Kaupunkipyöräpalvelua kehitetään pikapalautteen avulla

Kaupunkipyörien käyttökokemusta parannetaan pikapalautteella, jonka voi antaa QR-koodin avulla. Vikailmoitus on nopea tapa kertoa ongelmasta.

Kaupunkipyöristä on nyt entistä kätevämpi antaa pikapalautetta QR-koodin avulla.

HKL ja HSL haluavat parantaa kaupunkipyörien käyttökokemusta helpottamalla vikailmoitusten tekemistä mahdollisissa ongelmatilanteissa. Kaupunkipyöräasemien infopylvääseen on kiinnitetty ohje vikailmoitusten tekemistä varten. Pylväästä löytyy sekä QR-koodi että url-osoite asemakohtaisen koodin kera.

QR-koodin luku onnistuu kameralla varustetulla mobiililaitteella, kuten älypuhelimella tai tabletilla. Koodin lukemista varten laitteeseen tulee olla asennettuna QR-lukija, jonka voi ladata maksutta Internetistä tai laitteen omasta sovelluskaupasta. QR-koodin lukemalla pääsee suoraan vikailmoituslomakkeelle. Vaihtoehtona on mennä laitteen Internet-selaimella osoitteeseen hsl-bikes.louhin.com. Sivulle syötetään ensin infopylväästä löytyvä asemakohtainen koodi, jonka jälkeen pääsee lomakkeelle.

Vikailmoituksen voi tehdä koskien pyörässä, pyöräasemassa tai kauden ostamisessa olevaa ongelmaa. Kyselylomake perustuu helppokäyttöiseen valikkoon, josta voi muutamalla klikkauksella välittää tiedon viasta CityBike Finlandin asiakaspalveluun. CityBike Finland ei vastaa ilmoituksiin, vaan keskittyy raportoitujen vikojen korjaamiseen.

”Vikailmoitus on nopea tapa kertoa ongelmasta. Aiemmin käytössä olleet palautekanavat ovat toki edelleen käytössä”, toteaa HSL:n johtava asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläinen. Henkilökohtaista palvelua haluavat voivat edelleen olla yhteydessä kaupunkipyörien asiakaspalveluun joko puhelimitse numerolla 09 425 788 10 tai sähköpostitse osoitteella contact@citybikefinland.fi. Palvelu on avoinna ma-pe klo 7-19 ja la-su klo 9-17. Myös HSL:n asiakaspalvelu auttaa tarvittaessa.

”Uusien ominaisuuksien käyttöönoton yhteydessä saamme asiakkailta paljon palautteita, jotka huomioimme palvelun ja ominaisuuksien kehityksessä. Helposti annettavalla vikailmoituksella pystymme reagoimaan nopeasti mahdollisiin ongelmiin ja pitämään kaupunkipyöräpalvelun entistäkin toimivampana.”, HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen kertoo.

Helsingin kaupunkipyöräpalvelua käytetään ahkerasti. Koko kauden käyttäjäksi rekisteröityneitä on jo yli 33 000 ja kullakin pyörällä tehdään keskimäärin 8-10 matkaa päivässä.

Projektipäällikkö Samuli Mäkinen (HKL), p. 040 532 3594, samuli.makinen@hel.fi
Johtava asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläinen (HSL), p. 050 385 5043, tarja.jaaskelainen@hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Kutsu medialle: Länsimetron avajaiset17.11.2017 12:00Tiedote

Matkustajaliikenne länsimetron osuudella alkaa lauantaina 18.11., kun ensimmäinen juna Matinkylästä Vuosaareen lähtee kello 5.09. Sama juna lähtee Tapiolasta kello 5.14 ja Lauttasaaresta kello 5.23. Ensimmäinen juna Tapiolasta Mellunmäkeen lähtee aamukuudelta. Ensimmäinen juna Vuosaaresta Matinkylään lähtee kello 5.15, Rautatientorilta kello 5.36 ja Lauttasaaresta kello 5.41. Ensimmäinen juna Mellunmäestä Tapiolaan lähtee kello 5.20.