HKLHKLHKL

Kaupunkipyöräpalvelu laajenemassa tulevaisuudessa itään

Helsingin kaupunkipyöräpalvelua suunnitellaan laajennettavaksi noin 80 asemalla ja 800 pyörällä. HKL:n johtokunta hyväksyi osaltaan tänään torstaina kaupunkipyöräpalvelun laajennuksen hankesuunnitelman. Toteutuakseen hanke vaatii vielä kaupunginhallituksen päätöksen sekä HKL:n johtokunnan hankintapäätöksen

Kaupunkipyöräpalvelu aukesi tänä vuonna aiempaa aikaisemmin. Kuva: HKL/Marie von Bell

Suositun kaupunkipyöräpalvelun maantieteellistä laajentamista on toivottu niin asiakaspalautteissa kuin valtuustoaloitteissakin. Kaupunginhallitus myönsi talousarvioneuvotteluissa 2017 palvelun laajentamisen määrärahan.

Käytännössä hankesuunnitelman hyväksyminen tarkoittaa sitä, että laajennuksen tarkempaa suunnittelua, kuten tulevien asemien sijoittelua, voidaan jatkaa. Johtokunta kehotti etenemään ehdotuksen mukaan, jossa alueen suunnitellaan ulottuvan pohjoisessa Pitäjänmäkeen ja idässä noin Itäkeskuksen etäisyydelle. Laajennuksen vuosittainen kustannus on enintään miljoona euroa nykyisen vuosittaisen 1,295 miljoonan euron lisäksi.

-Laajennus on mahdollista toteuttaa jo tulevalle kaudelle 2019. Tälle kaudelle uusia asemia todennäköisesti ei ehditä saada muun muassa kaluston toimitusaikojen ja hankinnan aikataulun vuoksi. Kevät 2019 tulee sekin ihan pian, kertoo HKL:n projekti-insinööri Samuli Mäkinen.

Kesän jälkeen teetetään karttakysely, jossa kaupunkilaiset pääsevät kertomaan mielipiteensä asemien sijoittelusta.

Helsingin kaupunkistrategian mukaan kaupungin tavoitteena on kasvattaa kestävien liikennemuotojen kulkumuoto-osuutta edelleen. Tässä pyöräilyn suosion kasvattamisella on keskeinen rooli. Kaupunkipyöräpalvelu tukee Helsingin visiota olla maailman paras kestävän liikkumisen metropoli yhdistämällä pyöräilyn osaksi joukkoliikennettä.

Projektipäällikkö Samuli Mäkinen (HKL), p. 040 532 3594, samuli.makinen@hel.fi

HKL vastaa raitiovaunujen ja metrojen liikennöinnistä, kaupunkipyöristä sekä joukkoliikenneinfran eli ratojen, asemien ja varikoiden hoidosta ja kehittämisestä.

HKL – kaupungin paras liike.

Kutsu medialle: Raide-Jokerin toteutus etenee kaupunkien päätöksentekoon16.1.2019 15:15Kutsu

Raide-Jokeri-pikaraitiotien lopullinen kustannusarvio on valmistunut. Kustannusarvio perustuu allianssin kehitysvaiheessa tarkentuneisiin suunnitelmiin ja laskelmiin. Kustannusarvio etenee Helsingin ja Espoon kaupunkien hyväksyttäväksi kevään 2019 aikana. Päätöksenteko alkaa Helsingissä HKL:n johtokunnasta ja Espoossa kaupunginhallituksesta. Tämän jälkeen päätöksenteko etenee Helsingissä kaupunginhallitukseen ja kaupunginvaltuustoon, Espoossa kaupunginvaltuustoon. Raide-Jokeri-projekti kutsuu median edustajat tutustumaan uuteen kustannusarvioon sekä tarkentuneisiin rakentamisen ja päätöksenteon aikatauluihin. Tilaisuudessa ovat paikalla: HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska Raide-Jokerin tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski Raide-Jokerin allianssin projektipäällikkö Ari Bergström Mediatilaisuus järjestetään maanantaina 21.1.2019 klo 11–12 Raide-Jokerin Big Roomissa (Valimotie 1 B, 2. krs.). Ilmoittauduthan tilaisuuteen viestintäsuunn

Metron asetinlaitteen käyttöönotto on valmistumassa – aamulla mahdollisesti harvempia vuorovälejä13.1.2019 21:12Tiedote

Metron asetinlaitteen käyttöönotto metrolinjan osuudella Ruoholahdesta itään on valmistumassa. Metron matkustajaliikenne käynnistyy varhain maanantaiaamuna normaaliin aikaan. Metrojärjestelmän parhaimman suorituskyvyn saavuttamiseen liittyviä muutoksia tehdään vielä sunnuntain ja maanantain välisen yön aikana. Tämän johdosta on mahdollista, että aamun ruuhkaliikenteessä liikennettä ajetaan jonkin verran harvennetuin vuorovälein.