Kaupunkiviljely tukee ruoan saatavuutta

Nykyisten tietojen mukaan vuonna 2050 tullaan tarvitsemaan kolmen maapallon resurssit tuottamaan kaikki tarvittava hyvinvointi. Siihen mennessä ruoantuotannon tarve tulee tuplaantumaan. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) koordinoimassa kiertotaloushankkeessa testattiin kerrostaloympäristöön sopivia kaupunkiviljelyratkaisuja. Kokeilut toteutettiin pääkaupunkiseudulla pilottitalojen ja viljelyratkaisuja tarjoavien yritysten kanssa kesällä 2021.

Kaupunkiviljely ei välttämättä vaadi omaa pihaa tai parveketta. Kokeilussa mukana olleen vantaalaisen pilottikerrostalon asukkaat pääsivät tutustumaan, miten viljely onnistuu myös sisätiloissa. Kuva: Markku Laine

Jokainen voi kaupunkiviljelijänä lisätä ruokaturvaansa

Kaupunkiviljely on paitsi mukava harrastus, myös osa tulevaisuuden ruokaturvaa. 6Aika: CircularHoodFood -hankkeen loppuseminaarissa tilaisuuden kunniapuhuja europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen toteaa kaupunkiviljelyn olevan ajankohtainen ja oleellinen osa kestävää ruokajärjestelmää.

- Jos muistetaan sota-ajalta, niin itseasiassa kaupungissa tuotettu ruoka vastasi reippaasti yli puolesta siitä ruoasta ja ruokahuollosta, mitä tarvittiin. Nykytietämyksen valossa kykenisimme tuottamaan kaupungeissa noin kolmanneksen kaupunkien tarvitsemasta ruoankulutuksesta. Suurten kestävyyshaasteiden edessä huoltovarmuutta voi parantaa myös korttelitasolla, kertoo Pietikäinen.

Lähiruoan etuja ovat pienemmät kuljetus- ja varastointitarpeet. Kaupunkiviljelyllä voidaan tukea kaupunkien tavoitetta vihreään infraan siirtymisessä sekä parantaa kaupunkiluonnon monimuotoisuutta ja pölyttäjien olosuhteita. Sisätiloissa tapahtuvan kerrosviljelyn hyötyjä ovat veden ja ravinteiden säästö, mutta haasteena on tuotannon energiaintensiivisyys.

Kaupunkiviljely lisää parhaimmillaan myös asukkaiden ymmärrystä ruoan tuottamisesta, mikä puolestaan kasvattaa ruoan arvostusta.

- Kaupunkiviljelyä voidaan synnyttää myös yhteisöllisyyttä, alueellista vetovoimaa ja tasa-arvoisuutta. 6Aika: CircularHoodFood -hankkeen tuotoksena syntyi muun muassa kaupunkiviljelyopas taloyhtiöille ja ”Koko talo viljelee – kaupunkilaisten viljelykurssi”, jossa kerrotaan, miten uusia viljelyratkaisuja voi ottaa käyttöön kerrostaloissa laajamittaisesti, hankkeen projektipäällikkö Roosa Halonen HSY:stä kertoo.

Julkinen sektori voi toimia kaupunkiviljelyn edistämisessä

Julkisella sektorilla on merkittävä rooli kaupunkiviljelyn edistämisessä. Se voi eri tavoin kannustaa kaupunkilaisia paikalliseen ruoantuotantoon.

- Kaupungit voivat edistää paikallista ruoantuotantoa esimerkiksi selkeiden lupakäytäntöjen, neuvonnan sekä ohjelmallisen lähestymistavan kautta, HSY:n kiertotalousasiantuntija Nea Metsänranta sanoo.

- Ajatelkaapa, mitkä ovat ne mahdollisuudet tänä päivänä meidän teknologialla ja osaamisella. Ruokahuoltoa ei rakenneta kriisiaikana, vaan se rakennetaan kestäväksi pitkäjäinteisesti ja rauhallisesti, joka päivä, Vantaan kaupungin elinkeinopäällikkö Mika Perttunen toteaa.

Vantaan tavoite on olla urbaanin ruoan pääkaupunki 2025. Tavoitteen eteen on kehitetty Vantaan ruokaklusterimalli, jonka jäsenorganisaatioiden määrää kasvatettiin hankkeen aikana. Vantaan kaupunki myönsi hankkeelle vuoden 2021 Vantaan osallisuusteko -palkinnon.

HSY jatkaa taloyhtiöiden ja yrittäjien välisen yhteistyön edistämistä uudessa Circular Green Blocks -kumppanuushankkeessa. Siinä etsitään innovatiivisia, kiertotalouden mukaisia palveluratkaisuja piha-alueiden parannukseen ja kaupunkiviljelyn edistämiseen pilottikohteissa pääkaupunkiseudulla.

