Kaupunkipyöräkausi alkaa huhtikuun alussa - rekisteröitymään pääsee jo 18.3.

Kevät ja kaupunkipyörät ovat pian täällä! Kaupunkipyöräasemien asennus on jo hyvässä vauhdissa, sillä kausi alkaa tänä vuonna sekä Helsingissä että Espoossa jo huhtikuun alussa.

Käytössä on huhtikuun aikana noin 150 pyöräasemaa Helsingissä ja 107 pyöräasemaa Espoossa, jossa palvelu laajenee kahdella uudella asemalla. Palvelu laajenee merkittävästi toukokuussa, jolloin käyttöön otetaan 88 uutta asemaa lähinnä Pohjois- ja Itä-Helsingissä. Laajennuksen jälkeen käytettävissä on Helsingissä ja Espoossa yhteensä noin 345 asemaa ja 3 450 pyörää.

Helsingin laajennusalueen uudet pyöräasemat otetaan käyttöön yksitellen sitä mukaa, kun asemat saadaan asennettua. Pyöräasemien käyttöönottoa voi seurata reaaliajassa HSL:n kaupunkipyöräsivuston kautta. Pyöräasemat, jotka eivät ole vielä käytössä, näkyvät asemakartalla harmaana kuvakkeena. Käytössä olevan pyöräaseman kuvake on keltainen ja sen ylänurkassa on tieto vapaiden pyörien määrästä.

Näillä näkymin Eteläisen Hesperiankadun sekä Veturitorin aseman käyttöönotto viivästyy työmaiden vuoksi.

Kauden uusiminen on helppoa

Koko kauden käyttäjäksi pääsee rekisteröitymään HSL:n palvelussa osoitteessa kaupunkipyörät.hsl.fi maanantaista 18.3. alkaen. Vanha asiakas voi helposti uusia yhdellä klikkauksella koko kauden käyttöoikeuden, kun on kirjautunut kaupunkipyöräsivustolle. Uuden asiakkaan tulee luoda HSL-tunnus ja syöttää maksukorttinsa tiedot. Myös vanhojen asiakkaiden on hyvä tarkistaa omalla kaupunkipyöräsivullaan, että maksukortin tiedot ovat oikein.

Viime kauden jälkeen vihreät matkakortit on vaihdettu jo suurelta osin siniseen HSL-korttiin 27.4. koittavan vyöhykeuudistuksen vuoksi. Jos kaupunkipyöräilijä on aiemmin käyttänyt pyöriä matkakortilla pyöräilijätunnuksen sijaan ja on nyt vaihtanut matkakortin uuteen HSL-korttiin, tulee hänen tilata uusi pyöräilijätunnus kaupunkipyöräsivustolle kirjautuneena. Tunnuksen voi halutessaan vaihtaa HSL-korttiin uudelleen pyörän käyttöliittymässä.

Kaupunkipyöriä myös Vantaalle

Vantaan kaupunkipyöräpalvelu käynnistyy 3. kesäkuuta. Pyöriä tulee 1 000 kappaletta noin 100 eri kaupunkipyöräasemalle. Asemia tulee keskusta- ja työpaikka-alueille Tikkurilan, Aviapoliksen, Myyrmäen, Kivistön ja Koivukylän suuralueilla.

Pyörien käyttöönotto ja palautus tapahtuu HSL:n matkakortin ja mobiilisovelluksen avulla. Kyseessä on eri järjestelmä kuin Espoossa ja Helsingissä, eikä pyöriä voi käyttää ristiin näiden kahden järjestelmän välillä.

Koko kauden, päivän ja viikon käyttäjäksi rekisteröityminen tuodaan osaksi HSL:n kaupunkipyöräsivustoa. Kuhunkin tuotteeseen sisältyy valitun kauden aikana rajaton määrä korkeintaan 30 minuutin mittaisia matkoja, kuten Helsingin ja Espoon palvelussa. Lisäksi mobiilisovelluksella on mahdollista maksaa myös yksittäisestä matkasta. Vantaan kaupunkipyöräjärjestelmän käyttö ei sisälly Helsingin ja Espoon kaupunkipyörien kausimaksuun, vaan siitä maksetaan erillinen maksu.

HSL, erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen, p. 050 385 5043,

HKL, projektipäällikkö Samuli Mäkinen, p. 040 532 3594,