Kaupunkipyörät palaavat Helsingin ja Espoon kaduille 1. huhtikuuta, pyöräkauden voi ostaa jo nyt

Kaupunkipyörät palaavat Helsingin ja Espoon kaduille 1. huhtikuuta. Kaupunkipyörien verkkosivustolla pääsee jo nyt rekisteröitymään koko kauden käyttäjäksi. Päivä- ja viikkotuotteiden osto aukeaa kauden käynnistyessä. Pyöräily jatkuu tuttuun tapaan lokakuun loppuun.

Helsingissä ja Espoossa pääsee polkemaan kaupunkipyörillä 1.4. alkaen. Koko kauden käyttäjäksi on mahdollisuus rekisteröityä HSL:n kaupunkipyöräsivustolla jo nyt. Sivuston osoite on hsl.fi/kaupunkipyörät. Koko kauden eli seitsemän kuukauden käyttöoikeus maksaa 35 euroa.

Pyörän käyttöoikeuden ostaminen päiväksi tai viikoksi on mahdollista kauden käynnistymisestä alkaen. Päivän ja viikon käyttöoikeudet maksavat 5 ja 10 euroa.

Kaikkiin tuotteisiin sisältyy rajaton määrä 30 minuutin matkoja niiden voimassaolon ajan. Jos pyörää käyttää yhtäjaksoisesti pidempään kuin puoli tuntia, lisäveloitus on euro kutakin puolta tuntia kohden. Enimmäiskäyttöaika on 5 tuntia. Ylityksestä veloitetaan lisämaksujen ohella 80 euron viivästysmaksu.

Uusia asemia ja lisää pyöriä

Helsingissä ja Espoossa on kauden alkaessa käytössä yhteensä 3 520 pyörää. Pyöräasemia on Helsingissä 242 ja 110 Espoossa.

Runsasluminen talvi on hankaloittanut asemien asennusta, eikä aivan kaikkia niistä ehditä saada paikoilleen huhtikuun alkuun mennessä. Käytössä olevat asemat näkyvät HSL:n Reittioppaassa, johon pääsee helposti kaupunkipyöräsivuston kautta.

HKL laajentaa kaupunkipyöräpalvelua Helsingissä, jonne tulee kauden aikana 105 uutta asemaa ja 1 050 uutta pyörää. Uudet asemat asennetaan vaiheittain touko- ja kesäkuun aikana. Kaikki uudet pyörät tulevat käyttöön heinäkuun alkupuolelle mennessä.

Kaupunkipyöräkausi käynnistyy myös Vantaalla huhtikuun alussa. Helsingin ja Espoon kaupunkipyöräpalvelu ei ole yhteensopiva Vantaan palvelun kanssa, joten pyöriä ei voi käyttää ristiin.

Kaupunkipyöräsivusto on uudistunut

HSL on uudistanut kaupunkipyöräsivustonsa, jolla on otettu käyttöön nettipalveluiden vaatimuksia. Maksukortin syöttämisen yhteydessä vaaditaan vahva tunnistautuminen, mikä parantaa maksamisen tietoturvaa. Myös käyttöehdot ja tietosuojaseloste on päivitetty.

HSL:n tavoitteena on se, että sivut palvelisivat asiakkaita entistä paremmin. Kaikkien käyttäjien tulee luoda HSL-tunnus, ostipa asiakas sitten koko kauden, päivän tai viikon käyttöoikeuden. Näin asiakas pääsee itse hallinnoimaan ja muokkaamaan omia henkilötietojaan ja näkemään oman matka- ja maksuhistoriansa HSL-tunnuksen kautta.

Matkahistoriaan on tullut vuosikohtainen erittely ja yhteenveto. Matkahistorian kautta asiakkaan on helppoa antaa palautetta pyörästä tai pyöräasemasta.

Oma lähipyöräasema löytyy entistä helpommin Reittioppaan uudella toiminnolla. Jos paikannus on sallittu, Reittiopas näyttää lähellä olevat pyöräasemat, saatavilla olevien pyörien määrän ja reitin asemalle. Asiakas saa samat tiedot esille myös syöttämällä osoitteensa.

