Kaupunkien vuokra-asuntotilanne vaatii ratkaisuja tulevalta hallitukselta

Kaupungistumisen myötä vuokra-asuminen yleistyy Suomessa kovaa vauhtia, ja tämä vaatii tulevalta hallitukselta asuntopoliittisia toimenpiteitä. Suomen Vuokranantajat ry ehdottaa ratkaisuiksi verotuksen kehittämistä, asuntotarjonnan ylläpitämistä sekä tukijärjestelmien oikeudenmukaistamista.

”Tulevalla vaalikaudella tulee selvittää perinpohjaisesti eri sijoitusmuotojen verokohtelu ja pyrkiä yhdenmukaistamaan sitä. Valtion tulee kannustaa kaikenlaiseen piensijoittamiseen, mutta ei ole perusteltua suosia tiettyjä sijoitusmuotoja niin kuin tähän asti on tehty”, linjaa Suomen Vuokranantajat ry:n toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Yhdistys esittää muun muassa kaikkia pääomatuloja koskevan 1000 euron verovapaan osuuden käyttöönottoa. Tällainen malli kannustaisi kaikkeen piensijoittamiseen ja vahvistaisi siten kansankapitalismia. Perinteisesti monet suomalaiset ovat säästäneet vain omistusasuntoihinsa. Vuokranantajien näkemyksen mukaan olisi tärkeää kannustaa myös muunlaiseen säästämiseen.

Yksityiset vuokranantajat haluavat olla mukana tarjoamassa asuntoja sosiaalisesti heikossa asemassa oleville asunnonhakijoille. Nykyistä laajemmin tulisi hyödyntää välivuokrausta sekä uusia asumisen malleja, joissa yksityinen vuokranantaja vuokraa asunnon ja kaupunki tukee asukasta esimerkiksi asumisneuvonnalla sekä vuokranmaksun sujumisessa.

Lisäksi asumiseen liittyviä tukijärjestelmiä tulisi uudistaa. Vuokranantajien näkemyksen mukaan tuet tulee kohdistaa vain todella tuen tarpeessa oleville, ja tukien määrän tulee laskea tulojen noustessa. Näin toimivat käytännössä myös kaikki muut suomalaiset tukijärjestelmät.

”Nostamme myös valtion harjoittaman liikennepolitiikan merkittäväksi osaksi asuntopolitiikkaa. Ensi vaalikaudella valtion on investoitava kasvavien kaupunkiseutujen raidehankkeisiin, jonka myötä asuntotarjontaa syntyy automaattisesti lisää. Tämä tarjonnan lisääntyminen on paras lääke asumiskustannusten hillitsemiseksi”, toteaa yhdistyksen laki- ja edunvalvonta-asiantuntija Tarik Ahsanullah.

Suomen Vuokranantajat ry on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 17 000 vuokranantajaa ja edustamme kaikkia Suomen noin 230 000 yksityistä asuntosijoittajaa.

Koro-Kanerva jyrähtää: ”Kojamon mainos kuvastaa alan vanhoja helmasyntejä”22.3.2019 07:30:00 EETTiedote

Viime päivinä vuokramarkkinoilla kuhinaa on herättänyt valtakunnan yhden isoimman vuokranantajayrityksen radiomainossarja. Mainoksissa painajaismainen pienvuokranantaja utelee yksityisasioita asunnonhakijoilta, marssii vuokra-asuntoon sisään asiasta sopimatta ja kohtelee vuokralaista kaikin puolin huonosti. Mainoksen mukaan isolla vuokranantajalla asukas on turvassa. Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanervan mukaan mainos kuvastaa koko alaa yhdistäviä vanhoja helmasyntejä ja kertoo kiristyvästä markkinatilanteesta.

Pääomatuloveroprosentin korottaminen ei kasvattaisi verotuloja 20.3.2019 08:00:00 EETTiedote

Vaalikeskusteluissa pääomaveroprosentin nostoa pidetään helppona tapana rahoittaa vaalilupauksia. Vaikka veronkorotuksia on helppo lupailla, keinona ne eivät automaattisesti toimi. Pääomaveron nosto ei välttämättä nosta kokonaisverokertymää. Pääomaverotuksen kiristäminen kannustaisi yhtiömuotoiseen sijoitustoimintaan, jonka verokanta on alempi ja tällöin verokertymä pienenisi. Asuntomarkkinoilla se voi myös vähentää vuokra-asuntojen määrää ja nostaa vuokratasoja. Verotuksen kiristämisen sijaan tulisi yhdenmukaistaa erilaisten sijoitusmuotojen verotusta.

Vuokranantajat mukaan taloyhtiöiden hallintoon12.2.2019 08:32:38 EETTiedote

Vain joka neljäs yksityinen vuokranantaja on mukana taloyhtiön hallituksessa, selviää Suomen Vuokranantajien tekemästä kyselytutkimuksesta. Kokeneiden asuntosijoittajien aktiivisempi osallistuminen sekä hallitukseen että yhtiökokouksiin hyödyttäisi kaikkia osapuolia, sillä vuokranantaja- ja asukasosakkaiden päämäärät taloyhtiössä ovat samat: huolehditaan kiinteistön oikea-aikaisesta kunnossapidosta ja pidetään taloyhtiön talous tasapainossa.