- Hankkeessa on käynnissä yrityksille tarkoitettu haku, johon he voivat osallistua joko uusilla tai jatkokehittävillä kiertotalouden mukaisilla ratkaisuideoilla, Metsänranta vinkkaa.

6Aika: CircularHoodFood Kiertotalous kaupunkikortteleissa – ruoan vähähiilisyys, urbaani tuotanto ja biojätteen kierto -hankkeessa edistettiin kestävän ruokajärjestelmän ja kiertotalousratkaisujen syntymistä. Hankkeen toimenpiteiden ja kokeilujen tulokset on koottu hankkeen loppujulkaisuun ”Urbaaneja ratkaisuja ruoantuotantoon ja ruokajärjestelmän kiertotalouteen”. HSY:n lisäksi hanketta toteuttivat Metropolia ammattikorkeakoulu, Vantaan kaupunki ja Helsingin yliopisto. Hanke toteutettiin osana Suomen kuuden suurimman kaupungin 6Aika-strategiaa, ja sitä rahoitti Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR). Hanke päättyi maaliskuussa 2022.

Poistotekstiilin kauppakeskuskeräys jatkuu vuoden loppuun24.5.2022 08:31:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden tammikuun alussa käynnistämä poistotekstiilin keräyskokeilu kauppakeskuksissa saa jatkoa. Kokeilun oli määrä päättyä kesäkuun lopulla, mutta käytöstä poistettujen, jatkojalostukseen kelpaavien tekstiilien maksuton keräys jatkuu tämän vuoden loppuun saakka. Asukkaat ovat tuoneet keräykseen ensimmäisten neljän ja puolen kuukauden aikana 55 800 kiloa tekstiilejä.

HSY:n jäteauto kippaa päiväkoteihin tietoa ja iloa23.5.2022 10:15:27 EEST | Tiedote

– Mä en oo ikinä käynyt roska-autossa, kuuluu huokaus, kun HSY:n roska-auto eli raaka-aineenkerääjä kaartaa vantaalaisen Kuusikkotien päiväkodin pihaan. Toive päästä kurkkaamaan auton ohjaamoon toteutuu, ja samalla karttuu tieto jätteiden matkasta ja roskakuskin työstä. Odotettu vierailu on Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n ympäristökasvatustyötä ja osa Kiitos kun lajittelet -kampanjaa.

HSY:n hallituksen päätökset 20.5.202220.5.2022 09:55:21 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2023 - 2032 ja lähettää ne lausuntokierrokselle omistajakaupungeille. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Espoon Finnssinmäen vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon kaupunkiradan ja Rantaradanbaanan vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon Haukilahden ja Särjenportin vesihuollon hankesuunnitelma - Vantaan Kiilan alueen vesihuollon hankesuunnitelma - Helsingin Kruunuvuorenrannan keskuskorttelin ja Stansvikinkallion vesihuollon hankesuunnitelma - vesijohtojen sujutukset hankesuunnitelma vuosille 2022–2023. Hallitus sai tiedoksi osavuosikatsauksen tammi-huhtikuulta 2022, ennakkotiedon pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuonna 2021 ja ilmanlaadun pääkaupunkiseudulla vuonna 2021. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt

Kurtturuusut hävitettävä kesäkuun alkuun mennessä19.5.2022 08:45:00 EEST | Tiedote

Vieraslajikasvit kuten kurtturuusut, jättiputket, lupiinit sekä muut vieraslajikasvit on hyvä hävittää keväällä ennen kasvien siementen kehittymistä. Kansallisen vieraslajilainsäädännön mukaan kurtturuusun kasvatuskielto astuu voimaan 1.6.2022, mikä velvoittaa kaikkia kiinteistön omistajia hävittämään niiden esiintymät tai vähintään rajoittamaan leviämistä. Vieraslajikasvit voi lajitella huolellisesti kiinteistöillä, toimittaa HSY:n Sortti-asemille tai suurempina kuormina suoraan Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen.

Täyssähköinen jäteauto aloittaa työt kesällä kantakaupungissa18.5.2022 08:31:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY aloittaa sähköisen jäteauton kokeilun kesäkuussa Helsingin kantakaupungissa. Kokeilun tavoitteena on tyhjentää jäteastiat mahdollisimman vähä-äänisesti ja panostaa ympäristöystävällisyyteen. Täysin sähkövoimalla kulkeva jäteauto ei tuota tyhjennystoiminnassa lainkaan pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöjä. Jos kokeilu onnistuu, sähkökäyttöisten jäteautojen käyttö voi hyvinkin yleistyä.