Muutama ohje, jotta kaupunkipyöräily sujuu

• Pyörällä on aina ajettava pyörätiellä, tai jos sitä ei ole, ajoradalla. Jalkakäytävällä pyörää on talutettava.
  • Näin korona-aikana tulee huolehtia myös turvaväleistä ja hyvästä käsihygieniasta. Ajaessa voi käyttää hanskoja.
  • Pyörän palautuksessa on oltava tarkkana, että pyörän näytölle tulee viesti palautuksen onnistumisesta.
  • Täydelle asemalle palautus onnistuu, jos ”Palautus” on valittavissa näytöltä. Helsingin pyörässä (ohjaustangossa HKL:n logo) palautus on numero 1 ja Espoon pyörässä (ohjaustangossa Espoon logo) numero 2. Kun pyörän ohjaustanko on lukittunut, on vielä vedettävä ohjaustangosta tuleva vaijeri viereisen pyörän rungon ympäri ja lukittava se takaisin palautettavan pyörän rungossa olevaan koloon.
  • Telineen viereen palautettu pyörä kannattaa ottaa ensimmäisenä käyttöön. Näin asemat saadaan pidettyä siistimpinä.
  • Jos huomaa epäkunnossa olevan pyörän, sen satula kannattaa kääntää taaksepäin merkiksi huoltohenkilöstölle ja muille kaupunkipyöräilijöille. Lisäksi tulee tehdä vikailmoitus.
  • Kaupunkipyörien vikailmoituksen voi tehdä osoitteessa hsl.fi/kaupunkipyörät/palaute tai matkahistoriasta löytyvän linkin kautta.

Kaupunkipyörien asiakaspalvelun puhelinnumero on 09 4257 8810 ja sähköpostiosoite contact@citybikefinland.fi. Puhelinpalvelun aukioloajat ovat ma–pe klo 7–19 ja la–su klo 9–17.

Kaupunkipyöräpalvelusta vastaavat Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos HKL Helsingissä ja Espoon kaupungin Tekninen ja ympäristötoimi Espoossa. Palvelua ylläpitää CityBike Finland. Digipalveluista, markkinoinnista sekä asiakassuhteista vastaa Helsingin seudun liikenne HSL. Clear Channel Suomi Oy vastaa hankkeeseen liittyvästä mainosmediasta sekä kumppanuuksista.

HKL, projektipäällikkö Samuli Mäkinen, p. 040 532 3594

Espoo, projektipäällikkö Suvi Kajamaa, p. 043 827 2547

HSL, erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen, puh. 050 385 5043

HSL:n hallituksen päätöksiä 13.4.202113.4.2021 14:46:38 EEST | Tiedote

Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2022 Hallitus päätti ehdottaa HSL:n jäsenkunnille ja Uudenmaan ELY-keskukselle rakennettavia joukkoliikenteen pienkohteita, joita varten ne varaavat määrärahoja vuodelle 2022. Mukana on muun muassa runkobussilinjojen infran parannuksia ja sähköbussien latausasemia. Linkki kokousasiaan Asiakkaiden suositteluhalukkuus joukkoliikenteessä maaliskuussa 2021 Hallitus päätti merkitä tiedoksi asiakkaiden suositteluhalukkuuskyselyn, eli NPS-kyselyn, tulokset maaliskuulta 2021. HSL:n NPS-luku oli 24, mikä vastaa hyvää tulosta. Vastaajista 45 prosenttia suosittelisi HSL:n palveluita – suosittelijoiden osuus on HSL:n mittaushistorian korkein. NPS-luku nousi joulukuun 2020 tuloksesta, jolloin luku oli 20. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki kokousasiaan

HSL:n hallitus: Joukkoliikenne tarvitsee pikaisia valtion tukitoimia30.3.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

HSL:n taloudelliset näkymät ovat heikentyneet entisestään alkuvuodesta. Matkustajamäärät ovat pudonneet lähes 60 prosenttia normaalista, ja Traficomin rajoitukset pitävät osaltaan matkustajamäärät edelleen tavallista alemmalla tasolla. Tämän takia koko vuoden lipputulot jäävät 150-160 miljoonaa vuoden 2019 lipputuloista. Välttämättömän liikkumisen turvaamiseksi HSL:n liikennöintikustannukset ja palvelutaso ovat kuitenkin lähes samalla tasolla kuin vuonna 2019. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee valtion tukea.