Kaupunkien vuokra-asuntotilanne vaatii ratkaisuja tulevalta hallitukselta

Kaupungistumisen myötä vuokra-asuminen yleistyy Suomessa kovaa vauhtia, ja tämä vaatii tulevalta hallitukselta asuntopoliittisia toimenpiteitä. Suomen Vuokranantajat ry ehdottaa ratkaisuiksi verotuksen kehittämistä, asuntotarjonnan ylläpitämistä sekä tukijärjestelmien oikeudenmukaistamista.

”Tulevalla vaalikaudella tulee selvittää perinpohjaisesti eri sijoitusmuotojen verokohtelu ja pyrkiä yhdenmukaistamaan sitä. Valtion tulee kannustaa kaikenlaiseen piensijoittamiseen, mutta ei ole perusteltua suosia tiettyjä sijoitusmuotoja niin kuin tähän asti on tehty”, linjaa Suomen Vuokranantajat ry:n toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Yhdistys esittää muun muassa kaikkia pääomatuloja koskevan 1000 euron verovapaan osuuden käyttöönottoa. Tällainen malli kannustaisi kaikkeen piensijoittamiseen ja vahvistaisi siten kansankapitalismia. Perinteisesti monet suomalaiset ovat säästäneet vain omistusasuntoihinsa. Vuokranantajien näkemyksen mukaan olisi tärkeää kannustaa myös muunlaiseen säästämiseen.

Yksityiset vuokranantajat haluavat olla mukana tarjoamassa asuntoja sosiaalisesti heikossa asemassa oleville asunnonhakijoille. Nykyistä laajemmin tulisi hyödyntää välivuokrausta sekä uusia asumisen malleja, joissa yksityinen vuokranantaja vuokraa asunnon ja kaupunki tukee asukasta esimerkiksi asumisneuvonnalla sekä vuokranmaksun sujumisessa.

Lisäksi asumiseen liittyviä tukijärjestelmiä tulisi uudistaa. Vuokranantajien näkemyksen mukaan tuet tulee kohdistaa vain todella tuen tarpeessa oleville, ja tukien määrän tulee laskea tulojen noustessa. Näin toimivat käytännössä myös kaikki muut suomalaiset tukijärjestelmät.

”Nostamme myös valtion harjoittaman liikennepolitiikan merkittäväksi osaksi asuntopolitiikkaa. Ensi vaalikaudella valtion on investoitava kasvavien kaupunkiseutujen raidehankkeisiin, jonka myötä asuntotarjontaa syntyy automaattisesti lisää. Tämä tarjonnan lisääntyminen on paras lääke asumiskustannusten hillitsemiseksi”, toteaa yhdistyksen laki- ja edunvalvonta-asiantuntija Tarik Ahsanullah.

Suomen Vuokranantajat ry on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 17 000 vuokranantajaa ja edustamme kaikkia Suomen noin 230 000 yksityistä asuntosijoittajaa.

Oletko vuokraamassa omakotitaloa? Vältä karikot huolellisella sopimuksella13.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Harkitsetko omakotitalosi vuokraamista kesäloman ajaksi tai pidemmäksi aikaa? Omakotitalon vuokraukseen sovelletaan samoja pelisääntöjä kuin muidenkin asuinhuoneistojen vuokraukseen. Moni vuokranantaja kuitenkin arkailee omakotitalon vuokrausta, koska pelkää talon huoltotoimien jäävän tekemättä ja pihanhoidon rempalleen. Suomen Vuokranantajat ry:n lakimies Tiia Tukiainen kokosi omakotitalon vuokrausta harkitseville vinkit siitä, mitä omakotitalon vuokrauksessa tulisi erityisesti ottaa huomioon.

Suomessa kannustetaan sijoittamaan ennemmin metsään kuin asuntoihin – 1000 euron vuokratulovähennys tukisi kotimaista asuntosijoittamista8.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Eri sijoitusmuotojen verokohtelu vaihtelee Suomessa merkittävästi, kertoo Deloitte Oy:n Suomen Vuokranantajien teettämä selvitys. Käytännössä verotus kannustaa sijoittamaan pikemmin metsään kuin asuntomarkkinoille. Kaupungistuvassa Suomessa tämä on kestämätön linjaus. Korjauksena tilanteeseen Suomen Vuokranantajat ry ehdottaa 1000 euron vuokratulovähennystä.