä pitää voida toteuttaa vaiheittain jo ennen radan ja asemien sitovaa toteuttamispäätöstä asemanseutujen ulkopuolella.

MAL-suunnitelmassa tavoitellaan vähäpäästöistä, houkuttelevaa, elinvoimaista ja hyvinvoivaa seutua, jonka kasvu ohjataan nykyisen yhdyskuntarakenteen ja joukkoliikenteen kannalta kilpailukykyisille alueille. Espoo varautuu voimakkaaseen väestönkasvuun investoimalla kaupunkirakenteen ja palvelutilojen kehittämiseen erityisesti metron, Raide-Jokerin ja kaupunkiradan ympärillä.

Liikenneinvestointeihin tulee sisällyttää myös metron kapasiteetin kasvattaminen. Kääntöraiteen toteuttaminen Matinkylään ei ole mahdollista, sillä se haittaa metron käynnissä olevaa rakentamista. Matinkylän kääntöraiteen sijaan kääntöjärjestelyjen parantaminen voisi tulla kysymykseen Kivenlahdessa tai Saunalahdessa.

Samanaikaisesti kaupunkirakenne täydentyy kaikkialla Espoossa. Suunnitelma ei kuitenkaan tue riittävästi kaupunkirakennetta tiivistävää ja poikittaisyhteyksiä tukevaa maankäyttöä. Poikittaista joukkoliikennettä on vahvistettava Kehä III:lla ja Kehä III:n sisäpuolella.

Maankäytön, asumisen ja liikenteen seudullisessa suunnitelmassa kuvataan, miten Helsingin seutua pitäisi kehittää vuosina 2019–2050. Suunnitelma valmistellaan lausuntokierroksen pohjalta kevään aikana, ja sen pohjalta neuvotellaan MAL-sopimus vuosille 2020–2023 valtion, seudun kuntien ja HSL:n kesken.  

Kaupunginhallitus päätti ehdottaa, että valtuusto myöntää kaupungin omavelkaisen takauksen Kameleonten Ab:lle Leppävaaran urheilupuistoon rakennettavaa yleisurheilupainotteista monitoimihallia varten otettavalle lainalle.

Valtuustokysymys asiakasmaksujen perinnästä ja ulosotosta sekä valtuustoaloite asiakasmaksujen perinnän toteuttamisesta kestävän kehityksen mukaisesti jätettiin pöydälle.

Muut asiat päätettiin esityksen mukaisesti.

Yhteyshenkilöt

Tiina Elo, kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja
p. 045 261 7447
tiina.elo@vihreat.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon kaupunki - Esbo stad
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD

+358 9 816 21http://www.espoo.fi

Verkostomainen viiden kaupunkikeskuksen Espoo on vastuullinen ja inhimillinen edelläkävijäkaupunki, jossa kaikkien on hyvä asua, oppia, tehdä työtä ja yrittää ja jossa espoolainen voi aidosti vaikuttaa.

Facebook

Twitter

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad

Kuusi suurinta kaupunkia: tulevaisuuden kestävää kaupunkipolitiikkaa tulee tehdä kuntien ja kaupunkien väliset erot tunnistaen21.2.2019 09:00:00Tiedote

Suomen kuusi suurinta kaupunkia ovat laatineet yhteiset hallitusohjelmatavoitteet. Tulevalla hallituskaudella kaupunkien erityiset haasteet ja mahdollisuudet, joiden ratkaisemisessa suuret kaupungit ovat avainasemassa, tulee nostaa kansallisen kaupunkipolitiikan keskiöön. Kaupunkipolitiikassa tarvitaan kuuden suurimman kaupungin ja valtion tasavertaista kumppanuutta ja vuorovaikutusta.

Finlands finaste bussterminal och Havsvindsvägen öppnas i Hagalund15.2.2019 16:00:59Tiedote

Kommunikationerna och uträttandet av ärenden blir avsevärt lättare i Hagalund från och med den 4 mars, när bussterminalen för anslutningstrafik tas i bruk och Havsvindsvägen som löper genom Hagalund öppnas för trafiken. Bussterminalen och Havsvindsvägen öppnar många flaskhalsar i trafiken och gör kommunikationerna smidigare. Havsvindsvägen har varit stängd för trafiken sedan våren 2013.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme