Kaupunkipyörillä poljettu jo yli miljoona matkaa

Helsingin kaupunkipyöräpalvelu on osoittautunut paljon ennakoitua suositummaksi ja viikoittain palvelun käyttäjämäärissä rikotaan uusia ennätyksiä. Yli miljoonan yksittäisen matkan lisäksi palvelun keskimääräinen käyttäjämäärä löi uuden ennätyksen elokuun toisella viikolla: jokaisella pyörällä poljettiin keskimäärin 9,7 matkaa päivässä, mikä on kansainvälisesti verrattuna huimaava luku.

Kaupunkilaiset ovat ottaneet kaupunkipyörät omakseen. Kuva: HKL, Jesse Ukkonen

- Palvelun suuri suosio on ilahduttavaa ja kertoo siitä, että kaupunkilaiset ovat todella ottaneet kaupunkipyöräpalvelun omakseen, sanoo HKL:n toiminnanohjausyksikön johtaja Karoliina Rajakallio.

Kaupunkipyöräpalvelun suuri suosio on kaupungille myös taloudellisesti positiivinen asia: tähän mennessä tuloja palvelun käytöstä on kertynyt jo yli 860 000 euroa.

Koko kaudeksi on nyt rekisteröitynyt noin 33 000 henkilöä. Suuri luku kertoo siitä, että palvelua käyttävät erityisesti helsinkiläiset itse: turistien ja kokeilijoiden määrä on huomattavasti pienempi.

- Kaupunkipyöräpalvelun suuren käyttäjämäärän vuoksi käyttäjien on hyvä huomioida, että ruuhkahuiput ja massatapahtumat kuormittavat palvelua ja voivat aiheuttaa ajoittain tyhjiä ja täysiä telineitä. Teemme kuitenkin järjestelmäoperaattori CityBike Finlandin kanssa kaikkemme, jotta pyörien määrää saataisiin tasattua, kertoo Rajakallio.

CityBike Finland Oy seuraa ajantasaisesti pyörien käyttöastetta ja asemien tilannetta ja siirtää pyöriä kysynnän mukaan telineiltä toiselle. Pyörien kuljetusautoja on liikkeellä useita päivittäin, ja resursseja lisätään tarpeen mukaan.

Lisätiedot:
HKL, yksikön johtaja Karoliina Rajakallio, p. 0400 477 561

Kaupunkilaiset ovat ottaneet kaupunkipyörät omakseen. Kuva: HKL, Jesse Ukkonen

HKL vastaa raitiovaunujen ja metrojen liikennöinnistä, kaupunkipyöristä sekä joukkoliikenneinfran eli ratojen, asemien ja varikoiden hoidosta ja kehittämisestä.

HKL – kaupungin paras liike.

Länsimetron koeajot keskeytetty14.9.2017 13:05Tiedote

HKL:n tänään torstaina ajama koeajo koko tulevan metrolinjan osuudella jatkuen Ruoholahdesta Tapiolaan ja Matinkylään on jouduttu keskeyttämään sähköjärjestelmän ylikuormittumisesta johtuvien sähkönsyöttöongelmien vuoksi. Liikenne kantametrossa toimii tällä hetkellä epäsäännöllisin vuorovälein. Teknisten järjestelmien palauttamisen vuoksi liikenne Kampin ja Ruoholahden välillä on keskeytetty tänään kokonaan noin klo 12.45 – 13.30.