Kävitkö lapsena oikomishoidoissa, mutta hampaat vinoutuivat uudelleen? Suuri osa oikomishoitoon tulevista aikuisista on hoidoissa toista kertaa

Aikuisten oikomishoidot ovat yleistyneet lähes näkymättömän kalvotekniikan ansiosta. Moni hammasrivistöään suoristamaan tuleva aikuinen on oikomishoidoissa jo toistamiseen, sillä lapsuudessa ylläpitohoito sivuutettiin. Jos retentio- eli ylläpito jätetään välistä, hampaat palautuvat suurella todennäköisyydellä takaisin vinoiksi.

Läpinäkyvillä, huomaamattomilla ja irrotettavilla kalvoilla tehtävässä hampaiden oikomisessa ei tarvita hammasrautoja.

Viime vuosina hammaslääkäreiden vastaanotoilla on riittänyt potilaita, jotka haluavat suoristaa hampaansa. Yksi syy oikomisintoon on se, että nykyään oikominen voidaan tehdä ilman epämukavia ja huomiota herättäviä hammasrautoja.

”Kalvo-oikominen on yleistynyt viime vuosina, ja erilaisia näkymättömiä oikomistapoja on tullut lisää. Suurin osa kalvo-oikomisen asiakkaista on työssäkäyviä aikuisia, sillä kalvot eivät vaikuta arkeen: ne ovat läpinäkyviä ja miellyttäviä pitää. Hoidon huomaamattomuus on madaltanut kynnystä aloittaa aikuisena oikomishoidot”, hammaslääkäri Sanna-Liisa Untamala Oral Hammaslääkäreistä kertoo.

Monelle aikuiselle oikominen on tuttua lapsuudesta, jolloin hampaat oiottiin ensimmäistä kertaa.

”Melkein suurin osa potilaista on oikomishoidoissa toista kertaa. Tapauksia on erittäin paljon. Uudelleen vinoutumisen taustalla on usein ylläpitohoidon puute: jos siitä ei pidetä huolta, hampaat voivat palautua osittain tai kokonaan alkuperäisille paikoilleen”, Untamala kertoo.

Hampaiden palautuminen on yksilöllistä – yökalvot ylläpitävät hoitotulosta

Hammasrivistö pysyy oikomishoidon jälkeen suorana varmimmin silloin, kun muistaa pitää huolta ylläpitohoidosta eli retentiosta. Retentiovaihtoehtoja on useita. Yksi niistä on hampaiden taakse kiinnitettävä lanka. Kalvohoidossa ylläpitohoidon voi toteuttaa siihen tarkoitetuilla ylläpitokalvoilla.

”Aluksi ylläpitohoidossa käytettäviä kalvoja pidetään aktiivisesti myös päivisin, ja sen jälkeen siirrytään pelkkään yökäyttöön. Palautuminen on voimakkainta ensimmäisen vuoden aikana hoidon päättymisestä. Palautuminen on kuitenkin yksilöllistä. Toisilla sitä tapahtuu vain vähän, toisilla taas huomattavasti enemmän”, Untamala sanoo.

Hän korostaakin palautumisen seuraamisen tärkeyttä. Niin kauan, kun hammasrivistö halutaan pitää suorana, myös retentio- eli ylläpitohoidosta on pidettävä kiinni.

”Kerran vastaanotolleni tuli potilas, jolla oli ollut parikymmentä vuotta retentiolanka hampaissa. Kun lanka poistettiin, toinen yläetuhampaista kääntyi puolessa vuodessa vinoksi”, Untamala kertoo.

Suora hymy muutamassa kuukaudessa – kalvohoidot nopeuttavat oikomista

Jos kalvohoidoilla oiotaan vain esteettisen alueen, eli hymyalueen hampaita, lyhimmillään hoito voi kestää vain muutaman kuukauden.

”Esimerkiksi yläetuhampaiden raon voi saada umpeen lyhyessä ajassa. Myös pieniä asentovirheitä ja ahtautumia voidaan hoitaa nopeasti – parissa-kolmessa kuukaudessa saa aikaan kauniita asioita hymyalueelle”, Untamala sanoo.

Mutta kuinka pienen virheen voi oikoa? Untamalan mukaan pienempienkin vinoutumien hoitoa kannattaa toisinaan harkita.

”Ajan myötä vinoutuminen voi pahentua. Jos hampaat ovat virheasennossa, ne kuluvat epätasaisesti, mikä aiheuttaa esimerkiksi epätasaista kiilteen kulumista ja kiillevaurioita. Jos syvenevää purentaa ei hoida, todennäköisesti se syvenee entisestään ja aiheuttaa myöhemmin ongelmia. Jos hampaat ovat ahtaasti suussa, se vaikeuttaa puhdistamista ja hampaisiin alkaa kerääntyä hammaskiveä”, Untamala listaa.

”Nyt, kun hampaiden oikomiselle on vaihtoehtona kalvohoito, hoidolle sopivan ajankohdan löytäminen aikuisellekin helppoa, sillä oikominen ei enää samalla tavalla rajoita elämää”, hän jatkaa.

Faktaa kalvo-oikomisesta

- Kalvo-oikomisen tunnetuin menetelmä on Invisalign. Menetelmässä suusta tehdään yksilöllinen mallinnus 3D-skannerilla tai perinteisin jäljennöksin.
- Mallinnuksen jälkeen asiakkaalle tehdään hoitosuunnitelma, ja hänelle valmistetaan tietty määrä yksilöllisiä, irrotettavia kalvoja.
- Asiakas käyttää kalvoja koko päivän. Ne otetaan pois vain ruokailun ja hampaiden puhdistamisen ajaksi. Suositus on, että kalvoja käytetään 22 tuntia vuorokaudessa.
- Yhtä kalvoa käytetään viikko, pari, minkä jälkeen siirrytään seuraavaan kalvoon.
- Asiakas käy säännöllisesti, noin kerran kuussa (4-7 viikon välein), kontrollissa, jossa hoidon edistymistä seurataan.
- Kalvo-oikominen kestää keskimäärin kolmesta kuukaudesta kahteen vuoteen.
- Hoidon jälkeen hampaiden lopputulosta seurataan tarkasti, ja asiakas aloittaa ylläpitohoidon.
- Vaikeat purentavirheet ja laajat hoitokokonaisuudet tekee oikomishoitoon erikoistunut hammaslääkäri.

Miia Björs
viestintäsuunnittelija
Sähköposti: miia.bjors@oral.fi

Oral Hammaslääkärit Oyj (www.oral.fi) on valtakunnallisesti toimiva suun terveydenhoitopalveluita tuottava yhtiö, jossa työskentelee yli 1700 alan ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2018 oli 103 miljoonaa euroa. Oral toimii 75 toimipisteessä ympäri Suomea. Konserniin kuuluu myös Oral Hammaslaboratorio Oy.

Oral Hammaslääkärit Oyj:n omistaa Colosseum Dental Group. Sillä on yhteensä lähes 300 hammaslääkäriasemaa Suomessa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Norjassa, Ruotsissa, Sveitsissä ja Tanskassa. Colosseum Dentalin taustalla toimii edunsaajana kansainvälinen Jacobs Foundation -hyväntekeväisyyssäätiö, joka tukee lasten ja nuorten kehittymistä maailmanlaajuisesti.