Kävelykilometrikisa kannustaa suomalaisia kävelemään

HSL käynnisti viime syksynä kävelyn kilometrikisan. Kisan tavoitteena on kannustaa Helsingin seudun asukkaita kävelemään enemmän ja suosimaan kestäviä kulkutapoja. Nyt kilometrikisa laajenee valtakunnalliseksi. HSL:n kumppanina kisaan lähtenyt Liikenne- ja viestintävirasto Traficom haluaa tuoda esiin kävelyn merkitystä muiden kulkumuotojen rinnalla osana laajempaa ilmastotyötä.

Kävelykilometrikisa käynnistyy 15.8. Kävelykisa on niin yksittäisille ihmisille kuin joukkueillekin suunnattu leikkimielinen kilpailu, jossa osallistujat kirjaavat kävelykilometrejään tai –minuuttejaan. Joukkue voi olla esimerkiksi työyhteisö, seura tai mikä vaan useamman ihmisen porukka.

”HSL toteutti kävelyn kilometrikisan vuosi sitten syyskuussa kokeiluluontoisena, mutta koska vastaanotto oli hyvä, päätimme jatkaa kisan pyörittämistä. Viime vuonna mukana oli 665 joukkuetta ja yli 2 700 kävelijää. Kilometrejä kertyi yhteensä lähes 280 000 eli jokainen osallistuja käveli keskimäärin noin sata kilometriä. Tämän vuoden kisassa odotamme reilusti enemmän kilometrejä. Nyt kun Traficom lähti mukaan, kisaa voidaan käydä valtakunnallisena”, HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen toteaa.

”Kisaan kannattaa osallistua matalalla kynnyksellä. Samalla voi pohtia arjen rutiinejaan, esimerkiksi käynti lähikaupassa kävellen voi korvata pidemmän kauppamatkan autolla, mikä on myös ilmastonäkökulmasta erittäin positiivista”, sanoo kestävän liikkumisen asiantuntija Kati Hyvärinen Traficomista.

”Olen iloinen erityisesti siitä, että matkoja voi kirjata kilometrien lisäksi myös minuutteina. Jos arjen asiointimatkat ovat kävellen hankalia, niin esimerkiksi 10 minuutin iltalenkilläkin voi hyvin osallistua. Kisan tarkoituksena on tuoda näkyväksi kävelyä, joka on terveellinen, helppo ja edullinen tapa liikkua. Jo nyt reilu viidesosa kaikista suomalaisten matkoista tehdään kävellen ja toivottavasti kisa innostaa osallistujia kävelemään entistä enemmän”, kannustaa Hyvärinen.

Kävelykilometreistä kisataan 15.8.–30.9.Kisaan rekisteröityminen alkaa maanantaina 12.8. osoitteessa kavelykilometrikisa.fi.

Kävelykisassa on kolme sarjaa: yksilösarja, piensarja ja suursarja. Joukkue, jossa on alle 25 osallistujaa, osallistuu piensarjaan ja joukkue, jossa on vähintään 25 osallistujaa, siirtyy automaattisesti suursarjaan. Myös itsenäisesti kisaavan pitää luoda oma yhden hengen joukkueensa.

Kisassa palkitaan kunkin sarjan parhaat. Yksilösarjassa voittaja on se, joka on kävellyt enemmän kilometrejä tai minuutteja kuin muut kanssakilpailijat. Pien- ja suursarjassa voittajajoukkue on puolestaan se, jolla on kisan päätyttyä eniten kävelykilometrejä tai -minuutteja osallistujaa kohden. Pääpalkinnot ilmoitetaan kisan päätyttyä. Osallistujien kesken arvotaan myös pienempiä viikkopalkintoja.

”Kävelykisassa tärkein palkinto on osallistujan kävelystä saama parempi kunto ja hyvä mieli. HSL ja Traficom kannustavat kävelemään, koska kävely on terveellinen ja ympäristöystävällinen kulkutapa. Se on myös olennainen osa joukkoliikennematkaa”, Jääskeläinen kertoo.

Kävelykilometrikisan pohjana ja teknisenä alustana toimii Pyöräilykuntien verkoston toteuttama pyöräilyn Kilometrikisa.fi-palvelu, joka on räätälöity kävelykisan tarpeisiin.

Tarja Jääskeläinen
erityisasiantuntija, HSL
tarja.jaaskelainen(at)hsl.fi

Kati Hyvärinen