Kausituotteet tuovat kesän Pohjois-Pohjanmaan Alkon myymälöihin

Pohjois-Pohjanmaan kesässä nautitaan juhannusjuustoa vaaleanpunaiset lasit silmillä - kuplilla tai ilman. Kesä nostaa alueen Alkojen asiakasmääriä keskimäärin kuusi prosenttia, suurinta kasvu on Kalajoella ja Pudasjärvellä.

Pohjois-Pohjanmaalla Alkon myymälöiden kesän* litramyynti kasvaa 10 prosenttia, kun kasvu valtakunnallisesti on 14 prosenttia. Myynnissä korostuvat roseeviinit (+177 %), longdrinkit (+45 %), siiderit (+34 %) ja valkoviinit (+33 %). Kesään haetaan juomilta raikkautta ja keveyttä - punaviinien myynti laskee kesäkuukausina 14 prosenttia.

Alko vastaa asiakkaiden kesätarpeisiin tuomalla valikoimaansa yli 50 kesätuotetta.

”Kausituotteissa meillä on monipuolisia ja kesäisiä juomia ja eri pakkausvaihtoehtoja. Unohtamatta vastuullisia Vihreän valinnan tuotteita, joita asiakkaat osaavat yhä enemmän kysyä. Ympäristövastuullisuus on iso trendi juomamaailmassa”, kertoo palvelujohtaja Kaija-Leena Kerkelä.

Alkon Vihreä valinta -merkinnät kertovat asiakkaalle tuottajan sitoutumisesta ympäristötyöhön ja kestävään kehitykseen. Merkinnän saaneiden tuotteiden määrä kasvaa vauhdilla – nyt jokin merkintä on jo joka kolmannella tuotteella Alkon valikoimissa.

Alueellisia eroja kesän asiakasmäärien kasvussa

Pohjois-Pohjanmaalla kesä lisää asiakasmääriä kuutisen prosenttia, joka on samaa tasoa kuin valtakunnallinen kasvu.

”Alueena meidän kesän kasvu on aika maltillinen, verrattuna koko meidän palveluverkostoon. Alueellisia eroja toki on. Kalajoella ja Pudasjärvellä asiakasmäärät kasvavat reilut 30 prosenttia. Rukalla asiakasmäärät puolestaan laskevat reilut 30 prosenttia.”

Palvelua ihan jokaiseen makuun

Valikoimamestari Sara Kemppaisen mukaan jokainen asiakas saa Alkossa erityispalvelua, juuri hänelle räätälöitynä.

”Etsimme yhdessä asiakkaan kanssa sen täydellisen makuparin, oli kyse sitten juhlasamppanjasta tai parhaasta seuralaisesta rantasaunaan. Tavoitteena on, että asioinnista jää asiakkaalle kiva tunnelma.”

Sara haki kesään parhaan kumppanin paikalliselle herkulle, juhannusjuustolle.

”Makiajuusto, punainen hera, juustokeitto – rakkaalla lapsella on monta nimeä, niin myös pohjoispohjalaisella juhannusjuustolla. Perinteisesti juustokeittoa on valmistettu juuri juhannuksena ja se tarjotaan kylmänä jälkiruokana. Sen seuraan sopii puolimakea, pirskahteleva kesän kausirosee tai trendikäs roseeprosecco.”

* Myynnin vertailukohtana käytetty vuoden 2019 lukuja kuukausimyyntien keskiarvosta. Kesäkuukausiksi luetaan kesä,- heinä- ja elokuu, tämän vuoden osalta luvut ovat ennusteita. Luvuissa kesäkuukausien vertailu on tehty yhdeksään muuhun kuukauteen.

Palvelujohtaja Kaija-Leena Kerkelä, p. 040 570 2498, kaija-leena.kerkela@alko.fi

Alkon kesä Pohjois-Pohjanmaalla

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.