HOK-Elanto

Kaupunkipyöräilyä edistävä kesäkampanja huipentuu Taiteiden yönä – Hashtagille #AlepaFillART kerätään pyöräillen luotuja taideteoksia

Jaa

Lenkki piirtyy karttasovellukseen kilometri kilometriltä ja pyöräilijästä tulee teoksensa myötä taiteilija. Fillart-kampanja kokoaa sivustolleen pyöräillen luotuja teoksia. Pyöräileville taiteilijoille on luvassa palautetta, sillä Vuoden Graafikko 2013 ja aktiivinen kaupunkipyöräilijä Kasper Strömman kuratoi tunnuksella #AlepaFillART ladattuja kuvia viikoittain läpi kesän.

Kelpo kolminaisuus: Kasper, kolmioleipä ja kännykkätaideteos. Kuva Lari Lappalainen
Kelpo kolminaisuus: Kasper, kolmioleipä ja kännykkätaideteos. Kuva Lari Lappalainen

Fillart-kampanja alkaa 1.7.2019 ja päättyy 31.8.2019. Kampanjaan voi osallistua millä tahansa pyörällä ja millä tahansa karttasovelluksella. Virallinen kampanjaosallistuminen edellyttää, että kuvan on ladannut Instagramiin hashtagilla #AlepafillART, joka juontuu sanoista fillari ja taiteeseen viittaava art. Fillart-kampanjasivusto kokoaa tunnuksella ladatut kuvat yhteen.

Vuoden Graafikko 2013 Kasper Strömman tunnetaan aktiivisena, säitä pelkäämättömänä arkipyöräilijänä. Hänkuratoi kampanjan kuvia ja valitsee viikoittain voittajakuvan.

”Pyöräily on kätevin ja nopein tapa liikkua niinkin kompaktissa kaupungissa kuin Helsinki. Pääkaupunkiseudulla on tarjolla valtava määrä erilaisia pyöräilyreittejä. Fillaroitava kuva on kesäinen haaste luovaa kipinää liikkumiseensa kaipaaville”, summaa Strömman.

Strömmanin oma Fillart-kuva on kolmio. Se on pyöräilty Helsingin ydinkeskustassa, osittain pyöräilijöiden omalla baanalla. ”Kolmio kuvastaa kolmioleivän ja Alepan vahvaa symbioosia. Eväshankinnat yhdistyvät mielessäni vahvasti fillaroitavaan Alepaan”, mies kertoo viitaten siihen, mitä hän aikoo painottaa voittajakuvavalinnoissaan. ”Odotan taiteellisesti korkealaatuisia kuvia, joissa ei ole säästetty hikeä eikä kilometrejä.”

Kasvava pyörätarjonta houkuttelee lisää polkijoita

”Alepa-fillarit ovat ottaneet paikkansa liikkumismuotona sekä Helsingissä että Espoossa, ja tänä kesänä ensi kertaa myös Vantaalla. Fillarit tuovat mukavuutta arkeen ja kannustavat liikkumaan, ja nyt siis myös tekemään taidetta. On hienoa nähdä, millaisia teoksia Fillart kokoaa kesän aikana ja tuleeko tästä paikat tuntevien kantakaupunkilaisten ja seikkailumielellä liikkeellä olevien turistien välinen taidebattle”, Alepan ketjujohtaja Merja Mustonen toteaa.

HSL:n tilastojen mukaan viime vuonna kaupunkipyörillä liikkui Helsingissä ja Espoossa yhteensä 48 500 polkijaa. Yhdellä pyörällä ajettiin päivässä keskimäärin 6,8 matkaa. Kaikkiaan matkoja kertyi 3,2 miljoonaa ja kilometrejä 6,4 miljoonaa. Alepa on Helsingin kaupunkipyörien pääyhteistyökumppani nyt jo neljättä kautta. Espoossa yhteistyö alkoi viime kesänä ja Vantaalla kesäkuussa 2019. Tänä kesänä alueella pyörii yhteensä 4450 Alepa-fillaria.

Fillart-kampanja huipentuu Taiteiden yönä 15.8.2019, jolloin Helsingin juhlaviikkojen taiteellinen johtaja Marko Ahtisaari valitsee kampanjan pääteoksen tähän mennessä ladattujen kuvien joukosta.

Kampanjan sivut löytyvät osoitteesta alepa.fi/fillart

Yhteyshenkilöt

Merja Mustonen, Alepan ketjujohtaja, p. 050 348 2843

Kuvat

Kelpo kolminaisuus: Kasper, kolmioleipä ja kännykkätaideteos. Kuva Lari Lappalainen
Kelpo kolminaisuus: Kasper, kolmioleipä ja kännykkätaideteos. Kuva Lari Lappalainen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

HOK-Elanto
HOK-Elanto
Kaupintie 14, PL 53
00441 Helsinki

010 76 600http://www.hok-elanto.fi

HOK-Elanto, Stadin oma lafka, on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli 620 000 asiakasomistajataloutta. Vuosittainen liikevaihtomme on yli 2 miljardia euroa, ja yritys työllistää noin 6 000 henkilöä.

Toimintaa ohjaavia perusarvoja ovat asiakasomistajan etu, osaava henkilökunta, kyky muuttua, vastuullisuus ja tuloksellisuus.

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikennemyymälöitä ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 320. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HOK-Elanto

HOK-Elannon alkuvuosi 2019: Monipuolisia investointeja uusiin palveluihin16.8.2019 12:06:41 EESTTiedote

HOK-Elanto investoi palveluverkostonsa kehittämiseen alkuvuonna 21,4 miljoonaa euroa. Alepa-ketju laajeni neljällä uudella myymälällä. Tapiolan ja Itäkeskuksen Food Market Herkut kokivat muodonmuutoksen kevään aikana. S-market Vallilassa uudistettiin täysin. Prisma Järvenpää remontoitiin. Uudet ravintolat Amarillo ja Sing & Pore avattiin Helsingin keskustaan. Pienempiä remontteja eri toimipaikoissa tehtiin kolmisenkymmentä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme