Käytettyjen asuntojen kauppa kasvoi edelleen tammikuussa – osa markkinoista häiriötilassa

Kiinteistömaailman Pulssi 2.2.2021

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki tammikuussa yhteensä 905 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Käytetyissä kohteissa kauppamäärä oli selvästi suurin tammikuun kauppamäärä kymmeneen vuoteen, mutta uudiskohteissa jäätiin edellisvuoden vastaavan ajankohdan myynnistä. ”Kasvukeskuksissa vähäinen tarjonta aiheuttaa ostajille haasteita”, Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä sanoo.

Kiinteistömaailma-ketju teki tammikuussa 2021 yhteensä 905 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa, kun vuosi sitten vastaavaan aikaan määrä oli 856 kauppaa.

Käytetyissä asunnoissa kauppamäärä kasvoi edelliskuukausien tapaan selvästi, 16 prosenttia 837 kauppaan (723 kpl v. 1/2020), mutta uudiskohteissa kauppamäärä 68 kappaletta jäi edellisvuodesta (133 kpl v. 1/2020). Käytettyjen kohteiden osuus kokonaiskaupasta onkin tällä hetkellä poikkeuksellisen suuri, merkittävästi pitkän ajan keskiarvon yläpuolella.

Osassa markkinaa vähäinen tarjonta muodostaa pullonkaulan

Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälän mukaan koko välitysalalla on tällä hetkellä sama haaste: myytäviä kohteita on normaalia vähemmän.

”Tulevien kuukausien kauppamääriin vaikuttaa yleisen talouskehityksen lisäksi aivan ratkaisevasti se, kuinka asuntojen tarjontatilanne kehittyy”, Kyhälä sanoo.

”Puhutaan tuhansien asuntojen vajeesta tavanomaiseen tilanteeseen nähden.”

Digitaalinen palvelu tekee asuntokaupasta yhä enemmän ajasta ja paikasta riippumatonta

Tammikuun poikkeuksellista, yli 900 kaupan kappalemäärää selittää Risto Kyhälän mukaan osaltaan myös se, että joulun aika hiljensi tänä vuonna asuntokaupan aikaisempaa lyhyemmäksi hetkeksi. Vauhtiin päästiin uudelleen heti joulunpyhien jälkeen.

”Digitaaliset palvelut etätapaamisista sähköisiin allekirjoituksiin tekevät asuntokaupasta ajasta ja paikasta yhä riippumattomampaa. Esimerkiksi sähköisiä allekirjoituksia hyödynnettiin ketjussamme tammikuussa noin 50 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan”, nostaa Kyhälä esimerkkinä esiin.

Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kiinteistömaailman kuvapankki: https://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee yli 600 asuntokaupan ammattilaista noin 100 yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä. Kauppamäärillä mitattuna Kiinteistömaailma on kiinteistönvälityksen markkinajohtaja Suomessa.

Vuoden 2020 asuntokauppamäärät ja keskineliöhinnat ovat nyt nähtävissä postinumeroittain ja asuntotyypeittäin Kiinteistömaailman verkkopalvelusta19.2.2021 09:10:00 EETTiedote

Kiinteistömaailman maksuton palvelu osoitteessa www.kiinteistomaailma.fi/asuntojen-hinnat kertoo nyt koko maan toteutuneet kauppamäärät, keskineliöhinnat ja myyntiajat postinumeroittain sekä asuntotyypeittäin vuodelta 2020. Palvelussa voi esimerkiksi katsoa, montako kauppaa viime vuonna tehtiin Helsingin Lauttasaaressa kaksioista tai Tampereen Kalevan yksiöistä, mihin keskineliöhintaan ja mihin keskimääräiseen myyntiaikaan.

Kiinteistömaailma istuttaa Pirkanmaalle Kiinteistömaailma-metsän kompensoimaan hiilinieluna välitystyöajon päästöt vuodelta 20218.2.2021 08:00:00 EETTiedote

Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma istuttaa Tampereelle Kiinteistömaailma-metsän, jolla kompensoidaan Kiinteistömaailman asuntomyymälöiden välitystyössä tarvittavan autoilun päästöt. Yhteistyökumppanina Kiinteistömaailman yrittäjien yhteishankkeessa on Reforest Finland Oy, joka vuokraa joutomaita ja istuttaa niille uutta metsää ilmakehän hiilidioksidin sitomiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Kiinteistömaailman, Avaran ja eCraftin tekoälymalli: Yli puolet muuttaa PK-seudulla samankaltaisen asuinaluesegmentin sisällä29.1.2021 10:00:00 EETTiedote

Kiinteistömaailman, Avaran ja eCraftin yhdessä toteuttama, laajaa data-aineistoa ja koneoppimista hyödyntävä tutkimusprojekti tunnistaa muuttopolkuja pääkaupungin sisällä. ”Pystyimme Kiinteistömaailman ja Avaran data-aineistojen avulla identifioimaan seitsemän asuinaluesegmenttiä, joiden sisällä tapahtuu yli puolet pääkaupunkiseudun sisäisistä muutoista. Jos perhe ei muuta omaan lähinaapuriinsa, hän todennäköisemmin muuttaa asuntokannaltaan ja demografialtaan samankaltaiseksi tunnistettuun kaupunginosaan”, kertoo eCraftin johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo.

Käytettyjen asuntojen kaupassa kaikkien aikojen vilkkain joulukuu; PK-seudulla kasvua yli 50%5.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 5.1.2021: Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki joulukuussa yhteensä 964 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Käytettyjen asuntojen kauppoja ketju teki 868 kappaletta, mikä on enemmän kuin minkään muun joulukuun aikana koko sen 31-vuotisessa historiassa. Edelliseen joulukuuhun verrattuna käytettyjen asuntojen kauppamäärä kasvoi koko maan tasolla 27 prosenttia, pääkaupunkiseudulla peräti 52 prosenttia. ”Koronavuosi 2020 päättyi asuntokaupan poikkeukselliseen ralliin. Epävarmuuksien keskellä ihmiset haluavat todella panostaa parhaaseen mahdolliseen kotiin”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.