Kaupunkipyörillä pääsee kulkemaan kahden kaupungin väliä
Suosittu kaupunkipyöräpalvelu laajenee kaudella 2018. Helsingissä pyöräkauden alkamista on asiakaspalautteen perusteella aikaistettu, ja kausi alkaa jo huhtikuussa; tarkkaan ajankohtaan vaikuttavat kevään säät ja katujen kevätpuhdistus. Espooseen tulee 70 pyöräasemaa. Pyöräasemien perustaminen vie oman aikansa, ja Espoossa palvelu otetaan käyttöön 2.5.
Helsingin ja Espoon kaupunkipyöräpalvelu toimii yhtenä kokonaisuutena. Asiakas rekisteröityy yhteen järjestelmään ja maksaa yhden kausimaksun. Pyörillä voi halutessaan ajaa myös kaupunkien välillä, Espoosta Helsinkiin tai toisinpäin. Pyörän voi palauttaa toukokuusta alkaen mille tahansa kaupunkipyöräasemalle Helsingissä tai Espoossa. Kaupunkipyöräpalvelu toimii käyttäjille samoin kuin aiemminkin, mutta entistä laajemmalla alueella. Pyöriä on järjestelmässä kaikkiaan 2 200. Helsingissä on 150 pyöräasemaa ja Espoossa 70.
”Myös jo olemassa olevia asemia optimoidaan ja telinekapasiteettia tasataan asemien kesken. Osa telineistä siirretään paremmille paikoille. Luvassa on jonkin verran pieniä muutoksia ja pari isompaakin asemien siirtoa”, Helsingin pyöräpalvelun tilaavan HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen kertoo.
Yksittäisten pyöräasemien sijainteihin voi tulla vielä pieniä muutoksia. Helsingin liikenne- ja katusuunnittelun päällikkö vahvistaa Helsingin sijainnit perjantaina.
Kaupunkipyörällä metroasemille Espoossa
Espoossa 70 kaupunkipyöräasemaa sijoittuu verkostoksi metron varrelle palvelemaan muun muassa metron liityntäliikenteessä. Kaupunki tekee helmikuun aikana päätöksen järjestelmän laajentamisesta Leppävaaraan. Laajennus kattaisi 35 kaupunkipyöräasemaa.
”Asemaverkoston suunnittelussa on huomioitu kytkentä joukkoliikenneverkkoon ja pyöräilyverkkoon, asuin- ja työpaikka-alueet, virkistysalueet sekä kauppakeskittymät ja palvelut. Tärkeä lähtöaineisto suunnittelussa oli karttakysely, jolla kerättiin kaupunkilaisten ehdotuksia asemapaikoiksi”, sanoo Espoon liikenteenhallintapäällikkö Johanna Nyberg.
Verkostokartta kuvaa kaupunkipyöräasemien ohjeellisia sijainteja. Lopulliset paikat tarkentuvat myöhemmässä suunnittelussa, jolloin huomioidaan tarkemmin esimerkiksi asemien tilavaatimukset.
Koko kauden hinta on 30 euroa
Palvelun laajenemisen vuoksi koko kauden kausimaksun hinta nousee viidellä eurolla. Kaupunkipyöräkausi huhtikuusta (Espoossa toukokuusta) lokakuun loppuun maksaa siis tänä vuonna 30 euroa. Muut hinnat pysyvät ennallaan. Päiväkäyttö maksaa edelleen viisi euroa ja viikon käyttö kymmenen euroa. Ensimmäisen puolen tunnin jälkeen pyörän yhtäjaksoisesta käytöstä veloitetaan lisämaksuna euro per puoli tuntia. Yhtäjaksoinen enimmäiskäyttöaika on edelleen viisi tuntia. HKL:n johtokunta ja Espoon tekninen lautakunta hyväksyivät kaupunkipyörien käyttömaksut kokouksissaan 24.1.
Kaupunkipyöräpalvelusta saadut tulot jaetaan kauden jälkeen HKL:n ja Espoon kesken samassa suhteessa kuin kaupungeissa on tehty matkoja. Kaudella 2017 HKL sai kaupunkipyöräpalvelusta tuloja noin 1,2 miljoonaa euroa, joka teki palvelusta itsekannattavan eli palvelun tulot ja menot olivat lähes yhtä suuret.
