Kaupunkilainen asunnonostaja on ahtaalla säätelyn puristuksessa

Hypon Asuntomarkkinakatsaus no. 69, 2/2019. Viime kesänä kiristynyt lainakatto vaikeuttaa kaupunkilaisten asunnonvaihtajien asemaa. Pk-seudulla tyypillisen 65 neliön asunnonostoa varten tarvitaan liki 40 000 euron säästöt, Tampereellakin 25 000 euroa.

Tavalliset asunnonostajat ovat ahtaalla. Oman kodin ostajien velka-aste laskee, mutta sääntely ja ulkopuoliset tekijät kiristyvät.

"Kymmeniä tuhansia euroja ei monelta löydy, eikä vuokralla asujan säästömahdollisuuksia helpota vuokrien nopea nousu finanssikriisin jälkeen. Tavallisten asunnonostajien velka-aste laskee, mutta sääntely kiristyy”, Hypon pääekonomisti Juhana Brotherus sanoo.

Ahdinko näkyy erityisesti asunnonvaihtajilla eli vanhojen asuntojen myynnin takkuamisessa. Lisäksi ensimmäisen oman kodin ostajien määrä on romahtanut yli 10 000 hengellä, kun ensimmäinen porras omistusasuntopolulla on varattu täyteen.

”Toimivien asuntomarkkinoiden riskit kasvavat, elleivät tavalliset asunnonostajat palaa pian asuntosijoittajien rinnalle”, Brotherus huomauttaa.

Uusia asuntoja valmistuu eniten 27 vuoteen ja kauppamäärät ovat jo jääneet odotuksista.

”Jos kohteet jäävät myymättä, lykätään uusia asuntoaloituksia ja rakennusliikkeet voivat joutua vaikeuksiin. Tilanne näkyy sekä asuntokaupoilla että vuokramarkkinoilla tinkivaran kasvuna, kun tarjonta ylittää kysynnän kasvukeskuksissakin hetkellisesti”, Brotherus sanoo.

Asuntokauppa kasvaa vaisusti uusien, valmistuvien myyntimäärien ansiosta. Se näkyy myös hintakehityksessä ja tällä hetkellä vain kasvukolmio Helsinki–Tampere–Turku näyttää immuunilta uhkille. Suurimpiin kaupunkiin laskettu Hypon Asuntoindeksi osoittaa, että näkymät ovat yhä vahvat. Isossa osassa maata hintojen lasku kuitenkin jatkuu tulevina vuosina.

”Haasteiden kanssa painivat alueet, jotka ovat nojanneet väljään omakotitaloasumiseen, kahteen autoon ja isoihin perheisiin. Lapsia syntyy vähemmän kuin koskaan itsenäisen Suomen aikana ja yhä useampi lapsiperhe hakee urbaania elämää kaupunkien palveluiden läheltä”, Juhana Brotherus kuvailee.

Osavuosikatsauksen 1.1.–31.3.2019 mukaan Hypo-konsernin tase oli 3,4 miljardia euroa, ydinvakavaraisuus 12,2 %, luottokanta 2,6 miljardia euroa, talletukset 1,7 miljardia euroa, järjestämättömät luotot 0,09 % ja liikevoitto 1,4 miljoonaa euroa. Asiakkaita konsernilla on yli 27 000.

Suomessa on 20 vuoden kuluttua vain kolme aitoa kasvuseutua22.2.2019 10:00:00 EETTiedote

Ajankohtainen alueellinen väestöennuste kertoo, että pääkaupunkiseudun väestö kasvaa 270 000 asukkaalla vuoteen 2040. Samaan aikaan koko maan kasvu jää vajaaseen 90 000:een eli pääkaupunkiseudun ulkopuolisen Suomen väki vähenee 180 000 asukkaalla. Alueellinen tarkastelu osoittaa myös sen, että selkeää kasvua nähdään Helsingin lisäksi vain Tampereen ja Turun seuduilla. Maltillista kasvua ennuste osoittaa vielä Oulun ja Jyväskylän seuduille ja pientä Kuopioon, mutta niissäkin väestönkasvu kääntyy laskuun 2030-luvun puolivälissä.