Digipalveluita parannetaan, rekisteröinti avautuu maaliskuun puolivälissä
HSL toteutti viime kesänä kaupunkipyörien digipalveluille käytettävyystutkimuksen. Kauden loppuvaiheessa tehtiin myös asiakaskysely. Niiden tulosten ja asiakaspalautteen perusteella HSL on päättänyt uudistaa hsl.fi/kaupunkipyörät-palvelun. ”Tavoitteena on entistä selkeämpi ja ymmärrettävämpi palvelu, josta asiakas löytää helposti hakemansa tiedon. Kausivaihtoehdot, hinnat ja pyöräasemien sijainnit tuodaan paremmin esille. Kun kaupunkipyöräpalveluun rekisteröitynyt asiakas kirjautuu sisään HSL-tunnuksella, hänelle avautuu mukautettu kaupunkipyöräsivu, jossa etusijalla on hänen oma kaupunkipyöräpalvelun käyttönsä”, kertoo HSL:n johtava asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläinen. Koko kauden käyttäjäksi rekisteröityminen on tarkoitus avata maaliskuun puolivälissä. Kaupunkipyörät tulevat myös HSL:n uuteen sovellukseen, jonka ensimmäinen versio julkaistaan kevättalven aikana.
Suosittu palvelu on saanut myös palkintoja
Kaupunkipyöräpalvelu osoittautui Helsingissä vuonna 2017 ennätyksellisen suosituksi. Pyörillä poljettiin kauden aikana kaikkiaan 1,6 miljoonaa matkaa, vilkkaimpana päivänä yhtä pyörää käytettiin keskimäärin 11 kertaa, mikä on maailmaanlaajuisesti vertailtuna huippuluku.
Kaupunkipyöräpalvelulle myönnettiin viime vuonna useita tunnustuspalkintoja, muun muassa Helsinki Travel Award 2017 -kunniamaininta, Pyöräilykuntien verkoston Vuoden pyöräilyteko ja Helka ry:n Vuoden teko 2017 -huomionosoitus.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
HKL, projektipäällikkö Samuli Mäkinen, p. 040 532 3594
Espoo, liikenteenhallintapäällikkö Johanna Nyberg, p. 040 526 8331
HSL, johtava asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläinen, p. 050 385 5043
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 55250
00099 Helsingin kaupunki
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
HKL vastaa raitiovaunujen ja metrojen liikennöinnistä, kaupunkipyöristä sekä joukkoliikenneinfran eli ratojen, asemien ja varikoiden hoidosta ja kehittämisestä.
HKL – kaupungin paras liike.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Kaupunkiliikenne lisää rasvausta pikaratikan reitin varrelle11.4.2024 09:27:57 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on saamansa palautteen ja tekemiensä mittausten perusteella todennut, että joissakin kohteissa pikaratikka 15 reitin varrella pikaratikan tuottama ääni on poikkeuksellisen kova. Koettuun meluongelmaan tullaan puuttumaan ja sitä pyritään ratkaisemaan useiden toimenpiteiden kautta, joista yksi on systemaattinen kiskojen rasvauksen tehostaminen ongelmakohdissa sekä automaattirasvauslaitteiden asennus.
Kaupunkiliikenne Oy:n vuosi 2023: Pikaratikka aloitti joukkoliikenteen uuden aikakauden10.4.2024 14:15:41 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n päätavoite vuonna 2023 oli liikennöinnin aloittaminen lokakuussa uudella pikaratikkalinjalla 15. Hanke valmistui yli puoli vuotta etuajassa ja alitti sille budjetoidut kustannukset.
Kontulan metroaseman peruskorjauksella parannetaan aseman käytettävyyttä ja viihtyisyyttä9.4.2024 15:02:32 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy aloittaa Kontulan metroaseman laituritason perusparannushankkeen tänä keväänä. Parannushankkeen tuloksena matkustajien liikkuminen asemalla helpottuu ja aseman viihtyisyys lisääntyy. Työt alkavat valmistelevilla töillä toukokuun puolivälissä. Tänä kesänä toteutettavat työt sijoittuvat suurelta osin aseman laiturialueelle, jonka vuoksi metroliikenne Kontulassa joudutaan keskeyttämään keskikesällä.
Kiertotaloudella säästämme ympäristöä ja kustannuksia28.3.2024 13:52:13 EET | Tiedote
Kiertotalous on yksi tärkeimmistä periaatteista, jota Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy haluaa rakennusprojekteissaan toteuttaa, sillä se voi jo itsessään saavuttaa projekteille asetetut ilmastotavoitteet.
Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamishanke alkoi valmistelevilla töillä8.3.2024 10:40:30 EET | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on aloittanut Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamishankkeen valmistelevat työt. Hankeen pääurakoitsijana toimii VM Suomalainen Oy.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme